Prodeje tabletů stále klesají, trh má změnit nástup Chrome OS

Trh s tablety dále klesal. Podle aktuálních čísel IDC se v 1. čtvrtletí letošního roku prodalo 31,7 milionu kusů, což je o 12 % méně než loni. IDC dodává, že ani dosavadní signály pro druhý kvartál nejsou pro výrobce povzbudivé.
Rostla kategorie produktů s odnímatelnou klávesnicí, jako je např. Microsoft Surface nebo iPad Pro, které se už na trhu tabletů podílejí z více než 15 %. Ani ty však žádnou díru do světa neudělaly, alespoň prozatím. Zajímavé v této skupině produktů je to, že se zde začíná také výrazněji prosazovat Chrome OS. To výrobcům umožňuje soustředit se na návrh hardwaru. Jak uvádí IDC, až dosud přitom vynakládali značné úsilí na to, jak by pro tuto kategorii upravili Android. Navíc lze předpokládat, že se zde brzy výrazněji uplatní i Windows na platformě ARM.

Vedoucí pozici na trhu posílil Apple, který v 1. čtvrtletí letošního roku prodal 9,1 milionu iPadů, z toho 1,8 milionu iPad Pro; celková čísla znamenají o 2 % více prodaných kusů než před rokem. Druhý je stále Samsung, nicméně jeho prodeje už o 11 % klesly. Do budoucna je pro firmu problémem, že spoléhá na Android, který zřejmě bude z dražších modelů vytlačován – hlavně pro řadu Tab S (kde má Samsung vysoké marže) to může znamenat problém. Huawei rostla o 13 % a zase se stala třetím největším dodavatelem; kromě tradičně silné pozice ve východní Asii se její produkty prodávaly dobře také v Evropě. Na 4. místě je Lenovo a pátý Amazon, jeho prodeje však trpí velkými sezónními výkyvy. V tomto případě se čísla sešla tak, že Amazon prodal o celých 50 % méně tabletů než před rokem.

Oproti stejnému loňskému období se trh nyní lehce posunul ve prospěch největších dodavatelů. Loni na výrobce mimo první pětici zbývalo 39 %, letos už jen 33 %.

Tablety v 1. čtvrtletí 2018, zdroj: IDC

Terminologicky: IDC dává při definici základních kategorií hranici mezi tablety s oddělitelnou klávesnicí a konvertibilní notebooky, kde je klávesnice k displeji připojena napevno.

Exit mobile version