Strojírenský veletrh IT firmy nenalákal, je to ale jejich škoda

V Brně tento týden probíhá Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV), což je po zrušení Invexu jedna z mála příležitostí, kde se mohou do určité míry prezentovat i firmy z oblasti informačních technologií. Ve finále bylo ale it firem spíše poskrovnu, po pár pohledech na různé strany výstavního sálu mi to přišlo trochu škoda.

IT proniká do všech sfér průmyslu, technologické firmy
přesto hledají své zákazníky spíše jinde

Výstavní areál byl na dnešní poměry vystavovateli z technických oborů celkem nabitý, ačkoliv nutno říci, že alespoň v pondělí dopoledne tam ještě žádné velké davy návštěvníků nebyly. V rámci MSV je sdruženo i několik menších specializovaných veletrhů, mezi nimi i Automatizace, což by pro české IT firmy, které cílí na výrobní organizace, mohla být vhodná platforma pro jejich prezentaci, ale není.

Tradičně jeden z nejoblíbenějších stánků v areálu – pečené sele, točené pivo a strojírenské výrobky ze Strojíren Olšovec.

Při procházení areálu výstaviště jsme narazili vlastně jen na dvě – příbramské J.K.R., které dodává komplexní informační systémy Byznys ERP a má mezi výrobními firmami řadu zákazníků, a plzeňské TD-IS, zaměřené na více specializované systémy pro výrobní firmy jako je PLM, CAx, EDA a jejich integraci s dalším softwarem. Třeba jsme někoho přehlédli na ploše i v katalogu, ale určitě to nebyl nikdo se stánkem přes půl haly. Aspoň, že společností, které se zabývají CAD/CAM bylo na veletrhu více, například SolidCAM, MCAE Systems, Technodat a několik dalších.

Jsou dnešní ICT společnosti jen chudým příbuzným

Ono se na druhou stranu není co divit, když vás miniaturní stánek na veletrhu vyjde klidně na 100 tisíc a rozsáhlé instalace budou ve stovkách tisíc i v milionech korun. To byl také jeden z problémů, na něž „dojel“ Invex. Drahé a čím dál dražší stánky postupně odradily spoustu firem, to následně vedlo k menšímu zájmu návštěvníků, což vedlo k ještě menšímu zájmu firem a tak dále. Docházelo pak i k absurdní devalvaci hodnoty prostoru, kdy „velká jména“ IT světa měla prostor pro svoji prezentaci zdarma, aby tam vůbec byla, což vedlo k další inflační spirále (když oni, pro ne my) a nakonec nepomohlo ani to. A samozřejmě tomu neprospěl ani obecně klesající zájem o B2C veletrhy, ve který se postupně Invex proměnil, to byl další zásadní důvod.

Síla byznysové klientely

Ovšem MSV je typický B2B veletrh, jeho pozice je tím pádem zatím výrazně silnější. Zatímco u spotřebky vám typický kontakt tak maximálně odnese propisku, u byznys segmentu vám může přinést zakázku za miliony. Tím si ostatně většina firem svoji účast na veletrzích zdůvodňuje a řada z nich je schopná to zpětně spočítat, zda se jim účast „vyplatila“ či ne. Pokud bude MSV dále přitahovat výrobní firmy a návštěvníky alespoň tak jako dosud, měl by přitahovat i IT dodavatele, kteří jim chtějí prodávat a je škoda, že tomu tak není, ať už za to může BVV se svojí cenovou politikou nebo samotní dodavatelé. Ne vše se dá prodat přes PPC.

Exit mobile version