Dell si hojí ego za selhání s 3PAR, kupuje konkurenční Compellent, navíc za discountní cenu

Dell

Smlouva o akvizici byla podepsána v pondělí. Cena 960 milonů dolarů (18 miliard Kč) je zlomkem ceny, kterou byl Dell během desetidenní války s HP ochoten v září nabídnout za obdobně orientovanou 3PAR. Předchozí boj zvítězil silnější, tedy společnost HP, která za 3PAR ve finále utratila 2.3 miliardy dolarů. Jde o strategický krok, nebo jen honění si ega?


Výkonný ředitel a zakladatel společnosti Michael Dell

Americký výrobce Dell oznámil úspěšné završení jednání o akvizici technologické společnosti Compellent. Ta se zabývá vývojem a výrobou datových skladů určených především pro rozsáhlé korporátní systémy. Podle zveřejněných informací se celková cena transakce vyšplhala na 960 milionů dolarů, tedy zhruba 18 miliard Kč. Dell uhradí 820 milionů dolarů (15,5 miliardy Kč) v hotovosti, zbytek ve formě akcií. Compellent by i nadále měla fungovat jako samostatný subjekt a zůstat ve svých prostorách ve městě Eden Prairie ve státě Minnesota.

Výsledných 960 milionů dolarů, tedy 27,75 dolarů (zhruba 527 Kč) na akcii, představuje poměrně paradoxně 17% pokles oproti páteční uzavírací ceně akcií Compellent. Na druhou stranu jejich cena v říjnu raketově vyletěla o celých 90% poté, co na veřejnost pronikly informace o otevření jednání mezi oběma společnostmi. Ve srovnání s dlouhodobým vývojem ceny tak Dell zaplatí prémii ve výši několika desítek procent. Podle analytiků je ale domluvená cena v pořádku a reflektuje kvalitu a atraktivitu byznysu Compellent.

Skutečná motivace

Když se vrátíme k anabázi s 3PAR, je pro korporátní uvažování minimálně značně ponižující a trapné, pokud vaše akviziční ambice přetrumfuje váš hlavní tržní soupeř. Z tohoto pohledu působí akvizice podstatně menší, byť kvalitativně stejně schopné společnosti jako určitý truc. Jenže ve světě byznysu nikdy nejsou věci tak černobílé, naopak, vše se ve finále jeví jako koktejl prohnaných strategických úvah, ústupků trhu a emocí až v třetí řadě.

Síla 3PAR oproti low level konstruktérům datových polí a podnikatelům v oblasti storage byznysu spočívá v komplexní předoptimalizaci prostředí pro virtualizaci a to včetně konfigurace a správy prostředí jako je VMware nebo Microsoft Hyper-V. Pro koho je takové řešení přínosné je nabíledni. Jde o službu na klíč a tím pádem o servis pro všechny společnosti které potřebují v daném segmentu rychle růst a nemají čas nebo nervy implementovat vlastní řešení s interním IT oddělením. Současné době jde o populární trend, jak moc úspěšný se ukáže tak za dva roky.

Compellent, kterou vzal Dell za vděk místo 3PAR, představuje nejrychleji rostoucí společnost tohoto typu na světě (zdroj: Gartner a IDC) . Přestože nedosahuje velikosti ani byznys realizací srovnatelných s 3PAR, jedná se o perspektivního koně. Z pohledu Dellu jde rozhodně o trochu riskantní sázku, která by však mohla v případě vítězství přinést celý jackpot. Příjmy Compellentu se v meziročním srovnání zvedly o více jak 150 %, čímž se rozhodně nemůže pochlubit žádný z nejsilnějších konkurentů, ať již zmiňovaný 3PAR, Data Domain, nebo naopak menší hráči. Vzhledem k tomu, že hlavním cílem byznysu Compellentu není midmarket, který činí důležitou součást jejích zakázek, ale větší enterprise byznys, vyznívá spojení se silnou renomovanou značkou jako logický krok. Společnost tak získá prostředky a přístup k byznysu , Dell naopak know how, které mu pro vstup do tohoto byznys zatím tak viditelně chybělo.

Není bez zajímavosti, že v této souvislosti po společnosti pokukovalo před dvěma lety také IBM. To se však nakonec rozhodlo jít vlastní cestou a namísto jedné perspektivní, nakoupil celé portfolio drobných společností (Diligent, XIV, Storwize a další).


Compellent

Přínos pro Dell

Dell se díky akvizici stává vyzyvatelem hlavních vládců trhu, které představují společnosti IBM a HP. Akvizice je asi podobným krokem, jakým byla v roce 2008 koupě společnosti EqualLogic, díky které mohl Dell vstoupit do segmentu levných datových polí. Jinak ovšem platí to, co bylo zmíněno v úvodu. Koupě Compellentu značí především náhradu za neúspěšnou snahu o akvizici podobně zaměřeného výrobce, společnosti 3PAR. Jak jsme vás v minulosti informovali, Dell o 3PAR svedl souboj s konkurenčním výrobcem Hewlett Packard, při kterém se v sérii nabídek a protinabídek výsledná cena vyšplhala až na velmi vysokých 2,4 miliardy dolarů (zhruba 45,6 miliardy Kč). To představuje zhruba 87% prémii oproti průměrné ceně akcií 3PAR před zahájením jednání. Právě kvůli velmi vysoké ceně se zodpovědní manažeři Hewlett Packard stali kritiky.

Koupí společnosti Compellent tak Dell získal sice méně než při případné akvizici 3PAR, na druhou stranu za to ale zaplatí mnohem příznivější cenu. Ve finále tak méně může znamenat více a odstoupení Dellu z boje o 3PAR tak možná představuje nejlepší možný krok. „Ukazuje se, že Dellu se, v porovnání s podobnými transakcemi letošního roku, podařilo udělat docela dobrý obchod. Přestože Compellent nemá tak širokou nabídku a poptávka po jeho produktech moc neroste, obchod se mi líbí“, vyjádřil se k obchodu Robert W. Baird ze společnosti Jayson Noland.

Akvizice úzce specializovaných technologických společností, jako jsou třeba 3PAR či Compellent, jsou mezi velkými světovými výrobci stále oblíbenější. Důvodem není nic jiného než snaha proniknout do atraktivní atraktivní oblasti datových center, která v příštích letech slibuje vysoký růst především díky rozvoji technologie cloud computingu. Kromě Dellu v této oblasti v minulých letech významně posílil již zmíněný Hewlett-Packard, svůj zájem ale deklarovaly i další subjekty, například čínské Lenovo.

Exit mobile version