Strategie freemium má své limity

Pixabay License. Volné pro komerční užití

Firmy dodávající software a on-line služby, především ty určené koncovým uživatelům, ve stále větší míře spoléhají na model freemium, kdy základní verze je poskytována zdarma. Například na trhu bezpečnostního softwaru pro koncové uživatele tato strategie získala zcela dominantní pozici.
Obecně lze říci, že příslušný model funguje v tom smyslu, že mnohdy dokáže přilákat uživatele. Jaká je ale konverze, tj. kolik z nich pak skutečně zakoupí nějakou rozšířenou verzi? Nebo jsou poskytovatelé odkázáni na model spojený se sbíráním uživatelských dat a/nebo reklamou? O tom obecně zatím existuje jen málo empirických dat; nová studie publikovaná v Strategic Management Journal se proto pokouší shromáždit kvantitativní údaje. Obecně se má ukazovat, že model freemium má z hlediska generování příjmů své podstatné limity a navíc zřejmě vede k mnohem větší koncentraci trhu. Zatímco při prodeji softwaru býval trh rozdělen na větší počet dodavatelů, při poskytování základních verzí zdarma se rozšířené verze daří prodávat jen velmi málo firmám, často pouze jediné, která v dané kategorii dominuje.
Kevin J. Boudreau z Northeastern University, Lars Bo Jeppesen z Copenhagen Business School a Milan Miric z University of Southern California analyzovali kategorie softwaru, kde při klasickém prodeji měl největší dodavatel v průměru 40 % trhu, druhý v pořadí 17 %. (Zdroj dat: analyzována byla mj. veřejně dostupná data o 1,4 milionech mobilních aplikacích, data marketingových analytických společností a údaje o 500 nejprodávanějších a nejstahovanějších aplikacích a App Store.) Tam, kde vše fungovalo podle modelu freemium, však rozdíl mezi 1. a 2. hráčem na trhu dále vzrostl o více než 55 %. Podobně budou zřejmě růst i odstupy mezi dalšími místy žebříčků.
„Síťové efekty a tržiště neměly žádný vliv na produkty, které byly pouze placené, ale výrazně posílily výhody lídrů tam, kde se používají freemium strategie,“ uzavírá studie. Větší koncentraci trhu lze přitom vnímat negativně, protože vede ke snížení konkurence a nakonec i k nižšímu tempu inovací. Dodavatelé softwaru by proto měli model freemium zvažovat, ani v prostředí stávajících on-line tržišť Applu a Google není jediný možný.

Kevin J. Boudreau et al, Competing on freemium: Digital competition with network effects, Strategic Management Journal (2021). DOI: 10.1002/smj.3366
Zdroj: Strategic Management Society / Phys.org

Poznámka: Lze samozřejmě ale předpokládat, že různé kategorie softwaru zde budou fungovat dost různě. Něco jiného je bezpečnostní software, něco jiného hry, datová úložiště, kancelářské aplikace, CRM…

Exit mobile version