Rozhodování: data-informed vs. data-driven

Rozhodování založené na datech může mít více podob. Nejčastěji se v této souvislosti setkáváme s termínem „data-driven“, vedle toho se ovšem vyskytuje i spojení „data-informed“. Přitom nejde o synonyma, ale odlišné přístupy. Andrew Froehlich ze společnosti West Gate Networks shrnuje tyto rozdíly na InformationWeek.
Obsah častěji používaného termínu „data-driven“ celkem známe. Organizace z maxima zdrojů (interní aplikace, data o zákaznících) a systémů shromažďují data, následně je zpracují, uspořádají a použijí jako zdroj pro business inteligence a/nebo systém umělé inteligence. Závěrečným výstupem jsou automaticky generovaná obchodní rozhodnutí, na jejichž základě by firma měla jednat. Samotné aplikace BI jsou k dispozici již desítky let, nyní lze ale jejich využití rozšířit. Proces také podstatně zrychlil, takže mnohdy se lze rozhodovat prakticky v reálném čase (tj. rozhodnutí založit i na právě přicházejících datech).
Přístup „data-informed“ funguje v první fázi stejně, využívá pro práci s daty stejné procesy/analýzy a systémy. Nicméně výstup má podobu pouhého vodítka, nezávislého doporučení, a lidé s rozhodovací pravomocí k němu pouze přihlížejí. Rozhodují se na základě vlastních zkušeností (a tedy „dojmů“ nebo „předsudků“, nebo prostě nekonzistentně, jak by naopak řekli kritici), přihlížejí k názorům externích analytiků (analytických firem, konzultantů) apod.
Andrew Froehlich uvádí, že pro rozhodnutí mezi těmito dvěma přístupy je důležité, na jak stabilním trhu společnost funguje. Pro stabilnější trh má být výhodnější přístup „data-driven“ – a naopak. Dále, protože model „data-driven“ je častější, samozřejmě je patrná jeho úspěšnost a to, zda přináší očekávané výsledky (dejme tomu změny poté, co se více rozhodnutí začalo přijímat bez lidské účasti). Dále pak metoda data-driven je rychlejší a umožňuje podnikům se soustředit na jiné věci. (Poznámka: zde by se jistě dalo namítnout – a na jaké věci? Není právě přijímání obchodních rozhodnutí proces vytvářející hodnotu, na rozdíl od rutinních činností? A čemu by se management měl věnovat jinému, když ne rozhodování? A. Froehlich na to odpovídá, že v případě rozhodnutí vzešlých z přístupu data-driven je pak klíčovou činností pro vedoucí pracovníky tyto poznatky a rozhodnutí co nejefektivněji implementovat.)
Naopak na měnícím se trhu, kde podniky musejí vytvářet nové aplikace, obchodní modely nebo i základní činnosti, se ale s modelem data-driven nevystačí. Ten totiž můžeme považovat za nástroj k optimalizaci toho, co již fungovalo v minulosti. Sledovat právě probíhající nové trendy dokážou lépe stále samotní lidé. A protože trhy se dnes mění prakticky všechny a pořád, je přístup data-informed pro většinu situací přiměřenější, uzavírá A. Froehlich.

Zdroj: InformationWeek.com

Poznámky:
Ono ale stejně zásadní rozhodnutí typu „vstoupit na nový trh“ dělají dnes stále lidé. Přístup data-driven v čisté podobě funguje pouze pro určité činnosti, reálně tedy mezi data-drive a data-informed takový rozdíl asi není…?
Určitá analogie s obchodováním na finančních trzích. Co automatizovat, co ponechat na rozhodování lidem?

Exit mobile version