Trh tabletů ožil, ale asi jde jen o dočasné zdání

Že by již odepisovaná kategorie produktů zažila renesanci? Aktuální data z Worldwide Quarterly Tablet Tracker od IDC ukazují, že ve 3. čtvrtletí trh s tablety meziročně vzrostl, a to o 1,9 %, což odpovídá 36,9 milionu prodaných kusů. Více prodal Apple, Lenovo i Amazon, méně Samsung a Huawei.

Výsledky (předběžné) ukazuje následující tabulka.

Prodeje tabletů ve 3. čtvrtletí 2019

Firma 3Q19 prodeje 3Q19 podíl na trhu 3Q18 prodeje 3Q18 podíl na trhu Meziroční růst
1. Apple 11.8 31.4% 9.7 26.3% 21.8%
2. Amazon.com 5.5 14.5% 4.4 11.8% 25.6%
3. Samsung 4.6 12.3% 5.4 14.6% -13.9%
4. Huawei 3.6 9.5% 3.7 10.2% -4.4%
5. Lenovo 2.5 6.7% 2.3 6.3% 7.6%
Ostatní 9.6 25.5% 11.4 30.9% -15.8%
Celkem 37.6 100.0% 36.9 100.0% 1.9%

Zdroj: IDC; prodeje v milionech kusů

Apple jako jediný dokáže stabilně zvyšovat svůj podíl na nynějších více než 30 %, když v tomto kvartále mu pomohlo uvedení nové verze iPadu. Všechny modely vyjma iPad Mini nyní nabízejí odnímatelnou klávesnici, takže tablet by mohl více konkurovat i klasickým notebookům.

V případě Amazonu jsou výsledky také dány prodeji nového zařízení (Fire 7), navíc v kombinaci se speciální prodejní akcí (Prime Day Sale). Amazon vykazuje v prodeji obrovské mezikvartální výkyvy – a to je jeden z důvodů, proč lze pochybovat o tom, že na trhu tabletů jde o něco víc než o dočasnou výchylku směrem nahoru. Samsung spadl na třetí místo, prodeje mu klesají stabilně, a to jakkoliv se pokouší uchytit i v dražších modelech. Huawei klesá podíl prostě v důsledku celé kauzy a hlavním odbytištěm je i pro její tablety Čína. Lenovo trochu vyrostlo, i zde však dominují prodeje mimo Severní Ameriku.

Pro zhodnocení trhu jako celku a trendů, které můžeme očekávat, se ovšem stojí za to podívat i data IDC za předcházející kvartál (zde jde o již o výsledky konečné), i když tentokrát pouze pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA). Zde i přes výchylku Amazonu směrem vzhůru trh klesl o skoro 12 %.

Prodeje tabletů ve 2. čtvrtletí 2019, EMEA

Firma 3Q19 prodeje 3Q19 podíl na trhu 3Q18 prodeje 3Q18 podíl na trhu Meziroční růst
Apple 2,408 25,1 % 2,374 21,9 1,5
Samsung 1,995 20.8% 2,304 21.2% -13.4%
Huawei 1,141 11.9% 1,420 13.1% -19.6%
Lenovo 831 8.7% 957 8.8% -13.2%
Amazon.com 435 4.5% 283 2.6% 53.7%
Ostatní 2,778 29.0% 3,515 32.4% -21.0%
Celkem 9,588 100% 10,854 100% -11.7%

Zdroj: IDC; prodeje v milionech kusů

Celkově nelze proto očekávat, že by se trh tabletů zotavoval. Při poklesu Huawei a výkyvům Amazonu platí, především to, že Apple získává podíl na úkor Samsungu, v dalších kvartálech zle ale očekávat spíše meziroční poklesy. Např. IDC pro celý rok 2019 očekává v oblasti EMEA pokles o 9,9 % (stále nikoliv podle tržeb, ale počtu prodaných jednotek). Je možné, že v roce 2020 přijde další vlna adopce tabletů do podnikového prostředí, především co se týče zařízení s odnímatelnou klávesnicí, jde však tak trochu o sázku do loterie. Navíc není vůbec jisté, že by nasazování v podnicích dokázalo vyrovnat či překonat vývoj prodejů koncovým uživatelům.

Co se týče očekávaného vývoje operačních systémů pro tablety, IDC očekává, že současné podíly Android vs. iOS (aktuálně cca 70/24 %) víceméně vydrží. Andoid bude mírně klesat na úkor Windows (ovšem opravdu mírně, jejich podíl u tabletů vzroste odhadem z 7 % letos na 9 % v roce 2023), Linux i ChromeOS se jako operační systém pro tablety do roku 2023 uplatní jen v zanedbatelné míře.

Exit mobile version