Tři jednoduché návyky

Připomeneme vám tři jednoduché, ale důležité technické návyky při práci s počítači. Věnujte pozornost chybovým hláškám, čas od času počítač restartujte a zálohujte.
Jistě jste se už setkali s radou, že byste měli pravidelně zálohovat počítač, zadávat silná hesla, nebo nepodceňovat sílu antivirových programů. Návyky při práci s technologiemi nejsou jen pro „ajťáky“ a geeky. Jsou to věci, kterými by se měl řídit každý uživatel, ať už pracuje výhradně s tabulkami v Excelu, nebo „grindí“ na Doublestar. Správné technické návyky vám nejen ušetří peníze, čas a ochrání vaše osobní údaje. Mohou vám v dlouhodobém horizontu ušetřit také nervy. Po konzultaci s IT oddělením nadnárodní společnosti EY odkryjeme tři jednoduché a zásadní technické návyky uživatelů, bez kterých se neobejdete.

3. Skutečně čtěte a snažte se porozumět chybovým hláškám

Často se lidé setkávají s různými hláškami např. při otevírání souborů, nebo spouštění programů a místo toho, aby jim věnovali pozornost, problém hned řeší s technickou podporou. Mnohdy však stačí málo: Přečíst si a postupovat podle návodu. Hláška ve většině případů přesně naviguje uživatele k vyřešení problému. Až 90 % IT problémů je vyřešeno tím, co program či systém sám nabízí. Uživatelé na to však mnohdy nedají, protože si zřejmě myslí, že by pomoc měla být nějak personalizovaná. Pravda je však taková, že počítač a všechny programy v něm jsou uzpůsobeny tak, aby mohly být obsluhovány jedním uživatelem bez potřeby asistence IT technika. Když vznikne jakákoli chyba, jen 1 z 5 by měla vyžadovat zásah IT. Zbytek je řešitelný automatickým troubleshootingem. Důležité je tedy poslouchat – věnovat pozornost tomu, co vám počítač sám sděluje.

2. Zkuste to restartovat!

Pravidelný restart zařízení je další z podceňovaných návyků při obsluze počítače a mnohdy i jakéhokoli jiného zařízení. Pokud počítač není dlouho restartován, zvyšuje se pravděpodobnost, že bude vykazovat nějaké nestandardní chování a bude docházet k neočekávaným chybám. U domácích počítačů je to způsobeno tím, že nejsou jako servery, které jsou dělané cíleně tak, aby běžely např. rok bez nutnosti restartu. Osobní počítač takto nefunguje. Instalují se v něm různé aktualizace, které často restart vyžadují. To se dá vztáhnout i na mobilní zařízení. Obecně se sice dá tvrdit, že jejich operační systém a firmware je novější a s nutností restartu počítá. Pokud vlastníte například iPhone, schválně si všimněte, jak vás do restartu nutí při upgradu iOS. U mobilních zařízení ovšem není třeba restartovat preventivně, jako je tomu u osobních počítačů. Pokud však patříte mezi „uspávače“ PC, dejte si pozor, abyste alespoň jednou týdně restartovali a nechali svůj počítač nainstalovat vše, co potřebuje. Platí to ve větší míře u firemních počítačů, které do systému často instalují bezpečnostní aktualizace, v menší míře pak u domácích PC a u Maců – tam by teoreticky neměla být potřeba. Pokud se však u Macu vyskytne nějaký zádrhel, první věc, kterou vám Apple podpora řekne, je: Zkuste to restartovat.

1. Zálohujte

Přesně tak! Už jste to milionkrát slyšeli a mávli jste nad tím rukou s tím, že ztráta dat se vám prostě nemůže stát. Jenže ono se to jednou stane každému. Pravidelné zálohování je zkrátka nutnost a nastavení automatického zálohování je natolik jednoduché, že to zvládne každý. Můžete si koupit nějaký program, nebo využít freeware či programy open source, které vám přístroj zálohují za vás. V prodeji jsou také externí disky, které již mají v sobě licenci zálohovacího programu a pokaždé, když svůj exterňák připojíte k počítači, program se spustí a automaticky udělá zálohu počítače na disk. Dalšími možnostmi jsou cloudové zálohovací služby, kterých je také nespočet. Neexistuje žádná výmluva, proč nemáte zálohu kontaktů a konverzací telefonu či celého počítače. Zálohujte a začněte hned!

Exit mobile version