David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz

David Duroň opouští pozici generálního ředitele Atlas.cz a od 16. září bude pracovat pro společnost Vodafone. Není to ovšem první změna na postu výkonného ředitele současné portálové trojky. Uvolněné místo obsadí dosavadní finanční a provozní ředitel Pavel Doležal, kterého si nynější ředitel sám vybral jako svého nástupce. Podíváme se společně na všechny důležité změny, kterými portál Atlas prošel. Zeptali jsme se také stávajícího ředitele, jak hodnotí své působení ve firmě.


David Duroň odchází z Atlasu
restartovat marketing Vodafone

Předchůdci současného ředitele byli například Pavel Sodomka nebo Michal Černík. Je otázkou, zda častá změna vedení firmě prospívá. Například ve vedení portálu Seznam.cz vystřídal minulý rok v srpnu zakladatele společnosti Iva Lukačoviče tehdejší technický ředitel Pavel Zima. Do té doby řídil firmu právě Lukačovič.

Novou funkcí Davida Duroně bude pozice marketingového ředitele pro nefiremní zákazníky u nejmladšího českého mobilního operátora Vodafone. Telekomunikační operátor navázal podle tiskové zprávy spolupráci kvůli Duroňovým zkušenostem z této oblasti. Před svým nástupem totiž působil ve společnostech GTS Novera, T-Mobile a Telefónica O2 (dříve Český telecom). Ke svým prvním krokům na novém místě zatím nic neprozradil.

Miliardový byznys na síti

Současný ředitel odchází z firmy, jejíž provozní zisk EBITDA (před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) dosáhl v roce 2006 hodnoty 17,5 milionu korun a výnosy se vyšplhaly na částku 204 milionů korun. Společnost ve svém vyjádření uvádí, že minulý rok došlo k nárůstu výnosů o 68 % ve srovnání s rokem 2005, kdy dosáhly hodnoty 120 milionů korun.

Konkurence ovšem nespí, a tak se například Seznam.cz loni pochlubil obratem kolem jedné miliardy korun a ziskem 480 milionů. Portál Centrum.cz své finanční výsledky za minulý rok nezveřejnil. Centrum.cz oznámilo výnosy ve výši 367,589 milionu korun. Provozní zisk byl v hodnotě 33,042 milionů Kč (Aktualizace: 13. srpna 11:14).

Poklidné vody portálového byznysu ještě rozčeřil vstup vyhledávače Google, který sice finanční výsledky pro místní trhy neuvádí, ale představuje pro portálovou trojku určitou hrozbu. Uživatele svých služeb totiž nechce získávat pomocí nákladných reklamních kampaní, vsází spíše na virální marketing a osobní doporučení. Českou pobočkou Google v tuto chvíli zastupují dva lidé a jak zaznělo na několika setkání s podnikateli nebo bloggery, zatím spíše přesvědčují zahraniční vlastníky firmy, aby do České republiky investovali čas i peníze.

„Počátky internetu u nás byly v rovině fandovství. Dnes je internetové podnikání nedílnou součástí ekonomiky naší země. Všude tam, kde je konkurence, nejde nic samo. Jste pořád popoháněn dopředu,“ hodnotí změny David Duroň z pohledu ředitele Atlas.cz.

Restarujte si svůj Atlas


Atlas.cz chtěl pomocí projektu
„Restart“ získat druhé místo
na trhu.

David Duroň přišel do Atlasu v roce 2006 a jeho nástup znamenal přelom v dosavadní práci i fungování společnosti. Byl totiž odstartován rozsáhlý projekt s názvem „Restart“, jehož cílem bylo získání druhého místa na trhu. Portál představil novou hlavní stránku (kritici často mluvili o příliš velké podobnosti se zahraničním serverem Yahoo) a 3D modrozeleného panáčka, který se stal novým logem a maskotem portálu.

Od srpna 2006 začala spolupráce s online službou jízdních řádů IDOS. Návštěvníci portálu tak měli možnost přímo z hlavní stránky zjistit požadované dopravní spojení. Atlas.cz zároveň získal dosud využívané domény, které přesměroval pod svoji hlavní doménu a tím si započítával návštěvnost jízdních řádů do statistik měření NetMonitor. Proto se mu skutečně podařilo s celkovým počtem 2 244 367 reálných uživatelů překonat v září dosavadní dvojku Centrum.cz. Rozdíl mezi oběma portály činil 112 872 lidí.

Takto uměle vytvořený nárůst návštěvnosti o téměř 43 % se ostatním hráčům na trhu zřejmě příliš nelíbil. IDOS si navíc pořídil také portál Centrum.cz. V tomto případě se však jednalo pouze o samotnou aplikaci a nikoliv samotné domény Jizdnirady.cz a další, které uživatelé používali při samotném vyhledávání spojení. Firma se proto proti postupu Atlasu ohradila a požádala profesní Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) o vydání stanoviska k této situaci. Sdružení schválilo 8. listopadu 2006 dokument s názvem Etický kodex měřícího projektu NetMonitor. Pokud by si chtěl portál Atlas.cz i nadále započítávat návštěvnost Jizdnirady.cz a IDOS.cz do svých statistik, musel tyto domény odkoupit do svého vlastnictví, což se nestalo. V prosinci roku 2006 si proto přestal počítat návštěvníky jízdních řádů.

