Reportáž: Digitální továrny i výroba s cloudem na IT Foru 2014

Čtyři z pěti výrobků nedosáhnou plánované návratnosti investic (ROI). Rozhoduje o tom řada faktorů už od fáze vývoje produktu, přes jeho výrobu až po udržení výrobku na trhu. Pomoci přitom může nasazení vhodných softwarových systémů, od CAx přes PLM po ERP, jak ukázala společnost TD-IS na uživatelské konferenci IT Forum 2014.

Základem úspěchu průmyslového podniku je kvalitní produkt. „O jeho úspěšnosti na trhu přitom rozhoduje řada faktorů. Důležité je například uvedení ve správnou dobu, správně načasované inovace, technické parametry, cena, kvalita či design,“ vyjmenovává Pavel Mareš, ředitel společnosti TD-IS, která je integrátorem ERP, PLM a DMS systémů a CAx technologií. Aktuálně má firma více než 200 zákazníků po celé republice, tři desítky zaměstnanců a přes 51 milionů obratu.

Životní cyklus výrobku

Životní cyklus každého výrobku podle Mareše prochází třemi základními fázemi – vývojem, výrobou a udržením na trhu. Už na počátku přitom úspěch ohrožuje odlišnost konceptu a vývoje, kdy hrozí chybná reakce na požadavky trhu, bývá obtížené určit špatné projekty a hrozí, že produkty nebudou na trhu ve správné době. „Dalším rizikem je nedodržení termínu uvedení na trh, což může souviset s komplexností výrobku a sítí subdodavatelů, a neefektivita procesu, který ovlivňují nejrůznější nepřesnosti, zpoždění, zmetky, předělávky, špatná komunikace a nepropojené změnové řízení,“ upozorňuje Pavel Mareš.

Hrozí také růst nákladů na výrobek, především s ohledem na použité materiály, dodavatele, specifika na různých trzích a neschopnost udržet kvalitu. „Důležitým aspektem je také zajištění souladu, kam spadá krizový management, změny v požadavcích regulátorů a různé požadavky na každém trhu,“ doplňuje Lenka Medková, obchodní a marketingová manažerka TD-IS. V poslední fázi životního cyklu výrobku je třeba správně reflektovat nové trendy na trhu, změnu zákaznických preferencí a příchod nových produktů a požadavků.

Tajemství úspěchu

K výrobě úspěšných produktů podle Mareše významným způsobem přispívají podnikové procesy: „Je dobré se soustředit na odstranění činností bez přidané hodnoty, zkrácení jednotlivých cyklů, minimalizaci počtu iterací, zajištění souladu s legislativními a dalšími požadavky a správu a zabezpečení intelektuálního vlastnictví.“ Podcenit by se neměly ani související lidské zdroje, dohledatelnost a jednoznačná odpovědnost. „S tím vším pak souvisí používané technologie, které poskytujeme, od CAx systémů pro návrh přes PLM pro řízení životního cyklu až po ERP pro řízení podnikových zdrojů,“ přibližuje Pavel Mareš.

TD-IS rozděluje poskytovaná řešení do několika oblastí. Sběr informací o potřebách trhu zahrnuje mimo jiné CRM, kde TD-IS nabízí vlastní EasyTechnology a JD Edwards od Oracle a CNM (Customer Needs Management) s platformou Oracle Agile. Pro oblast návrhu a vývoje nabízí TD-IS vlastní řešení EasyPLM a sadu produktů Autodesk, například Product Design Suite, Simulation Mechanical, CFD, Moldflow či Factory Design Suite. „Pro řízení chodu organizace a plánování podnikových zdrojů má TD-IS v nabídce jak vlastní systém EasyTechnology, tak jako partner Oracle nabízíme JD Edwards EnterpriseOne,“ doplňuje Lenka Medková.

Cloud ve výrobě

Pavla Mareše, ředitele TD-IS, jsme se také zeptali na jejich historii v oboru a jak je to reálně s cloudem ve výrobě.

TD-IS má teď už vlastně pohromadě komplexní portfolio pro podnikovou průmyslovou sféru, máte vybránu nějakou oblast, na kterou se hodláte speciálně zaměřit?

Pavel Mareš

Od začátku jsme dělali především PLM, to byla naše priorita, ale postupně jsme se začali rozšiřovat dál. Když se říkalo, že ERP trh už je plný, řekli jsme si, že je na čase přijít s produktem, který ještě nebude úplně na trhu, a přišli jsme s Easy Technology. Ten byl původně zaměřený na nástrojárny, kde se běžné systémy neuplatní a ono to začalo být úspěšné. Pak jsme získali prvního zákazníka, který dělal sériovou výrobu, a Easy technology fungovalo také. Zjistili jsme, že najednou máme produkt, díky kterému získáváme každoročně několik nových zákazníků. Od loňského roku jsme rozjeli řešení Autodesku, tím jsme pokryli i tu úplně počáteční fázi, a tam se nám také začalo dařit, myslím, že 120 nových zákazníků za rok není špatné číslo.

Přicházejí firmy spíše s tím, že si chtějí nechat poradit, jaké řešení by bylo pro ně vhodné, nebo už naopak s konkrétním záměrem?

Většinou vybírají konkrétní řešení, tzn. hledají např. systém pro řízení výroby, samozřejmě nepoptávají jenom nás, ale více firem, a pak si vybírají řešení, které jim vyhovuje. Nabízíme to také jako službu, poradenství, myslím, že v určitých procesech jsme skutečně „kovaní“, ale tento typ produktu podle našich zkušeností rozhodně není to, po čem by firmy šly. Když si koupí nějaký software, mají aspoň něco hmatatelného, kdežto když si koupí poradenskou službu, nemají jakoby nic.

Je reálné z nějakého cloudového systému řídit výrobní procesy?

Reálné to určitě je, dokonce to i vcelku funguje. Otázkou ale je, nakolik jsou firmy připraveny mít svá, často dost citlivá data, uložené někde jinde. A druhá věc jsou možnosti – když jde o privátní cloud, tak ano, ale pokud budeme brát nějaký veřejný cloud, kde bude mít poskytovatel služby nainstalované např. JD Edwards, a bude to spravovat pro 20 zákazníků, tak zvládne např. finance, protože ty mají všichni prakticky stejné, nějakým způsobem zvládne logistiku, ale výroba, to už je horší – každá je úplně jiná, co zákazník, to jiné produkty, jiné prostředí, jiná nastavení…

Ale cestou cloudu jdou samozřejmě všichni, takže rozhodně od toho nedáváme ruce pryč, i když si nemyslím, že právě to je to, co by hýbalo byznysem ve výrobní sféře, ať už pozitivně nebo negativně.

Exit mobile version