Cloud computing v praxi: Google vylepšil podmínky pro zákazníky svých cloudových služeb

Logo google

Google změnil podmínky pro zákazníky využívající její cloudové služby. Změna je to jednoznačně k lepšímu a my se nyní podíváme, v čem vlastně spočívá.

Společnost Google se rozhodla upravit svoje pravidla pro poskytování cloudových služeb do podoby, která zvyšuje její kredibilitu kdykoliv dojde při poskytování služby k nějaké formě kolapsu. Týká se to samozřejmě veškerého cloudového softwaru firmy.

Pokud jde o cloudovou nabídku služeb Google (Business, resp. Education), tak ta sice stále zůstává na původně slíbeném uptime ve výši 99,9 %, ovšem je tu jedna zásadní změna: firma Google se zavázala logovat každičký moment z „downtime“. Připomínáme, že před tímto krokem byly logovány pouze výpadky nad 10 minut.

Navíc dochází k tomu, že se downtime z důvodu plánované údržby se bude počítat do Service Level Agreement – je zřejmé, že si zde Google velmi věří. Doposud se totiž plánované výpadky z důvodu údržby v Service Level Agreement nebraly v úvahu.

Firma Google se rozhodla učinit tyto kroky z důvodu většího zatraktivnění své nabídky pro co největší počet korporátních zákazníků, tedy pro oblast, kterou Google začal velmi agresivně pronásledovat již minulý rok. Firmě se sice daří přesvědčit svými argumenty a službami velkou řadu CIO, to však nijak nezmenšuje silnou konkurenci ze strany Microsoftu a divize IBM Lotus.

Připomínáme pro zajímavost, že původní zacílení Google Apps bylo směřováno spíše na menší podniky a jednotlivce, jak ale Google přidával nové vlastnosti a funkce týkající se stability, spolehlivosti a bezpečnosti, došel k názoru, že to vše jsou věci, jež mají šanci
dokonale oslovit i enterprise sféru. Google Apps for Business (dříve Premier) dnes stojí 50 USD na osobu ročně, přičemž Google Apps for Education a Standard Apps Edition jsou zdarma.

Gartner hodnotí tento krok Google následujícími slovy: „Trh cloudových služeb týkajících se e-mailů a všech věcí okolo je dnes doslova přesycený, takže je dobře, že Google mění svoji SLA a klade důraz na stabilní uptime. Google bylo vytýkáno zejména to, že výpadky pod 10 minut zkrátka nebyly výpadky, takže není překvapením, že jako první věc změnil právě toto. Rozhodnutí započítat plánovaný downtime z důvody údržby do uptime SLA také zasluhuje obdiv a dá se očekávat, že konkurence bude brzy nucena přijmout podobné kroky“.

A kam vše bude směřovat dále? Dle názoru výše uvedené agentury (a nejen jí) se objeví něco na způsob kompenzace za nesplnění podmínek v SLA namísto prodloužení kontraktu.

Mimochodem, v roce 2010 Gmail dosáhl uptime 99,984 % pro běžné spotřebitele i pro profesionály, kteří jej využívají jako jednu z částí Google Apps. Firma nezmínila uptime pro další klíčové komponenty Google Apps (Calendar, Docs, …), ovšem i na ty se vztahuje obvyklá garance 99,9 % uptime z Business a Education edic.

Exit mobile version