Portál navíc spolupráci v březnu stejného roku ukončil oznámením, že firma Chaps, která jízdní řády provozovala, jedná za zády Atlasu s konkurencí. „Velkým omezením pro nás byla nechuť k produktové inovaci ze strany firmy Chaps. Nejinak tomu bylo v případě designu a grafické inovaci služby,“ vysvětloval agentuře ČTK další důvody generální ředitel David Duroň.

Čtvrtníček proti Bobíkovi


Petr Čtvrtníček zvýšil Atlasu
návštěvnost. Otázka je, za jakou
cenu.

Na tiskové konferenci 26. září 2006 zástupci Atlasu představili spuštění dlouho očekávané české verze klienta ICQ. Spolupráce mezi izraelskou společností Mirabilis, vlastněnou americkým telekomunikačním operátorem America On Line, se týkala také prodeje reklamního prostoru. Podle údajů provozovatele používalo tento komunikační program minulý rok 80 procent Čechů. Propojením s ICQ hodlal Atlas zvýšit povědomí u cílové skupiny uživatelů ve věkové kategorii 25 – 44 let. Kromě klasických rozhovorů nabízí česká verze ICQ také například možnost zasílání SMS do sítí českých operátorů.

Bitva mezi portály nebyla u konce, protože Centrum.cz oznámilo na veletrhu Invex spolupráci s firmou Skype Limited (vlastněnou společností eBay), která poskytuje lidem software s názvem Skype. Ten uživatelům umožňuje bezplatné vzájemné rozhovory přes internet, placené volání na mobilní i pevná čísla a další služby.

Atlas.cz investuje do reklamy přibližně sedm procent svého rozpočtu. Ve své reklamní kampani využil majitele fiktivního autoservisu Petíka a Pepíka. Herci Petr Čtvrtníček a Josef Polášek v reklamách společně objevují pro ně zcela nový svět internetu.

Centrum.cz se pro změnu rozhodlo „oživit“ psa Bobíka ze své první reklamy. V tomto spotu zamilovaný pár navštíví čínskou restauraci a slečna neprozřetelně požádá personál, aby se jí postarali o malého psa. Kuchař čínské restaurace její prosbu vyslyší poněkuď neobvyklým způsobem a svým hostům předloží jako specialitu právě nebohého Bobíka. Nové reklamy ukazovaly další útrapy, kterými nebohý pes nadále procházel a společně se sloganem „Pro někoho až moc živo“ měla kampaň údajně cílit na skupinu ve věku 18 – 27 let. Bylo proto zajímavé sledovat, jak se reklamní kampaně odrazí na návštěvnosti obou portálů.

Názor ITBIZ.cz

Atlas.cz se skutečně změnil na moderní internetový portál. Stále ovšem chybí jasná odlišnost od zavedené konkurence. Zatímco Seznam.cz působí jako technologická firma a Centrum.cz ze sebe udělalo mediální společnost, třetí hráč na trhu nabízí obsah i online služby. Celkové statistiky průzkumu NetMonitor hovoří jasně: uživatelé zatím dávají větší přednost konkurenci.

Nedávno oznámená spolupráce s portálem Seznam.cz naznačuje, že se Atlas bude ubírat spíše směrem outsourcingu technologií, které netvoří jeho hlavní byznys. Počkáme si do září.

„Atlas opravdu svou kampaň mírně pocítil: dostal na svou domovskou stránku o necelých 30 procent více lidí, než by mu přinesl jenom růst Internetu jako takového. Celková čísla Atlasu už tak veselá nejsou. Jako celek vzrostl v týdenní návštěvnosti o necelé procento,“ komentoval výsledky kampaně odborník na reklamu vystupující pod pseudonymem Volney.

Další osud portálu Atlas.cz

Jak hodnotí David Duroň dosavadní úspěchy a neúspěchy portálu Atlas.cz? „Nerad bych, aby to znělo jako vychloubání. Troufám si říci, že se povedlo nadchnout lidi pro změnu myšlení i práce, nakazit je energií, vytyčit si cíl a běžet k němu. V neposlední řadě se podařilo postavit schopný manažerský tým,“ tvrdí Duroň ve svém vyjádření pro ITBIZ.cz.

Atlas.cz například upravil službu AMapy.cz, poměrně nedávno změnil vyhledávací technologii a začal dokonce spolupracovat s portálem Seznam.cz. Na září se také připravuje spuštění nového zpravodajství a dalších obsahových webů. „Budeme investovat do uživatelů. Přestože mají všechny služby zdarma, tak jsou to právě oni, kteří přinášejí Atlasu zprostředkovaně výnosy,“ naznačuje plánovanou strategii. „Pokud bych mohl něco změnit, tak bych některá rozhodnutí udělal dříve. Má opatrnost zpočátku byla ale dána pro mne zcela novým odvětvím. Dnes jsem si už jistější,“ uzavírá hodnocení své práce David Duroň.

Související

Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory
Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí
Vylepšete svůj internetový byznys
Jiří Kocourek: David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz

Odkazy a zdroje

Pomůže Centru zabíjení Bobíka?
Kterak si Atlas a Centrum spletli líbivost s účinností
Zahýbá restart Atlasu českým Internetem?
Kterak Atlas a Centrum mohli peněz využít lépe
Atlas v září přeskočil Centrum
NetCentrum: výnosy za 367 milionů

Exit mobile version