Spotřebitelská poptávka klesá, podniky kupují tabletů více

Podle analýzy IDC vidíme na trhu tabletů dva trendy, které působí proti sobě. V úhrnu ale prodej nových zařízení meziročně klesá.

Studie IDC např. pro západní Evropu tvrdí, že v 1. čtvrtletí letošního roku se prodalo přes 8,5 milionu tabletů, loni to bylo přes 9,5 milionu (celosvětově se číslo odhaduje na 40,1 milionu). V západní Evropě se tedy prodeje meziročně snížily o více než 10 %, podobná jsou čísla ovšem i celosvětově.

Pokles lze stěží svádět na vývoj kurzu dolaru a tentokrát ani ne na ekonomickou recesi. Trh je prostě relativně nasycený, IDC např. zmiňuje, že lidé používají tablety déle, než výrobci předpokládali (respektive doufali).

V podobných analýzách samozřejmě záleží na tom, co se do kolonky „tablet“ zařadí. IDC sem nepočítá phablety, ale zato two-in-one zařízení, jako je Microsoft Surface, HP Envy X2 a Asus Transformer Book T100. Především dobře se prodávající Microsoft Surface se postaral o to, že meziročně vzrostl podíl platformy Windows ze 4,9 na 8,4 % (konkrétní čísla se opět týkají západní Evropy, důležitější jsou trendy než absolutní hodnoty). Obecně prodej two-in-one zařízení meziročně vzrostl o 44 % a stále větší zájem o ně mají i podniky. To platí i pro tablety jako celek, ačkoliv zde trend není tak silný jako speciálně u all-in-one zařízení.

IDC předpokládá se, že nákupy tabletů v podnikové sféře ještě zesílí po uvedení Windows 10. Zapojení tabletů do běžných provozních činností podniků bude efektivnější, zjednoduší se totiž integrace do stávajícího prostředí.

Pokud jde o platformy tabletů, pokles spotřebitelské poptávky meziročně zasáhl víc Apple než zařízení s Androidem. Podíl dominujícího Androidu mezi tablety relativně dále mírně stoupl (tj. iOS klesal více, než rostly Windows), v absolutních číslech jde ovšem i zde o propad. Mezi prodejci má největší podíl Samsung. Firma zaznamenala stejný vývoj jako její hlavní konkurenti, tj. sníženou poptávku mezi koncovými uživateli a nedostatečně kompenzovanou sílícím prodejem do podniků. Když tentokrát na místo čísel pro západní Evropu použijeme údaje IDC pro celý svět, pak pořadí dodavatelů tabletů dle prodaných kusů v 1. kvartále letošního roku je následující: Apple 26,8 %, Samsung 19,1 %, Lenovo 5,3 %, Asus 3,8 % a LG 3,1 %. Všechny tyto podíly meziročně klesly, trh se tedy mj. drobí.

Nejisté zotavení

IDC soudí, že trh tabletů se ještě letos vrátí k růstů. Dále se bude zvyšovat zájem o two-in-one zařízení a navíc životní cyklus je prostě cyklus; zařízení, která měla dosloužit už na počátku letošního roku, budou nahrazována o něco později. Je ale také možné, že celá kategorie zařízení má svou největší slávu za sebou, hrozí zde až repríza osudu netbooků. Např. i Apple připustil, že iPhone 6 Plus (kategorie phablet) se negativně projevil na prodejích iPadů, tj. společnost zaznamenává kanibalizaci trhu. Kromě phabletů ukrajují tabletům trh i notebooky, respektive hybridní zařízení (ta ale IDC řadí do příslušné kolonky rovněž, čili tento trend by se na celkových číslech projevit neměl).

Larry Dignan na ZDNet také upozorňuje, že tablety lidé nejčastěji nenosí s sebou, protože mezi přenosnými zařízeními jsou pokládány za „nejméně nezbytné“: smartphone je potřeba k telefonování, notebook pro práci, tablet z tašky člověk vyndá s největším pravděpodobností. Dignan nevidí nutně jako růžovou ani budoucnost tabletů v podnikové sféře. IT oddělení bude stále více konsolidovat nákupy a zaměstnanci nedostanou k práci notebook i tablet současně. Šanci zde dostanou hybridní zařízení, ale tablety používané pro pracovní účely by stále mohly spadat převážně do kategorie BYOD.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version