Proč nejsou bezplatné linky opravdu bezplatné a kdo na nich skutečně vydělává?

Jako neregulovaný a především zlatý důl pro mobilní operátory se již několik let jeví „zdánlivě bezplatné“ linky s předčíslím 800. Zatímco cena terminace (ukončování hovorů) se za posledních šest let snížila skoro třikrát, originace byla po tlaku některých operátorů snížena až předminulý rok – a to jen velmi „kosmeticky“.

Důsledek této cenové neregulace jasně ukazuje graf vývoje cen mobilní terminace a originace.

To stále přináší problém jak poskytovatelům bezplatných linek, tak i jejich zákazníkům. Společnosti, jež chtějí svým zákazníkům poskytnout volání pro informace nebo objednávky zdarma, tak platí v Evropské unii nezvykle vysoké poplatky za originaci a terminaci.

Původně platilo cenové rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu 03/PROP/2003 z roku 2003, že cena za originaci hovoru je o 0,02 Kč vyšší než terminace. Když začala cena terminace klesat (před šesti lety), definoval telekomunikační zákon nový způsob regulace a metodiku vytváření ceny za koncové spojení. De facto tak stále platí cenové rozhodnutí z roku 2003, že cena za originaci hovoru je o 0,02 Kč vyšší než terminace v pevných sítích.

Finální analýza trhu, kterou provedl Český telekomunikační úřad, ukázala, že trh není efektivně konkurenčním trhem v pevných sítích. Zajímavé ale bylo, že jiná analýza trhu „přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích“ naopak zkonstatovala, že trh je efektivně konkurenčním trhem, neboť na něm nepůsobí žádný podnik s významnou tržní silou. Výsledkem bylo zrušení tohoto trhu pro účely jakékoliv analýzy a tudíž i kontroly.

Chybí dokonce i základní svoboda volby

Toto rozhodnutí umožnilo mobilním operátorům za technicky stejnou službu jako je terminace inkasovat vysoké ceny, které mají plně v moci. Rozhodnutí vyplývá jen z té skutečnosti, že tři velcí mobilní operátoři mají přibližně podobný objem minut v originaci. Vůbec nepřihlíží k faktu, že zákazník mobilního operátora volá na bezplatnou linku logicky pouze přes svého operátora a poskytovatel této linky nemá žádnou možnost ovlivnit, odkud mu volání přijde. Poskytovatel bezplatné linky si nemůže vybrat „svého“ operátora, protože potřebuje obsloužit všechny zákazníky mobilních sítí v České republice a nezbývá mu než mít smlouvu se všemi třemi operátory a přistoupit na jejich podmínky.

Co ČTÚ nechtěl

Český telekomunikační úřad vysvětluje své cenové rozhodnutí následovně: „Pro účely stanovení cen za propojení pro službu bezplatného volání se vychází z předpokladu, že volání na službu bezplatného volání je analogické službě koncového volání do veřejných telekomunikačních sítí, tzn. běžnému telefonnímu hovoru.“ Z toho vyplývá, že Český telekomunikační úřad před osmi lety prakticky nepředpokládal, že by se na bezplatné linky volalo z jiné než pevné linky. Od té doby své rozhodnutí nezměnil a volání z mobilních operátorů na bezplatné linky nezohlednil.

Český telekomunikační úřad zatím stále mlčí

Faktem stále však zůstává, že mobilní operátoři inkasují vysoké poplatky za volání na bezplatné linky, což přináší každodenní problémy poskytovatelům bezplatných linek (běžným firmám), které musí bezplatná volání platit, ale také ostatním navázaným společnostem i operátorům. Na tahu je nyní Český telekomunikační úřad, který by měl rozhodnout, a to v souladu s obecnými trendy v Evropské unii a rozhodnutím Evropské komise o snižování poplatků. Jelikož však jde o jednoho z nejhůře hodnocených telekomunikačních regulátorů v Evropě, je otázkou, kdy se podobného rozhodnutí vůbec dočkáme.

Exit mobile version