Většina automobilů bude v roce 2020 připojena k internetu

Z nové studie společnosti Topology vyplývá, že v roce 2020 bude 75 % automobilů na světě připojeno k internetu a navíc se v tomto roce začnou prodávat i automobily schopné jezdit bez přičinění řidiče. Máme se čeho obávat?

Podle analytika Topology Erica Changa se bude již v roce 2035 podle odhadů vyrábět více než milion tzv. autonomních automobilů, tedy vozidel, které se budou schopné na vozovce pohybovat, aniž by je kontroloval řidič. Jak rychlý bude rozmach těchto automobilů, bude záležet na tom, s jakou rychlostí bude pokračovat vývoj speciálních bezpečnostních asistenčních systémů zvaných ADAS a systémů IoV, díky nimž se chytré automobily budou moci za běžného provozu učit. Až s těmito vyspělými technologiemi bude podle Changa možné povolit provoz těchto automobilů na silnicích.

Své prototypy vozidel, které mohou po silnici jezdit samy, na letošním veletrhu Consumer Electronics Show představila řada velkých výrobců aut. Tradiční automobilky se totiž ve světle medializovaného projektu Googlu na výrobu autonomních vozidel chtějí veřejnosti pochlubit s dosavadními výsledky vlastního vývoje. Kromě automobilek se však do vývoje automatizovaných řídicích systémů podle studie zapojují i společnosti jako Bosch, Texas Instruments či Infineon. Tyto firmy by chtěly v budoucnu dodávat své pokročilé senzory a asistenční systémy právě automobilkám.

Díky pokrokům ve vývoji automatizovaných řídicích systémů se budou také značně zlepšovat chytré asistenční služby dostupné v běžných automobilech. Podle Topology se technologie ADAS a IoV stanou v příštích několika letech mainstreamem. Například technologie ADAS, jejímž primárním účelem je varovat řidiče před potenciálními nebezpečími, by údajně v roce 2020 měla být integrována i do těch nejlevnějších automobilů.

Vývoj chytrých technologií pro automobily má urychlit spolupráce firem podnikajících v různých sektorech a vládních agentur, které u silnic rozmisťují systémy, jež mohou bezdrátově komunikovat s vozidly. Tyto systémy budou moci automobily informovat například o náledí na vozovce či nehodách.

Jak dodává Chang, budoucnost autonomních vozidel bude záviset na senzorech schopných číst biologická data uvnitř automobilu a i data zvnějšku, komunikačních technologiích a systémech, jež řidiči asistují a provádějí za něj rozhodnutí. „Každá z těchto technologií je naprosto nepostradatelná,“ uvedl Chang.

Studie Topology tak navazuje na podobnou analýzu společnosti Gatner z minulého roku, podle které bude na světě v roce 2020 150 milionů vozidel s podporou IoV. Díky těmto technologiím budou výrobci automobilů moci změnit svůj zaběhnutý byznysový model a stanou se tak z čistokrevných „výrobců hardwaru“ technologickými inovátory, kteří začnou inkasovat také alespoň určitou část příjmů z mobilních aplikací. Aby toho byly schopné, budou se však automobilky muset spojit s firmami jako Google, Apple či Samsung. Jak uvedl ve zmíněné zprávě Gartneru analytik Thilo Koslowski, pro změnu byznysového modelu takového formátu bude třeba, aby se velké automobilky zapojily do některého z existujících ekosystémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které zjednoduší integraci mobilních aplikací do palubních systémů.

Na to, zda se prognózy analytiků naplní, si však budeme muset ještě několik let počkat.

Exit mobile version