Rozhovor s Heidi Wildemann o zákulisí srovnávací nákupní platformy

Heidi Wildemann je Ředitelkou strategie (Director of Strategy) ve Visual Meta, berlínské firmě provozující online nákupní portály jako ShopAlike CZ, Ladenzeile či Umsolugar. Pochází z Turýnska a v Berlíně se usadila před třemi lety po několika zastávkách v Mnichově, New Yorku či Singapuru. Heidi ve Visual Meta odpovídá za velké projekty, optimalizaci výkonnosti národních trhů a za zohledňování potřeb zákazníků, které musí a v budoucnosti budou muset naplňovat srovnávací nákupní platformy.
ShopAlike není obyčejným online obchodem či nákupním centrem v tradičním slova smyslu, ale je affiliate portálem. Proč se firma zastřešená společností Axel Springer rozhodla pro tuto cestu?

Na jedné straně chceme uživatelům pomoci najít pro ně ideální produkty v soustavně rostoucí nabídce online obchodů. Pro tento účel se obvykle více hodí specializovaný obchod. Aby však uživatel byl schopen najít tu nejlepší nabídku z tisíců obchodů a milionů produktů, na to jsme tu my. To se děje převážně v kategoriích produktů, kde hraje roli vzhled produktu. Současně našim partnerským obchodům dodáváme vysoce kvalitní návštěvníky, kteří přicházejí ze široké škály marketingových kanálů.

Jakou přidanou hodnotu vlastně ShopAlike nabízí zákazníkům? Pozorujete zvyšování bounce rate (množství návštěvníků, kteří okamžitě opustí stránku) způsobené přesměrováním návštěvníků na stránky jednotlivých online shopů?

V první řadě nabízíme orientaci na zákazníka, na jeho schopnost najít ideální produkt a ideální nabídku z množství online obchodů. Pro tento účel nabízíme velké množství filtrů, kvalitní obrázky a informace o produktech. Obzvláště v odvětví módy a nábytku nehledají zákazníci pouze tu nejlevnější variantu, hledají produkt, který se jim bude co nejlépe hodit a vyhovovat. Také konstantně vyvíjíme nové koncepty pro platformy, kde se uživatelé pohybují. Mohou se tak například nechat inspirovat na Pinterestu či Facebooku. Němečtí zákazníci s naší pomocí také mohou prostřednictvím Facebook Messengeru najít ideální kabelku (Facebook: Taschenberater.de).

Pokud jde o bounce rate, ten se liší v závislosti na kanálu. „Journey break“ způsobený přesměrováním je stále mírně výraznější u mobilních zařízení. Pozorujeme však i to, že uživatelé si stále více zvykají na mobilní platby.

Heidi Wildemann, Visual Meta

Jaká data dostáváte od partnerských obchodů, kde uživatelé nakonec realizují svůj nákup? Dostává ShopAlike okamžitý feedback o uskutečněných nákupech, nebo jak si je možné výměnu dat u Vás představit?

S partnerskými obchody jsme ve velmi těsném kontaktu. Častokrát na platformu integrujeme produktový data feed, který ve spolupráci s konkrétním obchodem optimalizujeme a obohacujeme pro co nejlepší spolupráci. Někdy, pokud výsledky na základě integrovaného feedu nejsou optimální, pak se souhlasem partnerského obchodu načteme údaje přímo z jejich stránky. S partnery intenzivně spolupracujeme na tom, aby kliky a nákupy uskutečněné prostřednictvím naší platformy byly zaznamenány správně.

Získávání nových zákazníků v e-commerce je proces, který se neustále zdražuje a komplikuje. Pro mnohé obchody je a bude také důležité posilování a rozvíjení zákaznické základny. Jak to dělá ShopAlike? Které funkce platformy jsou pro stávající a pravidelné zákazníky nejdůležitější?

Jsme affiliate marketéři a naší priritou je spojovat uživatele se správnými obchody. Proto rozvíjíme zejména schopnost oslovit zákazníka prostřednictvím nových marketingových kanálů – tam, kde rád tráví čas. Nezapomínáme ani na pravidelné uživatele. Chceme neustále překvapovat novými a lepšími funkcemi a zajímavým obsahem.

Jaká je strategie růstu pro nadcházející roky? Co děláte pro to, aby ShopAlike v konkurenci vynikl?

ShopAlike je velmi vizuálně orientovaný produkt a chceme, aby to tak zůstalo i nadále. V největší možné míře se orientujeme na zákazníka hledajícího správný produkt. Na desktop a mobilních webových stránkách se nám to mimořádně dobře daří, ale prostřednictvím speciálně adaptovaných verzí produktu se snažíme s uživateli spojovat i na nových platformách (messenger bots, sociální média).

Jaká je Vaše ideální představa budoucnosti e-commerce? Je nějaký scénář, který byste si přála?

Já osobně jsem velkým fanouškem sortimentu víceméně specializovaných fashion obchodů jako ASOS, Modcloth (USA), Blue-Tomato atd. Doufám, že navzdory obrovské síle gigantů jako Amazon, Facebook či Google, zůstane taková rozmanitost obchodů a produktů zachována. A samozřejmě doufám i v to, že ShopAlike díky kvalitní návštěvnosti přispěje k udržení této variability.

Rozhovor vznikl ve spolupráci s Visual Meta GmbH

Exit mobile version