Studie SAP: Tlak globalizace dopadá i na SMB podnikání

Malé a středně velké podniky trápí nyní podobné problémy jako velké korporace, ty jim také pod tlakem recese často berou byznys, který pro ně dříve vlastně nebyl vůbec zajímavý. Malé firmy tak čeká nepříjemný proces transformace, pokud se nepřizpůsobí zahynou, tvrdí studie, kterou zrealizovala německá společnost SAP v rámci výzkumného programu Oxford Economics.

Závěry průzkumu Oxford Economics ukazují, že malé a střední podniky na celém světě a napříč různými odvětvími radikálně mění své obchodní modely, produkty a strategie přístupu na trh.
Prakticky nikdy se při tom nevyhnou nezanedbatelným investicím do technologií zlepšujících operace a zvyšujících efektivitu. Je to přirozený důsledek průniku trhu s velkými korporacemi a tím pádem i větší rivality mezi oběma typy hráčů.

Globální problémy, ale i vyšší sebevědomí malých firem

Studie vznikla na základě dotazování 2 100 představitelů malých a středních podniků v 21 zemích, včetně České republiky a ukazuje přesvědčení SME o tom, že jsou dostatečně vybaveny na úspěšné konkurování obrům a dokonce oproti nim vidí i jisté výhody. Výsledky průzkumu vyvracejí některé zažité stereotypy o tom, že malé společnosti jsou lokálními či regionálními entitami a ve velké míře trpí technofobií. Průzkum se týkal společností z celého světa s ročním obratem pohybujícím se mezi 20 – 750 miliony amerických dolarů.

„Hlavním zjištěním studie je to, že úspěšné malé a středně velké podniky jsou stejně jako velké nadnárodní korporace ovlivněny rostoucí globalizací, nelítostnou konkurencí a informovanějšími zákazníky na nových trzích,“ prohlásil Eric Duffaut, president Global Ecosystem and Channels společnosti SAP. „V novém mezinárodním, respektive globálním, prostředí potřebují SME stále častěji k dosažení svých cílů, rozvoji obchodu a konkurenceschopnosti prostředky, které poskytují technologické inovace a obchodní sítě.“

Pryč z domácího hřiště

Hlavním trendem dneška je pro drobné podnikání růst SME mimo jejich domácí trhy a zároveň rostoucí globální konkurence doma. Počet firem, které očekávají, že vytvoří 40 procent svého obratu v zahraničí, vyskočil pro tři následující roky o 36 procent. Již dnes podniká 15 procent respondentů v šesti a více zemích. Na základě odpovědí v průzkumu se očekává, že se tento údaj v příštích třech letech vyšplhá na 35 procent. Více než čtvrtina respondentů řadí mezi tři nejdůležitější trendy ovlivňující jejich dnešní podnikání globální konkurenci. Téměř 60 procent jich tvrdí, že se konkurence ze strany společností z jiných zemí v posledních dvou letech značně zvýšila. A 59 procent dotazovaných říká, že dnes soupeří s většími společnostmi více než v minulosti.

Více než polovina respondentů říká, že stále častěji vytváří partnerství s dodavateli sídlícími v zemích mimo jejich domácí trhy. Podobný počet jich stále více spolupracuje s jinými firmami pomocí online obchodních sítí a platforem, které pomáhají v inovaci a růstu. Téměř 40 procent malých a středně velkých podniků uvádí strategická partnerství a spojenectví jako klíčový prvek při přetváření svých společností pro globální trh. Severoamerické společnosti (60 procent) a také větší (60 procent) a ziskovější (62 procent) firmy mohou spíše než latinskoamerické společnosti (50 procent) a firmy se zápornou marží říci, že rozvinuly spolupráci s jinými firmami přes online obchodní sítě a platformy. Jako významné „katalyzátory“ těchto činností uvádějí cloud a sociální sítě.

Technologická transformace

Malé podniky si uvědomují, že pro svou konkurenceschopnost musejí nějakým způsobem transformovat své podnikání. Dvě třetiny všech dotazovaných společností jsou v určité fázi transformačního procesu, přičemž transformace je chápána jako prvek usnadňující dosažení významných změn v obchodních modelech společnosti, jejích nabídkách produktů či strategii přístupu na trh. Investice do nových technologií je při přizpůsobování obchodů SME globálnímu trhu evidentně hlavní strategickou prioritou. K těmto technologiím patří business management software, analýza dat, mobilita, sociální média a cloud.

Téměř dvě třetiny dotazovaných společností jsou přesvědčeny o tom, že jim technologie pomůže dosáhnout dlouhodobého fungování a udržitelného růstu. Celkem 35 procent dotazovaných se identifikuje jako tzv. early adopter (firma/jedinec, implementující nejnovější technologie ihned po spuštění jejich prodeje); toto číslo roste na 42 procent u samostatných výrobců a na 47 procent u firem v Severní Americe. Navíc jen méně než třetina respondentů uvádí, že jejich firma postrádá technologické schopnosti větších konkurentů a jen o něco více než čtvrtina říká, že má potíže s pochopením toho, jakým způsobem může technologie jejich firmě přinést měřitelný prospěch.

Více než třetina respondentů uvádí jako hlavní prioritu svých transformačních snah kulturu inovace. Regionálně kladou zvláště velký důraz na inovaci nově vznikající trhy* (55 procent) a latinskoamerické společnosti (58 procent). Společnosti na nově vznikajících trzích také s vyšší pravděpodobností (54 procent) než společnosti na trzích rozvinutých (43 procent) očekávají růst v závislosti na nabídkách nových produktů a služeb. Hlavním katalyzátorem konkurenční výhody pro malé a středně velké podniky (i katalyzátorem inovace) je mobilita; respondenti jako největší přínos implementace mobility uvádějí rozvoj inovací. Mobilita má dle nich větší přínos než jiné zvažované technologie.

Problémem jsou zejména kvalifikovaníé pracovníci

Téměř polovina (46 procent) respondentů pro podporu svých prorůstových aktivit aktivně najímá zaměstnance. SME čelí stejným problémům jako jejich větší konkurenti; pro 39 procent z nich je stále složitější najmout lidi s těmi správnými dovednostmi. Podle 31 procent odpovědí je jednou z překážek přesvědčení zaměstnanců k používání mobilních technologií, zatímco 35 procent jich říká, že problémem je chybějící porozumění výhodám cloudu. A 43 procent malých a středních podniků naznačuje, že má problémy s přesvědčením svých zaměstnanců, aby používali sociální média.

Závěr

„Cesta vpřed je pro malé a středně velké podniky dobře značená,“ říká Edward Cone, šéfredaktor a hlavní analytik Oxford Economics. „Typickými znaky úspěšných malých a středně velkých společností budou globalizace, transformace a technologie.“ Studie proběhla v těchto zemích: Austrálie, Brazílie, Kanada, Chile, Čína, Kolumbie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Indie, Indonésie, Itálie, Mexiko, Polsko, Portugalsko, Rusko, Jihoafrická republika, Španělsko, Spojené království a USA. Mezi obory ve, kterých dotazované firmy působí, patří výroba (25 %), služby (21 %), spotřební zboží (22 %), retail (17 %), velkoobchodní prodej (16 %).

Exit mobile version