Umělá inteligence jako právník?

Mezi činnostmi, které brzy zastane umělá inteligence, bývají uváděny i právní služby, a to především ve smyslu jednoduchých konzultací. Máme k robotizaci práva k dispozici nějaká čísla? Gartner očekává, že do roku 2023 zvládnou lawboti (obecně specializovaní virtuální asistenti, VLA – virtual legal assistant) až čtvrtinu interních požadavků zaměstnanců v podnicích. A to jakkoliv se VLA mohou zatím zdát spíše jako humbuk.

Zack Hutto z Gartneru uvádí, že asistenti VLA mohou podnikovým právním oddělením výrazně urychlit práci. Dokáží rychle třídit došlé požadavky, automatizovat rutinní procesy související s právem (tam, kde je právní zvážení např. součástí workflow) a určit, kdy je třeba do nějakého procesu speciálně vstoupit a provést právní analýzu. VLA také zvládnou poskytovat informace zaměstnancům tam, kde se z různých důvodů nechtějí ptát nadřízených.

Tak jako v jiných oblastech, i v případě právních služeb by se lidé měli zaměřit na služby s vysokou přidanou hodnotou. Naopak pro dodavatele softwaru se zde otevírá nový trh, a to jak co se týče samotných služeb, tak i její integrace do hlasových asistentů a dalších rozhraní. Ve Velké Británii již byly vyvinuty chatboty určené pro koncové uživatele, které radí např. v případě žádostí o rozvod nebo pomáhají obětem trestných činů. Na podobné služby určené pro podnikové uživatele ale obecně existují vyšší požadavky. Tento software by se měl dokázat učit, získávat další „doménové“ znalosti (asi jako se Oracle chlubí tím, že jeho asistent pro podniky je něco jiného než Siri) a automaticky reagovat na změny právních předpisů.

Obecně pak analytici Gartneru předpokládají, že v roce 2023 dokáží lawboty samostatně zpracovat až čtvrtinu vnitropodnikových požadavků na právní služby. Podíl to není velký a očekávání od nástrojů typu VLA by neměla být přehnaná. Třetina podnikových právních oddělení (tj. mluvíme o velkých firmách, nikoliv o firmách s jedním právníkem) do r. 2023 zavede funkci technologického specialisty na právo, který bude mít na starost standardizaci procesů do podoby opakujících se činností a jejich následnou automatizaci. Aktuálně je tento podíl mnohem nižší a řada právních oddělení ani nekomunikuje s podnikovými datovými analytiky nebo manažery pro inovace. Nicméně 40 % podnikových právních oddělení plánuje v příštích 3 letech zvýšit výdaje na specializované IT systémy/software o více než 10 %.

Exit mobile version