ČTÚ zhoršení kvality služeb operátorů neřeší

Tento týden jsme byli svědky změny u mobilního operátora Vodafone. Ten chtěl u nových tarifů vypnout datové přenosy v případě, že zákazník vyčerpá svůj datový balíček (FUP). Může však Český telekomunikační úřad zasáhnout, když došlo ke zhoršení kvality služeb?

Vodafone byl po Telefónica O2 už druhým operátorem, který z pohledu zákazníků zhoršil kvalitu poskytované služby. Zajímalo nás, zda a jak posuzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) situaci, kdy operátor změní podmínky v neprospěch zákazníků.

Podle stanoviska tiskového mluvčího úřadu, Františka Maliny, je operátor povinen měsíc před změnami informovat zákazníka. Jestliže se jedná o změny podstatných náležitostí, měl by zároveň zákazníka poučit o možnostech ukončení smlouvy bez dalších sankcí. Právě možnost ukončení smlouvy operátoři často zamlčují. Například T-Mobile v současnosti končí provoz Internet 4G. Na svých stránkách však zákazníky o možnosti ukončení smlouvy nijak neinformuje. O možnosti předčasné výpovědi smlouvy není zmínka ani v tiskové zprávě. Operátora jsme požádali o stanovisko.

Jestliže operátor zákazníka dopředu neinformuje, hrozí mu pokuta až do výše 10 000 000 Kč. Úřad již v minulosti vydal rozhodnutí, které se týkalo změny předplacených tarifů Telefónica O2. Operátor změnil u tarifů O2 Special, O2 TXT, O2 NA!HLAS a O2 NA!PIŠTE způsob tarifikace z 60 + 30s na 60 + 60s. Rozhodnutí ovšem ještě nenabylo právní moci.

Uvedený postup se však netýká situace, kdy operátor představuje nové tarify. To byl právě případ Vodafone a jeho snahy vypnout zákazníkům datové přenosy. Samotné zhoršení kvality služby však Český telekomunikační úřad v případě nových i starých tarifů nijak neřeší.

Z pohledu zákazníka pak nastává ještě horší situace u různých doplňkových balíčků, které si zákazník může k tarifu přikoupit. Operátor totiž může změnit jejich platnost i bez informování zákazníka. Vyplývá to z vyjádření úřadu na dřívější změny v čerpání FUP u Telefónica O2: „Pokud jste si zakoupil nějaký balíček před 15. 2. 2012 a ještě jej nevyčerpal, uplatní se při čerpání balíčku FUP 500 MB a nebylo tedy nutné ani možné, aby Vám společnost Telefónica Czech Republic, a.s., cokoliv oznamovala, protože podmínky balíčku se nezměnily,“ upřesňuje František Malina, tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Úřad ve svém vyjádření také uvádí, že jeho úkolem není regulace maloobchodních cen. Proto nemůže zasahovat do smluvního vztahu a určovat, jaká cena by měla být účtována a v jaké kvalitě by měla být služba poskytována. „Účastníkovi je ale dle zákona o elektronických komunikací umožněno od smlouvy bez sankce odstoupit, pokud se kvalitativní podmínky zhorší,“ podotýká mluvčí úřadu.

Zdroj: Odpověď Českého telekomunikačního úřadu na stížnost zákazníka
>

Aktualzace: „T-Mobile nám zaslal odpověď na naše dotazy. Zákazníky o možnosti odstoupení od smlouvy informují ve vyúčtování služeb (na faktuře). Uživatele Twist služeb údajně informují na T-Mobile.cz. Redakci se však informování Twist zákazníků nepodařilo dohledat.“

Exit mobile version