Tisku dominují multifunkce a digitalizace

Kategorie A3 a A4 zařízení pro kancelářský tisk se postupně sbližují jak z hlediska funkcionalit a robustnosti, tak cenových parametrů. Zvyšuje se význam multifunkcí jako zařízení zapojených do digitalizace podnikových procesů, přičemž zákazníci prý ztrácí zájem o černobílé multifunkce.
Ve formátu A4 se produkuje více než 95 % kancelářského tisku, avšak A3 zařízení se v minulosti prodávalo nepoměrně více, než by odpovídalo tomuto faktu. Nyní se oba segmenty k sobě pomalu přibližují, a to jak z hlediska klesajících cen A3 modelů, tak rostoucí nabídky funkcionalit A4 modelů. „V minulosti se v mnoha případech drahá A3 zařízení, pořizovala ne kvůli A3 tisku, ale pro robustnost, náklady na tisk a nadstandardní funkce,“ popisuje Jana Bořilová ze společnosti OKI. Chytré multifunkce formátu A4 podle ní nově nabízejí firmám funkcionalitu dříve dostupnou pouze u velkých zařízení, což přispívá ke zlevňování A3 modelů a k propojování obou trhů. Velká část kanceláří si ale prý v praxi vystačí s profesionálním modelem formátu A4.

Brother nabízí v segmentu A3 zařízení pouze produkty s inkoustovou technologií tisku. „Letos jsme obměnili produktovou řadu se kterou chceme zaujmout i SMB zákazníky. Z tohoto důvodu v kategorii inkoustů předpokládáme vyšší nárůst prodeje A3 produktů před produkty A4,“ říká Vít Vyhnálek ze společnosti Brother. Mezi černobílými a barevnými stroji s laserovou technologií tisku počítá Vyhnálek s vyšším nárůstem prodeje barevných zařízení.

Petr Hnilička ze společnosti Canon z pohledu současného portfolia neočekává velké změny v rozložení poptávky v jednotlivých kategoriích: „Z technologického pohledu je zajímavá pro další obchodní a technický rozvoj kategorie barevných A3 zařízení.“

Černobílou multifunkci nikdo nechce

Konica Minolta pozoruje trvale rostoucí poptávku po barevných multifunkcích formátu A3, které již prý ztratily nádech „prémiovosti“ a staly se „zlatým standardem“ trhu. „Černobílé multifunkce mají klesající trend, což jsme předvídali již dávno ale popravdě řečeno se tento trend trochu zbrzdil krizí roku 2008. Nyní se ekonomice daří a když to trochu zjednoduším, černobílou multifunkci nikdo nechce,“ komentuje Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta. Trh zařízení formátu A4 je podle něj zhruba stagnující, ale završuje se jeho přerod od velmi levných zařízení s drahým provozem k poněkud dražším strojům, které ale levným provozem více než kompenzují počáteční náklady.

Epson chce letos výrazně posílit segment A3 barevných zařízení o zařízení pro velké pracovní skupiny. „Předpokládáme zvýšení zájmu o inkoustových zařízení i tam, kde aktuálně kralovala technologie laserová. Věříme, že se to projeví i na prodejních výsledcích nejenom v segmentu A3 ale i A4, kde může uživatel těžit ze vzájemné symbiózy těchto zařízení,“ přibližuje Marcel Divín ze společnosti Epson. V oblasti černobílého tisku připravuje firma zásadnější změny až na přelom roku.

V segmentu laserových tiskáren se podle Petra Kváči ze společnosti Janus v současné době žádný technický převrat neděje: „Spíše se jedná o zvyšování uživatelského komfortu, kladou se nároky na vývoj podpory mobilního tisku. V nejnovějších modelech tiskáren Kyocera je přímo zabudované Wi-Fi, které umožňuje propojení s podnikovými ERP a DMS systémy.“ Další vývoj se také prý zaměřuje na integraci s aplikacemi třetích stran přímo do tiskového zařízení.
Společnosti Janus, která na místním trhu zastupuje značku Kyocera, cílí na střední a velké firmy. „Primárně se zaměřujeme na firemní segment a státní správu, a vzhledem k tomu, že jsme distributorem značky Kyocera, budujeme i síť partnerů, se kterými dlouhodobě spolupracujeme,“ říká Petr Kváča.

