SCS: Údržba a servis budoucnosti

Prediktivní údržba a Inteligentní servis jsou jedněmi z faktorů fenoménu zvaného Průmysl 4.0. Jde o dokonalou provázanost informačních technologií s výrobou. Úspěch v této oblasti se však nedá očekávat bez perfektně vyřešené údržby.

Nové řešení pro údržbu – „Smart Connected Solutions“ (SCS) – představila letos v říjnu na MSV v Brně společnost Asseco Solutions, producent ERP systémů. Díky SCS mohou firmy v plně integrované podobě prediktivně sledovat proces servisu a údržby – od sběru dat ze zařízení, přes plánování údržby, až po její provádění a dokumentaci, a to s využitím mobilních zařízení. Řešení SCS je určené pro výrobce a servisy i pro zákazníka. Systém funguje i prostřednictvím aplikace na mobilních zařízeních.

Malý příklad: technik na místě realizoval opravu ze svého mobilu či tabletu a zaevidoval spotřebovaný materiál. Informace se předá do evidence skladu. Následně technik nechá zákazníka podepsat převzetí práce přímo na obrazovce mobilního zařízení a tím je vytvořen podklad k fakturaci. Poté je možné ihned dát, též prostřednictvím SCS, pokyn k vytvoření faktury či zadání dalšího požadavku.

Co je prediktivní údržba?

Prediktivní znamená předvídající na základě pozorování a zkušeností. V praxi se jedná o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídící jednotky, od senzorů a čidel, atd.) a dalších důležitých informací o provozu. Jejich vyhodnocováním lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a řešit jej formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde. Neuplatňuje se jen v oblasti výroby, ale i v mnoha dalších odvětvích, kde je důležité předcházet výpadkům zařízení.

Eliminujeme problémy, ale šetříme kapacity

Využití pro SCS však není jen ve výrobě. Nutnost prediktivní údržby vyvstává i v úplně odlišných oblastech – od automatu na kávu až po lidský organismus (tedy v medicíně). Zavedením prediktivní údržby ve kterékoli oblasti si ušetříme problémy vyplývající z neznalosti skutečností, ale na druhé straně i lidské kapacity, které by například neustále zbytečně kontrolovaly stav.

Systém SCS kombinuje hlavní funkce z oblastí řízení servisu, prediktivní údržby a servisu pro koncové zákazníky v jednom integrovaném systému a umožňuje tak plynulou výměnu dat na všech úrovních.

SCS disponuje třemi základní moduly:

Modul Inteligentní servis

Pokrývá všechny provozní úrovně poskytování servisu. Je-li doručen požadavek na servis, zjistí, který z techniků se k jeho řešení nejlépe hodí a navrhne odpovídající plán. Pak technikovi na jeho mobilní zařízení dodá potřebné informace. Při opravě pak umožňuje její úplnou dokumentaci a zákazník též prostřednictvím SCS potvrzuje provedenou práci. Zákazník nemusí disponovat ERP systémem, hlášení prostě přichází do počítače, ať je napojen na systém či nikoli.

Inteligentní servis umožňuje jak interní, tak externí použití. Například jej lze poskytovat lidem, kteří u zákazníků mají na starosti servis výrobků naší firmy nebo při pronájmu velkých zařízení.

Modul Průmysl 4.0

(Přesněji: podpora pro Průmysl 4.0) umožňuje prediktivní plánování a provádění údržby. Dokáže sbírat shromažďovat a analyzovat data z produkčního provozu zařízení u zákazníka. Výrobce, respektive servisní společnost, má tak stále k dispozici aktuální informace o tom, jak konkrétní zařízení funguje. Do SCS mohou uživatelé mimo jiné integrovat i zařízení, jež nejsou inteligentní (která samostatně neumí předávat data a pro tyto účely jsou osazena senzory a snímači, jenž umožňují komunikaci s SCS). Např. klasický starý soustruh nebo pásový dopravník osadíme senzory, které umožňují komunikaci s SCS. Ty např. snímají vibrace na hřídeli, počítají množství výrobků atd.

Příkladem řešení pro tzv. prediktivní údržbu – „Smart Connected Solutions“ (SCS) společnosti Asseco Solutions

Důležitou funkcí SCS je též identifikace konkrétního zařízení, u nějž je žádán servis. Například v případě čtyř identických automatům na kávu musí technik vědět, který z nich má opravit. Zde funguje identifikace prostřednictví QR kódů, které lze pomocí chytrého telefonu naskenovat a zajistit tak provedení opravy na správném zařízení.

Modul Chytrý servis

Systém SCS též umožňuje integrovat hardware, software a servis do jednoho balíčku. Ti svým vlastním koncovým zákazníkům tak mohou nabídnout nejen produkt jako takový, nýbrž i kombinaci produktu a servisu. V rámci aplikace lze také snadno vytvářet požadavky na řešení problému (tikety) a sjednávat termíny k provedení údržby.

Implementace SCS je realizována v cloudu. Komunikace mezi cloudem a koncovými zařízeními přitom probíhá přes zabezpečené připojení. Různým uživatelským zařízením, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony, se SCS přizpůsobuje automaticky
Důležité je i jednoduché napojení na všechny běžné systémy ERP.

Jan Mlejnský je produktovým manažerem pro oblast výroby společnosti Asseco Solutions, a.s.

Exit mobile version