Americký Intel za třetí čtvrtletí vygeneroval 13,5 miliardy dolarů (přes 256 miliard korun) v tržbách a jako tradičně tak překonal odhady, ty očekávaly jen 13,23 miliardy. Tři miliardy čistého zisku nejsou vůbec špatný výsledek, vyhlídky na konec roku ale nejsou nic moc. Analytici opravili původní odhady o dvě procenta směrem dolů. Ne snad tedy, že by se Intelu obecně nedařilo, strhává jej dolů hlavně závaží jménem ultrabook.
Největším nepřítelem Intelu zůstává přesycený PC trh, útok mobilních platforem a v neposlední řadě střelba do vlastních řad neúspěšnou platformou jménem ultrabook. Samostatnou kategorií mezi ukrajovateli tržního koláče zůstávají zařízení iPad společnosti Apple.
V těchto dnech výrobci uvádějí na trh, nebo alespoň představují, třetí vlnu ultrabooků. Ty mají přinést konvertibilitu, což je převedeno do lidštiny návrat do éry tablet PC a displeje určené pro ovládání prstem. Úlitba tabletům sebou nese určitou daň, kterou zejména byznys uživatelé a zaměstnanci IT vnímají s nenávistí v očích.
Lesklé displeje s mizerným rozlišením a k upatlání určeným Gorilla Glass nejsou spolu s chicletovými klávesnicemi tím, co by uživatelé zhýčkaní komfortem let minulých (nebo jen prostě psaní všemi deseti) chtěli dobrovolně používat. Trh bohužel nedává příliš na výběr a sám Intel (cestou jakou se koncept ultrabooku ubírá) dává jasný signál k další konzumerizaci produktu. Nedůvěru budí také uživatelsky značně novátorský systém Windows 8 od Microsoftu.
Reálné prodeje a odhady do budoucna
Až dosud se ultrabooků prodalo pouze 5 milionů (data IHS iSuppli) a odhad pro celý rok 2012 byl snížen rovnou o polovinu a to z 22 milionů. Možná až příliš optimistický výhled hovoří o 10,3 milionech prodaných kusů za celý rok.
Achillova pata tohoto odhadu spočívá v tom, že polovinu částky by měl dohnat vánoční trh. Právě na něj ale míří nevyzkoušený operační systém a hardwarové inovace, o které podle všeho zákazníci zatím nestojí. IHS iSuppli proto také snižuje odhad prodejů ultrabooků pro rok 2013 z 61 na 44 milionů. Očekávání Intelu, tedy, že ultrabooky ukousnou desítky procent z tržního koláče notebooků se nenaplnil, namísto toho se pohybují v jednotkách procent a nápadně tak připomínají situaci s Windows Phone telefony, kterým také výrazně nepomohl ani agresivní marketing.
Ultrabookům z dlouhodobého pohledu nepomáhá ani napodobování produktů od Apple, jako by tím totiž tradiční výrobci PC signalizovali, že umí hrát na trhu až druhé, nebo třetí housle. Možná ale právě zde leží pro Ultrabooky záchrana, kdyby se podařilo snížit jejich cenu pod 500 dolarů, stala by se z nich zajímavá levná alternativa ke klasickému notebooku, podobně jako kdysi populární netboooky.
Co na to Intel?
Trend je zřejmý, uživatelé v nejistém ekonomickém prostředí nemají ani trochu chuť investovat vysoké částky do nevyzkoušeného prémiového hardwaru bez vybudované značky na trhu. Intel se tak nyní odhodlal k drastickému řešení, radikálně srazil ceny procesorů core i3, aby pomohl výrobcům stlačit ceny současných ultrabooků dolů.
Nestává se příliš často, že by jednička na trhu x86 platformy byla pod nějakým tlakem, většinou to bývá spíše tak, že svojí taktovkou naopak diriguje celý trh.
Dnes je situace trochu odlišná, pod tlakem je firma jak ze strany svého slabšího rivala AMD, tak ze strany Apple, na vině jsou opět ultrabooky, o slovo se navíc hlásí partneři ARM. Aby Intel situaci ustál, rozhodl se osekat jejich koncovou cenu. To by mělo být umožněno zlevněním nejslabší varianty core procesorů – i3.
Cena většiny ultrabooků v první fázi překročila magickou hranici pod tisíc dolarů, jenže i to se ve třetím čtvrtletí ukázalo jako nedostatečné. Dnes se jejich cena pohyuje okolo 700 dolarů, cena tabletů a hybridních tabletů, s nimiž se platforma často srovnává, je přitom ustálena pod 500 dolary.