Stojí Kasa.cz za dvě miliardy?

To, že je svět české e-komerce poněkud předimenzovaný a zasloužil by pročištění a konsolidaci, je v podstatě nezpochybnitelný fakt a všichni to vědí. Jiná věc je, jak se v poslední době hází obřími ciframi u prodejů a hypotetických prodejů největších českých elektronických obchodů. Stojíme před lokální internetovou bublinou podobnou té „dot-com bubble“ z roku 2001?

Web obchodu po nedávném redesignu.

Minulý týden se objevila spekulace o možném prodeji retailového internetového obchodu Kasa.cz (Kasa.cz, Obchodnidum.cz). Zarážející na celé věci je především fakt, že se má prodávat za cenu, která se de facto rovná ročnímu obratu firmy. Obrat totiž ve světě spotřebního zboží ještě nic nevypovídá o zisku, ten může být ve skutečnosti zlomkový.

Zlí jazykové by také mohli upozornit na fakt, že si Kasu její současný majitel (Internet Retail) příliš dlouho neužil a že tak bude nejspíše cosi shnilého ve státě dánském.

Klesající obrat

Prvním indikátorem je již samotný obrat, oproti nejmenované konkurenci totiž Kasa nějak závratně neroste, respektive možná dokonce klesá. Jediný zub, kdy Kasa v jednom roce v posledních letech významně navýšila obrat, nastal po fúzi s Obchodním domem cz (formou holdingu) před čtyřmi lety (obrat Obchodního domu se v době akvizice pohyboval kolem 0,5 mld. Kč).

Skutečný boom prožíval obchod těsně před tím, než k nám koncem roku 2008 dorazila americká hypotéční krize, tehdy obchod meziročně zaznamenal nárůst tržeb až 77 %, (1,28 mld. Kč) za rok 2007. Nikdy později se již tak dobře nedařilo, alespoň v dynamice růstů. Mezi léty 2008 a 2009 vykázala firma dokonce pokles obratu z 2,20 miliard Kč na „pouhé“ 2 miliardy, kolem této hodnoty obratu firma osciluje dodnes.

Je na vině nákupní horečka?

Nákupní horečkou pochopitelně nemyslíme tu konzumentskou, ta bude pravděpodobně spíše nadále klesat, ale spíše investorskou. Není to tak dávno (oznámena v dubnu, realizována v červenci), kdy byl za oficiálně nikdy nepřiznanou, ale s největší pravděpodobností astronomickou částku prodán většinový podíl v druhém velkém českém internetovém obchodním domu Mall.cz. Celá holandská skupina Netretail Holding (založená původně českými majiteli), která Mall vlastnila jako svoji vlajkovou loď byla z větší části prodána jihoafrickému konglomerátu Naspers. Ten nakupoval prostřednictvím své holandské společnosti MIH Allegro, výše podílu není přesně známa, ale pohybuje se někde mezi 75 až 80 %.

Celá společnost byla ohodnocena až na 230 milionu eur, prodaný podíl tak mohl vyjít přibližně na 175 milionů eur. Finanční skupiny, které se o subjekt zajímali v ČR, tak podle všeho celou společnost značně podceňovali, za firmu nabízeli pouze zlomek, částky, kterou MIH Allegro vyplatil za pouhý většinový podíl.

Jen za rok 2011 skupina vygenerovala výnosy okolo 4 miliard českých korun, zaplacená částka se tedy nijak přestřelená nejeví. Z původních českých akcionářů si nějaký podíl ve společnosti ponechal Ondřej Fryc, Petr Burcal a Eduard Míka.

Jenže je zde jeden podstatný rozdíl, výkon Mallu sleduje přeci jenom poněkud uspokojivější trend, než Kasa. Je ale také možné, že firmu chce koupit někdo, kdo tudy jen bude potřebovat prát velké finanční částky. Na podobné spekulce je ovšem zatím ještě brzy.

Globální situace na českém trhu s e-komercí?

Lokální trh je zcela zjevně přesycený, miriády malých E-shopů a kolem 50 větších hráčů není zrovna zdravá situace. Za každý zkrachovalý ale zatím vždy vyrostlo několik nových, jak to bude vypadat dál? Silnější budou možná fúzovat, slabší budou zfúzování, nebo to zabalí úplně, ale to bude ještě chvilku trvat. Klesající marže, rostoucí výdaje na propagaci i investice do skladových zásob a prodejního servisu ty malé ale jednou spolehlivě položí a ti velcí se budou muset rozhodnout co dál.

Exit mobile version