Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

Proč nakupujeme v zahraničí? Na tuto zdánlivě banální otázku se pokouší odpovědět průzkum společnosti PayPal o dostupnosti značek v regionu střední a východní Evropy. Pro Čechy a většinu dalších obyvatel regionu hraje zásadní roli cena, dostupnost zboží na domácím trhu a určitá míra exkluzivity – kupující chce mít něco, co ostatní nemají. Závěry průzkumu jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.
“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a role Asie jako populární nákupní destinace se zvyšuje,” myslí si Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Asie je král

Pokračující nárůst nízkonákladových obchodů v regionu CEE znamená, že se uživatelé internetu cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Trendem je také vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování.

Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25% Čechů a ostatních obyvatel regionu. Jaké jsou k tomu důvody? Průzkum ukázal, že téměř polovina Čechů (48%) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám.

Dostupnost zboží je u nás pořád problém

Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30%). Tento trend se týká zejména kvalitního oblečení, ale nakupuje se opět předně elektronika.

Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a který u nás není dostupný (11%) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10%). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Vede elektronika, následuje oblečení

Celkově průzkum ukázal, že nejpopulárnější kategorií, kterou zákazníci poptávají online je elektronika (24 %), následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které zákazníci nakupují online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans. V kategorii elektroniky oceňují Češi nejvíce Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují nejenom lokálně, ale také v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh.

Exit mobile version