Prodeje notebooků padají, mají ještě šanci se v září a na vánočním trhu zvednout na čísla z loňska?

Pomalu ale jistě se přibližuje začátek nového školního roku a prodejci doufají, že jim klesající tržby z retailového IT zvedne alespoň v nejsilnějším období roku zvýšený prodej notebooků. Ty se na celkových
prodejích elektra stále podílejí 30 %, což je nezanedbatelný údaj a prodejci doufají, analýzy trhu ale moc šancí nedávají.

Podle průzkumů GfK (GfK Retail and Technology; MML za období 1.10. 2011-31.3.2012) celý segment informačních technologií klesl v 1. čtvrtletí letošního roku o 11,7 % oproti stejnému období v roce 2011. Propad se týká celého trhu, ne všichni jej ale pociťují tak výrazně.

Prodejci elektroniky také spoléhají na studenty, kteří si v posledních letech stále častěji pořizují přenosné počítače. Podle
spotřebitelských průzkumů MML notebook vlastní více jak 2,7 milionů
Čechů, z nichž 15 % jsou studenti ve věku 14-25 let. A tato skupina se bude i dále rozrůstat. Na srpen a září prodejci připravují motivační akce.

Září a motivční prodejní akce

Jedním z těch, kdo se budou snažit nalákat nové zákazníky, je také Euronics. „I přes aktuální pokles trhu IT očekáváme na začátku školního roku podobná čísla jako minulý rok,“ uvádí Bohuslav Komín, tiskový mluvčí společnosti. V síti Euronics byl pokles za první půlrok na hodnotě 6,6 %. S návratem do školních lavic by se mohl podle provozovatele sítě prodej notebooků opět zvednout a tím zvrátit záporné hodnoty.

Méně optimisticky vidí prodeje v následujícím období Luboš Drhovský z GfK Czech:
„Srpen bývá u notebooků o něco
silnější než předešlé měsíce, nejedná se však o zásadní vývoj. Ve
srovnání se srpnem bývá nárůst v září cca o 20 % vyšší. Z hlediska
meziročního vývoje pokračoval letos pokles i ve druhém čtvrtletí a
osobně si myslím, že zatím nelze moc předpokládat změnu trendu v 3.Q.“

Zachrání koncové prodeje vánoční trh?

Druhou nadějí pro prodejce elektra jsou Vánoce. Ty jsou pro prodej IT standardně nejsilnějším obdobím v roce. Do vánočních prodejů se mohou promítnout i potřeby mladých studentů.

Dle průzkumu MML nejčastěji studenti ve věku 14-25 let využívají
své přenosné počítače k prohlížení internetu, k elektronické
komunikaci, psaní textů a na čtvrté pozici respondenti uvedli výuku.
Studenti, kteří v blízké době plánují pořízení nového notebooku,
jsou ochotni investovat nejčastěji částku do 20 tisíc korun.

„Nejvíce se prodávají notebooky v cenové kategorii 10-12 tisíc a ze značek pak Acer, HP, Lenovo nebo Toshiba,“ potvrzuje Komín. Ve srovnání s celým trhem se nejčastěji kupované značky částečně liší. Nejčastěji uváděli vlastníci notebooků značku Acer, dále pak Asus,
Lenovo a Dell.

Zajímavý vývoj nabral prodej tabletů. V komoditě přenosných zařízení se z Komínova pohledu začínají zákazníci stále více orientovat na tablety, jejichž prodej částečně kompenzuje
propad v prodeji notebooků.

Exit mobile version