Vědecko-technické zázemí ITC industries v USA z pohledu statistiky

Vedoucí role USA v ITC oborech je postavena na tradici, která začala už patentem T. A. Edisona, který dal vznik první elektronce. Největší a zřejmě „nekonečný“ proces výzkumu, vývoje a výroby nastal vynálezem integrovaného obvodu Jackem St. Clair Kilbym z Texas Instruments v roce 1958 a jeho patentováním o osm let později. Jenže jak dokazuje hned několik sfér průmyslu v ČR, samotná tradice k úspěchu nestačí, co tedy žene USA v oblasti technologií kupředu?

Ještě v padesátých a šedesátých letech 20. století byl oním hlavním hybatelem armádní a kosmický výzkum a vývoj, od kterého se učil výzkum a vývoj firemní. Dnes je situace obrácená, jedna věc ale platí stále. Za vším tímto děním se tyčí jako nositel pokroku universitní systém USA, který je primární hybatel vzdělávání, vědy a výzkumu. Kéž bychom si z něj někdy vzali příklad. Navíc si jednotlivé university konkurují ve svých informačních „outputs“ výstupech.

University v jednotlivých státech USA se postupně staly ohnisky, na které se nabalovaly další výzkumné instituce jak státní, tak firemní – postupně tak vznikly vědecké či výzkumné centra, parky či koridory. Financování oněch aktivit bylo více-zdrojové (federální, státní, armádní i firemní apod.) s podporami daňovými, grantovými, nadačními ap. Je třeba zmínit, že v oněch vědeckých „konglomerátech“ výzkum oborů ITC převažuje a je společně jak předmětem, tak prostředkem výzkumu.

Navíc v osmdesátých a devadesátých letech 20. století v některých vědeckých centrech začaly vznikat tzv. „inkubátory“ firem, které začaly využívat tzv. „venture“ kapitál (více riskantní, ale pohotový finanční zdroj) a služby právních a marketingových firem s jedním cílem; urychlit uplatnění „high-tech“ výrobků na trhu. Tyto mimořádně pružné „katalyzátory“ jsou dnes založeny převážně na oborech ITC, které jakoby sami ze sebe vytvářejí další a další obory! Postupně se začaly nazývat „silicons“ podle kolébky tohoto procesu kalifornského „Silicon Valley“.

Svět globalizace propojuje tyto „silicons“ s dalšími centry výzkumu doslova po celém světě na základě volného trhu, jak investicemi, tak kooperacemi. Takže se doslova propojují výzkumy celého světa někdy i s negativními konsekvencemi tzv.“drain brain“ pro řadu méně vyspělých států (Indie, JV Asie, L.Amerika apod.). Dnes jsou „silicons“ doslova internacionální společenství, kde je Američanů sotva 50 %. Díky příhodným podmínkám i tito vědci-vynálezci se brzy přetaví v americkém tavícím kotli na Američany.

Následně uvedeme přehled jednotlivých „silicons“ s jejich lokalizací jak v metropolitních oblastech (Combined Statistical Areas – CSA) neboli širokých aglomeracích a jejich napojení na okolní svět prostřednictvím metropolitních letišť.

Název „silicons“

CSA „aglomer.“

(v mil.)/ stát USA

Zaměstnanci „věda, služby

výroba“(v tis.)

Letiště-kód
(odb.cestující v mil.)

Universita
(základní)

Silicon
Valley

San Francisco    
(7,5)

/California/

300

SFO

 39,2

Stanford
University

 

Silicon
Prairie

Dallas/F-W.       
(6,7)

/Texas/

200

DFW

56,9

Dallas County
Community College District

 

Silicon
Necklace

(Magic
Semicircle)

Boston               
(7,5)

/Massachusetts/

200

BOS

27,4

MIT, Harvard
University

 

Silicon
Dominium (Netplex)

W.D.C.Baltimore(8,6)

/Virg.,Maryla.,D.C./

200

IAD

23,6

University
System of Maryland

 

Silikon Alley

New York        
(22,1)

/New York
state/

100

JFK

46,5

Duke
University

 

Silikon
Parkway

New York         
(22,1)

/New Jersey/

100

EWR

33,1

Princeton
Univer.

