Cloud computing v praxi: 7 kroků potřebných k vytvoření kvalitní firemní cloudové infrastruktury

cloud

Poskytovatelé cloudových služeb, stejně jako enterprise zákazníci uvažující o implementování tohoto modelu distribuce software dnes naráží na problém v podobě stále rostoucí komplexnosti hardwarových i softwarových komponent pocházejících od různých dodavatelů.

Podobné komplexní systémy mohou vypadat krásně na papíře či v prezentaci, ovšem v praxi se většinou ukáží být těžko postavitelnými a obsluhovatelnými. Zkrátka, přesný opak toho, jak se nám cloud computing jeví ve svých ideologických základech. Nakonec k čemu jsou všechny benefity cloudu, pokud byly minimalizované na neviditelnou úroveň nějakými zásadními chybami? Cloudové služby jsou totiž právě proto sympatické moderním podnikům, jelikož umožňují využít rychle nějakou službu bez nutnosti kupování krabicového software či dlouhodobého instalování a testování.

Zatímco rok 2010 byl obdobím, kdy se o cloudu hodně mluvilo a málo realizovalo, ten současný by měl být rokem implementací. Je tedy v zájmu jak poskytovatelů, tak i zákazníků, aby lépe pochopili, co vše je vlastně vhodné zvážit při tvorbě cloudové infrastruktury, která by měla být základem pro další dlouhodobou spolupráci.

1. Heterogenní podpora systémů

Cloudové řešení by mělo podporovat nejenom nejnovější hardware a podobná nejmodernější softwarová/virtualizační řešení, ale také již existující datová centra a podnikovou infrastrukturu. Zatímco některému zákazníkovi může stačit jediné řešení a to klidně i open-source, jiný zase bude potřebovat pro kompletní pokrytí svých služeb hned několik komerčních řešení. Od cloudu se též očekává dokonalá integrace s tradičními IT středisky a infrastrukturou, proto firmy nepodporující velké hráče na trhu (EMC, Vmware, Microsoft, NetApp, …) nemusí působit jako nejlepší volba.

2. Správa služeb

Aby bylo možno maximálně zefektivnit práci v cloudu, je rovněž potřeba, aby administrátoři systému měli po ruce rozumné pracovní nástroje se schopností přesně poměřovat (doba užití) a konkrétně definovat služby (podoba služby, o jakou má podnik zájem).

3. Dynamická práce a správa prostředků

Aby byl cloud skutečně maximálně ohebný a dle přání zákazníka, musí být dostatečně elastický na straně jedné a přitom zároveň plnit požadavky na té druhé. Cloudové služby jsou dokonale virtualizované, takže styl práce s nimi (+ jejich konkrétní funkce) obvykle vyžaduje trochu jiný přístup, než na jaký bývá řada správců IT zvyklá. Vezměme si kupříkladu správu zatížení v cloudu – je zde namátkou nutné určit, jak se při vysokém zatížení projeví, kdo má prioritu jakých služeb (obvykle ta část podniku, která je kritičtější pro běh) atd.

4. Spolehlivost, dostupnost a bezpečnost

I když se u cloudu možná změnil způsob, jakým jsou služby poskytovány i konzumovány, co se ovšem nezměnilo ani trochu, tak základní pilíře vždy tak důležité pro koncové uživatele a velké firmy. Je úplně jedno, jestli testujete prototyp nějaké služby nebo novou cloudovou hru, uživatelé očekávají, že vše poběží 7 dní v týdnu a 24 hodin denně. Je tedy nutné, aby byl vás cloud funkční i poté, co vypadne jeden server a to už vůbec nemluvíme o nutnosti, aby data zůstala v pořádku i přes podobné výpadky. A jelikož bývají cloudové služby z jednoho serveru poskytovatele klidně integrovány mezi desítky zákazníků, je zřejmé, že bezpečnost je zde ještě důležitějším faktorem, nežli na běžném firemním intranetu.

5. Integrace s nástroji

Jak jsme již několikrát naznačili, cloudové služby a vše okolo nich vyžadují dokonalé monitorování a správu. Aby tudíž vše probíhalo maximálně hladce, je nutná integrace (nebo aspoň rozumná komunikace) mezi monitorovacími prvky vašimi a těmi cloudovými. Je zásadní chybou domnívat se, že nástroje pro práci s cloudem nebo interní sítí nahrazují ty druhé! Spíš by bylo přesnější říci, že API těch cloudových by mělo doplňovat ty „domácí“.

Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.

6. Viditelnost a ohlašování

Poskytnuté služby i další věci v cloudu by měly být maximálně průhledné (a to ideálně v reálném čase) nejen pro dodavatele, ale samozřejmě zejména pro vás, jakožto zákazníka.

7. Oddělení administrátora, developera a uživatele

Jednou z klíčových vlastností cloudu (a potažmo i faktorem jeho úspěšnosti), je zejména to, že celá infrastruktura bývá před uživateli pečlivě ukryta, takže ti mohou operovat jen s několika málo konkrétními službami (nebo jen s určitým veřejným API). Toto samozřejmě urychluje adopci cloudu zákazníkem, jelikož vysvětlit pár funkcí je jednodušší, nežli představovat celý program. Přístup ke cloudu by určitě měl být rozdělen dle úrovní uživatel, administrátorů a popřípadě i developerů, jelikož každý potřebuje něco jiného a jen málokdo vše společně.

Exit mobile version