Stahují se nad bezplatným Facebookem mračna?

Facebook zahájil testování nového způsobu, jak získat peníze od uživatelů. Jde o zpoplatnění zpráv mimo uživatelovu síť přátel. První obavy ze zpoplatnění služeb populární sociální sítě se objevily v září roku 2011. Přestože se různé zprávy tohoto typu rozšířily po celém světě, nebyly tehdy založeny na faktických informacích.

Zprávy se zmiňovaly o zpoplatnění za samotné používání sítě a v reakci na tuto fámu se na oficiální stránce objevil příspěvek, který odmítá pravdivost tvrzení s příslibem navždy bezplatného Facebooku.

Pohrávání si s uživateli

Malý experiment, který si Facebook nyní připravil, je však v rozporu s tímto příslibem. Tedy ve své podstatě není. Je totiž založen na principu v současnosti populárního systému, kdy základní služby jsou zdarma, ale nabízí se i možnost nadstandardních prvků, které jsou zpoplatněny. Často je základní verze natolik základní, že bez nadstandardních služeb je takřka nepoužitelná a uživateli se nabízí jako východisko pouze přechod ke konkurenci nebo povzdechnutí a následné zaplacení služby.

Jak uvařit žábu

Přibližně před měsícem zavedla nejpopulárnější sociální síť možnost propagovat příspěvky, která je zpoplatněna. Uživatel ji nemusí používat, Facebook pro něj může být zdarma. Dalším krokem ke kapitalizaci služeb se zdá být současné testování zpoplatnění zpráv zasílaných mimo síť uživatele. V praxi tedy v případě, kdy si uživatel přeje zaslat zprávu uživateli, který není v jeho přátelích, by musel zaplatit (v rámci testování jeden dolar), aby jeho zpráva skončila v adresátově složce ‚doručené‘.

Tento princip vybízí k myšlence další reklamy ze stran komerčních subjektů. Facebook ale tuto službu, podle slov mluvčího, „zatím pro propagování produktů a značek (zřejmě v případě, kdy odesílatelem je stránka) neuvažuje„. Zatím.

Uživatelé mohou pomocí zpoplatněných zpráv upozornit vytipovanou osobu na pracovní příležitost (namísto použití sítě LinkedIn) nebo zaslat zprávu osobě, která je inspirovala například na projevu nebo podobné události.

V oficiálním vyjádření stojí, že se „testuje užitečnost ekonomických signálů„. Facebook totiž obhajuje testování, respektive tento krok, tím, že zpoplatnění redukuje množství nevyžádané pošty. Nicméně ta za současného stavu na základě filtrování končí ve složce Ostatní. Trochu to připomíná krutou analogii s vařením žáby zaživa, pokud totiž budete jen pozvolna zahřívat vodu, ve které žába plave, ani si toho nevšimne.

Závěr

Trend zpoplatnění směřuje stále více k uživatelům, navzdory příslibu z minulého roku. Je možné, že za další rok bude ‚Facebook zdarma‘ znamenat možnost přihlášení, prohlížení zdi a reklam. Vkládání komentářů nebo příspěvků by pomocí obratné interpretace jistě šlo zavést jako nadstandardní (rozumějme zpoplatněná) služba.

Vždyť na základě záminky pro současné testování by zpoplatnění každého komentáře díky „ekonomickému signálu“ mohlo přispět k vyšší relevanci a erudovanosti a nižšího počtu hloupých komentářů.

Soudě podle vývoje Facebooku bude hlavní bariérou pro Facebook ekonomický faktor. Dokud potenciální odliv uživatelů bude příliš velký a Facebook by ztratil více tržeb z reklam než by získal ze zpoplatněných služeb, bude Facebook zdarma, alespoň v použitelné podobě.

Exit mobile version