 

Silicon
Forest

Raleigh              
(1,8)

/North
Carolina/

65

RDU

9,5

Duke
University

 

Silicon Slope

Salt Lake
City     (1,7)

/Utah/

60

SLC

22,0

University of
Utah

 

Silicon
Forest

Portland             
(2,2)

/Oregon/

60

PDX

13,2

Portland
Community College

 

Silicon
Desert

Phoenix              
(4,2)

/Arizona/

40

PHX

38,6

Arizona State
University

 

Silicone
Hills

Austin                
(1,8)

/Texas/

40

AUS

8,9

University of
Texas

 

K těmto specializovaných center ITC můžeme přiřadit i vědecko- výzkumné centra, parky či koridory, kde ITC obory tvoří více než 50 % aktivit. Jejich přehled viz Níže.

Vědecko-výzkumná

centra

CSA „aglomer.“

(v mil.)/stát
USA

Zaměstnanci „věda-služby-výroba“

(v tis.)

Letiště-kód

(odb.
cestujících

v mil.)

Universita

(základní)

Tech-Valley

Albany              
(1,2 )

/New York/

450

 

8,9

University of
Albany

 

Dulles
Technolog.

Corridor

W.D.C.Baltimore(8,6)

/Virg.,Maryla.,
D.C./

250

IAD

23,6

University
System of Maryland

 

Eastside –
Puget Sound

Seattle               
( 4,2)

/Washington/                            

150

SEA

31,6

University of
Washington

 

Georgia Tech.
Research Institute

Atlanta               
(5,6)

/Georgia/

130

ATL

89,3

Georgia
Institute of Technology

 

Illinois
Tech. and Research Corridor

Chicago             
(9,8)

/Illinois/

120

ORD

66,8

University of
Illinois

 

University
Research Corridor

Detroit               
(5,2)

/Michigan/

100

DTW

32,4

University of
Michigan

 

Denver Tech.
Center

Denver               
(3,1)

/Colorado/

100

DEN

52,2

Community
College of Denver

 

Florida Hight
Tech. Corridor

Tampa 
               (2,8)

/Florida/

80

TPA

16,6

University of
South Florida

 

Corridor
Research 315

Columbus          
(2,1)

/Ohio/

80

CMH

7,5

Ohio State
University

 

Digital Coast

Los Angeles    
(17,9)

/California/

65

LAX

59,1

Ventura
College

 

Central
Florida Research Park

Orlando             
(2,8)

/Florida/

60

MCO

34,9

University of
Central florida

 

Cummings
Research Park

Huntsville          
(0,6)

/Alabama/

60

HSV

1,2

University of
Alabama

 

Philadelphia
Science Center

Philadephia        
(6,5)

/Pennsylvania/

50

PHL

30,8

University of
Philadelphia

 

Pardue
Research Park

Lafayette         
(0,24)

/Indiana/

40

IND

7,5

Pardue
University

 

N.Mexico
Tech. Corridor

Albuquerque      
(0,9)

/New Mexico/

40

ABQ

5,8

University of
New Mexico

 

Z uvedeného přehledu je vidět, že ekonomika USA je založena na masivním vědecko-technickém výzkumu. Uvedenou skutečnost si americká společnost uvědomila zvl. v poválečném období v době „studené války“ s tím, že tento trend se bude stále urychlovat. A doslova dle rčení „kdo zaostává, ten prohrává“!

Věda a výzkum je organizován tak, že doslova prolíná celou společnost a dává šanci uplatnit se prakticky každému prostřednictvím univerzit a informačních databází. Společnost si je např. vědoma, že „uzavírání“ informací např. z armádního a kosmického výzkumu jsou tzv. „ztracené“ peníze, proto dává i tyto výsledky výzkumu a vývoje k dispozici vybraným firmám! A to se týká z velké části ITC oborů.

Exit mobile version