Vývoj mobilní aplikace je dnes finančně spíš loterie, než byznys

S enormně rychle vzrůstajícím množstvím mobilních aplikací rychle klesá reálná šance uživatelů se v nich zorientovat a s tím zároveň také šance vývojářů na nich něco trhnout. Podle analytiků společnosti Gartner bude pouze necelá jedna setina procenta mobilních aplikací určených spotřebitelům z finančního hlediska úspěšná.
Vývoj mobilních aplikací se ukázal jako problematický byznys již v počátcích AppStore firmy Apple, zatímco zlomek programátorů vydělával na úspěšných aplikacích ohromné zisky, ti ostatní mohli být rádi, pokud se jim vrátily náklady na vývoj. Ať se nám to již líbí, nebo ne, byznys s vývojem mobilních aplikací je tak trochu pyramida, kde ti neúspěšní dotují svojí prací úspěch těch na vrcholu.

S tím jak tento nelichotivý fakt vstupuje do obecnějšího povědomí, dochází postupně ke změně strategie jejich vývoje. „Obrovské množství mobilních aplikací by mohlo naznačovat, že jde o nový zdroj příjmů, ze kterého budou mnozí profitovat,“ říká viceprezident a analytik Gartner Ken Dulaney. „Naše analýza však ukazuje, že valná většina mobilních aplikací zisky negeneruje a že aplikace často nejsou vyvíjeny za účelem zisku, ale spíše s cílem vytvořit povědomí o značce či produktu nebo pouze pro zábavu,“ dodává na vysvětlenou měnícího se trendu.

Uživatelé uprostřed chaosu

Inflace aplikací, ale začíná mít negativní dopad také na jejich uživatele. Mezi hodnotnými programy se začíná objevovat čím dál tím více nezajímavého reklamního balastu, nebo redundantních aplikací svázaných s jednou službou. Uživatelé také ztrácejí chuť procházet tisíce aplikací v marketech a hledat pro ně ten praví poklad a na místo toho se spoléhají na doporučení našeptávačů v marketech, zmínky na sociálních sítích a osobní doporučení od přátel.To v praxi trh s aplikacemi ještě dále deformuje a úspěch čím dál tím více závisí na náhodě. V roce 2018 má v důsledku tohoto trendu podle Gartneru pouze setina aplikací přinášet svým tvůrcům nějaký zisk.

Dulaney popisuje současný trh s mobilními aplikacemi jako silně hyperaktivní, jen výrobců platforem pro vývoj mobilních aplikací je na trhu přes 200 (číslo značně naroste po započítání open source produktů), vývojářů aplikací pak běhají po světě miliony.

„Na trhu je tolik aplikací, že musejí být z velké části nabízeny zadarmo, aby měly alespoň nějakou šanci na úspěch. V roce 2017 bude na trhu s aplikacemi 94,5 procenta aplikací zdarma a nikdy nebudou přinášet svým tvůrcům zisk,“ říká dále Dulaney. S rostoucí konkurencí se ale ředí také zisky z placených aplikací. “Okolo devadesáti procent placených aplikací má méně jak 500 stažení za den a tvůrcům tak přinese menší denní příjem, než 1,25 dolaru. Situace se navíc bude nadále zhoršovat,“ dodává.

Trh s mobilními aplikacemi ale není jediná oblast mobility, kterou vidí Gartner pro nejbližší budoucnost černě. V roce 2016 například předpokládá selhání 20 % firemních politik mobile device management (MDM) pro bring your own device (BYOD) zařízení v důsledku příliš restriktivních firemních opatření, která nebudou zaměstnanci na svých přístrojích ochotni, nebo schopni akceptovat.

Soumrak éry mobilních aplikací?

Nebyl by to Gartner, kdyby svojí predikcí nesledoval ještě nějaký přidružený cíl. Rýsuje se mu tedy za jeho daty východ nové technologie, která svět mobilních aplikací nahradí? Dostal zaplaceno od jejich výrobců? Ano i ne, v jiné letošní analýze týkající se mobilního trhu totiž Gartner tvrdí, že mobilní platformu čeká od roku 2017 éra „browserů“.

Internetové prohlížeče se mají stát postupně hlavní platformou pro doručování aplikací, čímž se de facto smaže rozdíl mezi koncovými zařízeními (telefon tablet, PC). Tento trend by měl plně propuknout s masovou adaptací HTML5.

Exit mobile version