Zájem o akcie Twitteru připomíná další technologickou bublinu

Sociální síť Twitter má po svém vstupu na newyorkskou burzu NYSE hodnotu 31,2 miliardy amerických dolarů. Zájemce o koupi nejenže neodradila počáteční zdánlivě vysoká cena 26 USD za opci, ale dokázali ji ještě vyšponovat až na 50 dolarů. Zájem neopadá ani nyní a to přesto, že je firma ztrátová.

Americká internetová společnost Twitter Inc. před samotnou emisí zvýšila hodnotu akcií celkem pětkrát, poprvé ze 17 na 20, později na 23 a 25 dolarů a hodnota akcií při emisi se ustálila na 26 dolarech za kus. Protože se pro poměrně vysokou počáteční cenu nepředpokládal žádný významnější přeprodej, vycházelo se při odhadech z této hodnoty a od vstupu na burzu si společnost tak slibovala 1,8 miliardy USD (343 miliardy Kč), tato hodnota se ale pomalu šplhá k dvojnásobku (akcie se včera obchodovaly za 45 až 50,09 dolaru za kus) a společnost si tak může oprávněně gratulovat.

Twitter nabídl investorům v primární emisi (Initial Public Offering) asi 70 milionů akcií a má v plánu jich uvolnit ještě dalších deset milionů. Zatímco za první vlnu firma zinkasovala 1,82 miliardy (současná burzovní hodnota firmy je 3,1 mld.), za zbývajících deset milionů akcií by mohl twitter vyinkasovat téměř půl miliardy dolarů (450 milionů podle aktuální hodnoty akcií).

Během IPO bylo nabídnuto 12,8 % aktuálních (10 % veškerých potenciálních) akcií společnosti, ta má dnes 544,7 milionu akcií a po zrealizovaní všech plánovaných opcí se jejich počet zvýši na 694,8 milionu. Akcie včera uzavíraly na 44,9 dolarech, což představuje tržní kapitalizaci 24,4 miliardy dolarů. Pokud navíc zohledníme také plánované akcie (v konečném součtu všech akcií výše uvedených 694,8 milionu), dostaneme se na částku 31.2 miliard dolarů.

Problematická monetizace a ztrátový byznys

Stále se ale ještě spekuluje o tom, zda li není očekávání přehnané. Přestože se Twitteru zatím daří na burze lépe, než tomu bylo v případě jeho vstupu u Facebooku, nepříjemné procitnutí stále ještě může přijít poměrně brzy.

Hlavní problém twitteru je, podobně jako u Facebooku, problematická monetizace aktivit, společnost musela před vstupem poprvé zveřejnit své finanční výsledky a jak se očekávalo, ukázalo se, že je dlouhodobě stále ve ztrátě. To byl ale konec konců dlouhou dobu i server Youtube, jeden z finančně nejnáročnějších projektů Google, od jeho akvizice muselo uplynout několik let, než se obří investice začala vracet.

Na burze je ze sociálních sítí dnes veřejně obchodována také profesionální sociální síť LinkedIn, ta má ale na rozdíl od předchozích dvou jinak postavený byznys model a tak se jí přes skromné začátky podařilo hodnotu svých akcií v krátké době prakticky zdvojnásobit.

Twitter má údajně k dnešnímu dni přes 218 milionů aktivních uživatelů, kteří na síti vygenerují 500 milionů zpráv denně.

Prodej reklamy jako hlavní naděje

Twitter na reklamě nevydělává tolik, kolik by si jeho manažeři ani analytici představovali – v tomto roce podle odhadů příjmy nepřesáhnou 600 milionů dolarů. Twitter má údajně k dnešnímu dni přes 218 milionů aktivních uživatelů, kteří na síti vygenerují 500 milionů zpráv denně. Firma hodně spoléhá na svoji novou inzertní platformu, kterou společnost zakoupila letos v dubnu.

Nový nástroj by mohl přinést značné zisky, jelikož dokáže vyhodnocovat zájmy uživatelů v závislosti na odeslaných tweetech a osobách, jež následují. Nástroj je zatím dostupný zadavatelům reklamy v patnácti jazycích a mají rychle přibývat další.

Největší konkurent Twitteru Facebook zobrazuje uživatelům reklamy především v závislosti na tom, co se jim „líbí“, jenže právě s monetizací tohoto faktoru měl po několik let značné problémy a potýkal se dokonce s žalobami uživatelů, kteří některé související praktiky považovali za přílišný zásah do soukromí.

Twitter vznikl před sedmi lety a jeho manažeři doposud nedokázali vytvořit funkční byznys model. V posledních dvou letech pod vedením Dicka Costola však vzniká čím dál více nástrojů na generování zisku. Jsou ale očekávání většinových vlastníků i nových akcionářů reálná? Nejsme si úplně jistí…

Exit mobile version