Výdaje na IT i koncová zařízení letos porostou

Analytici společnosti Gartner vydali aktualizované předpovědi, z nichž vychází, že výdaje podniků na IT i celkové výdaje na koncová zařízení porostou v roce 2018 o 6,2 a 7 procent. Významnou roli přitom bude hrát pokles hodnoty dolaru.

Celosvětové výdaje na IT (mld UDS), Gartner 2017-2019

Celosvětové výdaje na IT by v roce 2018 měly dosáhnout celkového objemu 3,7 bilionu dolarů, tedy o 6,2 % více než v roce 2017. „Hlavním důvodem tohoto významného růstu je pokles dolaru,“ říkají v Gartneru. Jde prý o největší meziroční nárůst, jaký Gartner ohlásil od roku 2007. Během letošního a příštího roku nicméně dolar může opět posílit – i přes značnou volatilitu, způsobenou nejistým politickým prostředím souvisejícím s revizí NAFTA a rizikem obchodních válek.

Nejrychleji rostoucí oblastí by v roce 2018 měly být výdaje na podnikový software, jež v dolarovém vyjádření stoupnou o 11,1 %. Softwarové odvětví tak bude nadále profitovat z rozvoje digitálního byznysu – výdaje na aplikační software porostou i v dalším roce, stejně jako infrastrukturní software, který v růstu pohání postupující modernizace IT infrastruktury.

Trh zařízení se po celkovém poklesu o 3 procenta v minulém roce vrátí v roce 2018 k růstu – a to o 1,3 % na 2,3 miliardy kusů. Celkové výdaje na koncová zařízení pak v dolarovém vyjádření porostou o 7 %. Díky lepším parametrům i rostoucím nákladům se průměrná prodejní cena (ASP) zařízení v minulém roce zvedla o 9,1 %. Tento trend bude pokračovat i v roce 2018 – o 5,6 %.

Celosvětové dodávky IT zařízení, Gartner 2016-2019

Napříč trhy budou pochopitelně rozdíly – trhy v zemích jako Argentina, Brazílie, Rusko a Japonsko, kde mezi roky 2013 a 2017 poklesly prodeje zařízení o 25 %, již vykazují známky návratu k růstu. V případě chytrých telefonů pak analytici očekávají, že až do roku 2020 se bude prodlužovat doba používání zejména u prémiových modelů.

Po roce 2020 by se prý trend mohl znovu otočit, neboť se ve větší míře začnou objevovat zařízení se zcela novými funkcemi jako jsou digitální asistenti fungující přímo v telefonu (a nikoliv v cloudu) a integrovanými funkcemi strojového učení, biometrie a schopnosti učit se návykům majitele, které zlepší možnosti ověřování identity a učiní z telefonu zařízení důvěryhodnější než například platební karta, pas, občanský průkaz nebo tradiční klíč.

Exit mobile version