CRT televizory zmizely z trhu, nahradí je LCD nebo plazmy?

V loňském roce už definitivně z trhu zmizely vakuové (CRT) obrazovky a uvolnily tak obrovský kus trhu technologicky vyspělejším LCD a plazmovým obrazovkám. Tyto dvě nové technologie teď o toto uvolněné místo bojují.

Uvolněný trh je opravdu velký. To dokazují i následující fakta. Poprvé v historii přesáhly přijmy z prodeje plochých obrazovek součet obratů z prodeje notebookových a počítačových displejů. Produkce plochých obrazovek určených pro televizory meziročně vzrostla o 67% až na hodnotu 30,5 miliardy amerických dolarů, což představuje celkem 36% z celkové produkce plochých obrazovek. V minulém roce mělo z celkového počtu prodaných televizorů 33% televizorů právě plochou obrazovku, což ale představuje 82% ceny celkového množství prodaných televizorů. Kdyby se všechny v loňském roce prodané ploché obrazovky naskládaly vedle sebe, zaplnily by plochu 5 802 fotbalových hřišť.

Velký nárůst prodeje plochých obrazovek samozřejmě provázel i velký pokles cen. Podle statistiky se od roku 2003 snižuje ročně cena plochých obrazovek průměrně o 25%.

Jiné oblasti trhu s plochými obrazovkami ovládají jiní výrobci. Rozhodně neplatí, že by se firma ovládající trh s počítačovými monitory výrazně prosadila v oblasti plazmových či LCD televizorů. Mezi nejprodávanější značky LCD monitorů patří Dell se svými sedmnácti procenty prodaných monitorů, dále pak Samsung, HP či Acer. U LCD televizorů je to naproti tomu značka Sharp, taktéž se 17% prodaných LCD televizorů, nebo například Philips, Sony či Samsung. Mezi nejprodávanější značky plazmových televizorů patří Panasonic, LGE, Samsung a Philips. Z těchto značek se jediný Samsung objevuje ve všech třech oblastech. Tento výrobce také zaujímá 14,6% celkového trhu s plochými televizory.

Díky tomu míří do těchto oblastí obrovské investice. Například nová továrna společnosti Panasonic, která by se měla stát největší na světě, bude investory stát asi 50 miliard korun.

A jaký je podíl na trhu mezi PDP a LCD obrazovkami? Poslední průzkumy sice ukazují, že lidé dávají raději přednost plazmovým televizorům, ať už kvůli ostrosti obrazu, kontrastu, podání barev či zobrazení pohybu, avšak prodejní čísla ukazují něco jiného. V loňském roce se z celkového počtu plochých televizorů prodalo asi 76% LCD televizorů, zatímco plazmové zaujímají pouhých 14%. Hlavním důvodem je cena. Spotřebitelé také raději dávají přednost menším obrazovkám i kvůli tomu, že při analogovém vysílání jsou nepřesnosti obrazu na velkých televizorech nepříjemně nápadné. Tento podíl na trhu se ale velmi brzo může změnit, až výrobci začnou vyrábět cenově zajímavé plazmové televizorys manší úhlopříčkou, avšak s rozlišením HDTV.

Vše ale může naprosto změnit nástup třetí technologie na trh. OLED TV by se měly začít masově vyrábět již v polovině tohoto roku a během několika příštích let by měly značně změnit rozložení sil na trhu.

Zdroj: Plazma, LCD a CRT: je dobojováno

Exit mobile version