Sáčky s barvou

Výhled do budoucnosti je podle Petra Hniličky z Canonu možné popsat jednoduše: „Zařízení budou součástí řešení práce s dokumenty. Bude se jednat o službu jako celek, ve které bude zahrnuto samotné zařízení a různé aplikace či informační systémy.“ To je prý oblast, kde plánuje Canon posilovat své pozice. Z novinek Canon upozorňuje na třetí generaci zařízení imageRunner, která lze prý jednoduše popsat tak, že řeší veškeré požadavky na vlastnosti a funkce související s tiskem, kopírováním a digitalizaci. Poskytuje také možnost plné integrace do různých informačních systémů nebo aplikací pro správu tisku.

Mezi nejdůležitější segmenty pro Epson patří SMB (malé a střední kanceláře), Public (státní správa, střední a menší města + navázané organizace – školy atd.), SOHO (domácí kanceláře) a Corporate (velké společnosti). „Díky novým technologiím, které dorazí v průběhu roku 2017 bychom chtěli náš záběr ještě dále rozšířit a být zajímavým partnerem i v dodávkách do velkých státních i soukromých institucí,“ plánuje Marcel Divín.
„Náš hlavní focus je primárně na inkoustovou technologii tisku. První důležitou produktovou skupinou jsou Inkoustové tankové systémy, které dramaticky snižují náklady na tisk v kombinaci s rozumnou životností i pořizovací cenou. Druhou neméně důležitou skupinou je řada Epson WorkForce Pro. Unikum jsou zařízení s výměnnými „sáčky“ s kapacitou až 75 000 stran,“ popisuje Marcel Divín.

„Náš nejúspěšnější segment je kompletní outsourcing tisku a práce s dokumenty. Tuto pozici trvale úspěšně posilujeme a hodláme ji rozšiřovat také do dalších oblastí IT služeb, “ shrnuje Pavel Kelča ze společnosti Konica Minolta. „Momentálně je naší nejzajímavější novinkou bizhub C3351, což je barevná multifunkce formátu A4, která disponuje všemi funkcemi, obvyklými u zařízení formátu A3. Mezi tyto pokročilé funkce patří například možnost doinstalace dalších aplikací – obdobně jako u chytrých telefonů.“

Velké funkce v malém balení

OKI se svými barevnými LED zařízeními pro rychlý kancelářský tisk patří se 14% podílem na trhu mezi 3 nejprodávanější značky v České republice. Vztaženo podle údajů IDC na barevné LED/laserové tiskárny a multifunkce s rychlostí tisku 21 a více barevných stran za minutu.
Barevná A4 multifunkční tiskárna OKI MC573 je zástupcem nové generace multifunkcí OKI. Rychlé zařízení formátu A4 umožňuje prostřednictvím 7palcového dotykového displeje a otevřené platformy sXP (smart Extendable Platform) využít efektivnější a rychlejší postupy pro tisk, kopírování či skenování. „Díky integrovanému softwaru jsou inteligentní multifunkční tiskárny OKI ideální pro zavedení digitálních pracovních postupů. Stroj nabízí funkcionalitu velkých A3 zařízení v kompaktním A4 modelu,“ popisuje Jana Bořilová ze společnosti OKI.

Začátkem letošního roku představil Brother řadu inkoustových multifunkčních zařízení do formátu A3. Jejich nespornou výhodou má být prodloužená životnost, tříletá záruka, nízké provozní náklady a velmi zajímavé pořizovací ceny. „Našim obchodně nejúspěšnějším segmentem jsou tiskárny štítků, u kterých jsme navýšili prodeje až o 70 %. Je to dáno tím, že oproti konkurenci máme laminované pásky extrémně odolné vůči různým vlivům, jako jsou vysoké i nízké teploty, mechanické poškození, oleje, různé roztoky a podobně,“ říká Vít Vyhnálek ze společnosti Brother. V letošním roce chce Brother klást důraz na posilování prodeje u laserových produktů.

Exit mobile version