V Praze se již posedmé sešla komunita zabývající se fenoménem affiliate marketingu

Ve čtvrtek 23. dubna 2015 proběhla v Praze již 7. affiliate konference, kterou na jaře a na podzim pořádá pravidelně společnost VIV NETworks.
Jejím smyslem je od roku 2011 edukovat český trh a posunout fenomén affiliate marketingu do pozice standardního marketingového kanálu českých e-commerce firem.

Neformální ráz setkání spolu s kvalitními řečníky (např. David Eiselt, zakladatel portálu Cestujlevne.com) přilákal tentokrát rekordní účast více než 150 osob. A to i přesto, že affiliate marketing je u nás stále ještě opomíjen – ve srovnání se západní Evropou, ale třeba i se sousedním Polskem zaostáváme o několik let. Přitom přechod na výkonnostní model marketingu v době kdy ceny klíčových slov rostou závratným tempem, může českým e-shopům pomoci k vyšší efektivitě a dalšímu růstu počtu objednávek.

Společnosti, které se affiliate marketingu věnují od jeho počátku (2009), již dnes dosahují podílu na obratu okolo 10 %. Díky platbě až za uskutečněnou, zaplacenou a skutečně odebranou objednávku realizují e-shopy jako je například Zoot, Kasa nebo Baťa zajímavá čísla i v ROI, které dosahuje výše až 400 %, tedy řádově mnohem více než u jiných kanálů. Stejně tak velké portály a mediální domy mohou zařazením výkonnostního modelu reklamy do svého nabídkového portfolia získat konkurenční výhodu v komunikaci se zadavateli. Jen pro informaci – podle posledního průzkumu VIVNETworks za březen 2015 přivedli jejich partneři e-shopům 2,4 milionu návštěvníků a realizovali více než 42 tisíc objednávek v celkové hodnotě přes 47 milionů Kč.

Konference, jejíž součástí byla letos také soutěž o tři hodnotné ceny, kterou vyhlásila společnost Leadsor, se tentokrát uskutečnila v netradičních prostorách sálu Františkánského kláštera v samotném centru Prahy, s přímým vstupem z Františkánské zahrady. Ačkoli mnichové, kteří klášter obývají, podobné akce nepovolují příliš často, podařilo se je přesvědčit a konference se v těchto prostorách s největší pravděpodobností bude konat také na podzim.

Zaplněný sál určitě potěšil pořadatele, zeptali jsme se proto, zda je s účastí spokojen a jak vnímá konferenci v porovnání s předchozími ročníky. Na otázky nám odpovídal Robert Studený, Founder & COO VIV NETworks:

Robert Studený | VIV NETworks

Naše očekávání se celkem naplňují, na letošní ročník přišlo přibližně 150 lidí, což je nejvíc za dobu, kdy konference pořádáme. Účastníkům nabízíme informace, které jinde nenajdou. Edukace trhu je velmi důležitá, protože affilate marketing je brán jako velmi malý kanál online marketingu, ale všude ve světě je to jeden z velmi důležitých marketingových mixů.

Edukací trhu chceme ukázat, že affilate marketing, respektive výkonnostní marketing je cesta, kterou se e-commerce firmy musí dříve či později vydat.

Affilate je jiný typ reklamy. Jde o výkonnostní marketing, který nelze přímo srovnávat s PPC, protože když máte špatně nastavenou kampaň na PPC, lidé sice budou chodit na váš web, ale očekávají něco jiného a nenakoupí. V affilate marketingu inzerent, např. e-shop nebo e-commerce firma nabízející nějakou službu nebo zboží, platí webu až za přivedeného zákazníka, který provedl nákup. Platí mu provizi z prodeje, což považuji za nejférovější způsob reklamy.

Hodně se mluví o ochraně dat zákazníků, zadávaných do formulářů atd.. Zůstávají data zákazníků na webech, které používají affilate reklamu, nebo se jejich informace zobrazují jen finálnímu obchodníkovi, u kterého je proveden nákup?

Affilate marketing je založen na cookies, to znamená, že je možné zjistit z jakého webu zákazník přišel, kam směřoval a kde nakoupil. Žádná jiná data o zákazníkovi se ale vůbec nezaznamenávají.

Jak je dnes využíván při nákupech mobilní internet, tedy telefony a tablety s mobilním připojením?

V České republice poměr výběru zboží a nákupů není tak velký jako v zahraničí. Náš odhad zastoupení mobilních zařízení, zejména iPadů, je 10-15 procent.

Jaká příjmová a genderová skupina podle vašeho názoru nakupuje přes mobilní zařízení nejvíce a co se nejvíc nakupuje?

V odpovědi bych se zaměřil spíše na genderové srovnání. Vyplývá z něj, že mnohem více nakupují na webových portálech ženy. To znamená, že právě to je segment, na který je lepší cílit reklamu e-shopů a webových stránek. V affilate programech jsou nejúspěšnější elektronika, móda a dnes už i služby, příkladně rozvoz jídla. V případě elektroniky je důležité zmínit informace o výši provizí. Občas se objevují názory, že za provizi 1-2 procenta se zprostředkování nákupů moc nevyplatí. Rád bych v této souvislosti zmínil, že průměrný nákupní koš elektroniky má hodnotu 3 – 4 000 korun a frekvence nákupů je dost častá. Affilate program na elektroniku (pokud jde o kvalitního obchodníka) se rozhodně vyplácí a affilate partneři si vydělávají velké peníze.

Exit mobile version