Dell seskupí své aktivity kolem čtyř stěžejních zákaznických segmentů

Americký počítačový producent Dell oznámil své plány pro nadcházející období. Společnost podlehla reorganizaci své globální struktury řízení a hodlá se nyní koncentrovat především na čtyři vytyčené zákaznické segmenty. Firma také oznámila, že v rámci nucených změn došlo k propouštění na některých vysokých postech v managementu. Informace poskytla společnost Dell poslední den roku 2008.


Michael Dell

Hlavní oblasti zaměření firmy

Dell se již zaměřoval na obchodní operace v globálním měřítku. Na prozatímní úspěchy výrobce ze Spojených států plánuje navázat také v třech dalších oblastech. Následovat budou snahy o zlepšení výsledků firmy v obchodech s významnými korporátními zákazníky, dále se bude firma snažit operovat na poli vládních zakázek. Věnovat se společnost bude také klientům rekrutujím se z řad malých a středních podniků.

Michael Dell, předseda představenstva a generální ředitel, ve svém středečním prohlášení uvedl, že společnost položila základy pro přechod z globálního podnikání, které fungovalo na bázi regionálního řízení, k obchodním aktivitám, které budou organizovány jednotně a v celosvětovém měřítku.

„Zákaznické požadavky jsou čím dál tím více definovány podle toho, jak dochází k využití technologie, než podle toho kde k tomu dochází,“ řekl Dell.

Michael Dell intenzivně pracoval na přeorganizování řízení firmy už od svého návratu do role generálního ředitele společnosti Dell, ke kterému došlo téměř před dvěma lety. Jako součást strategických kroků jsou považovány i personální výměny. Jedna z nich se týká Mika Cannona, prezidenta pro globální operace a jednoho z výkonných ředitelů společnosti. Na 31. ledna nového roku je totiž naplánován jeho odchod do důchodů. Dalším ohlášeným odchodem je i změna na postu marketingového ředitele producenta počítačů z USA. Tuto pozici doposud zastával Mark Jarvis, jehož odchod je naplánován někdy v průběhu současného fiskálního období. Jarvis ovšem i nadále bude podniku poskytovat své poradenské služby. Stávající ředitel marketingu bude nahrazen Erin Nelson, která doposud působila jako vice president marketingu pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky.

Steve Schuckenbrock, nynější prezident globálních služeb a Chief Information Officer, bude zodpovědný za oblast velkých firemních zákazníků. Paul Bell, který je v této době prezident Dell Americas, povede skupiny veřejného sektoru. Steve Felice, dosavadní prezident Dell Asie-Tichomoří a Japonsko, dostane na starost segment klientů malých a středních firem.

Změna obchodní strategie a očekávání dalších výnosů

Už v průběhu minulého roku Michael Dell prohlásil, že společnost předpokládá i v příštích letech velmi silný růst prodeje. Důvodem pro tak optimistické tvrzení je jednak přechod na nový obchodní model a jednak také silná expanze na nové trhy (východní Evropa, jihovýchodní Asie). Dell, světová dvojka v produkci počítačů, v roce 2007 opustil strategii přímého prodeje a začal své výrobky nabízet také prostřednictvím maloobchodní řetězců. Jmenovitě v řetězcích, jako jsou Wal-Mart Stores a Best Buy.

Současně společnost slaví velké úspěchy v Rusku, Brazílii, Indii a Číně a snaží se jako ekologicky šetrný výrobce prosadit i v Evropské unii, kde může získat velké vládní zakázky. Dell je jednou z mála společností, které v současné době přichází s tak optimistickými předpoklady. Na druhou stranu málo která další společnost je v takové kondici jako právě Dell.

Americký výrobce počítačů si už v polovině roku 2008 při oznamování čtvrtletních výsledků svého hospodaření pochvaloval, že se firmě vyplatily výrazné redukce uvnitř firmy, které vedly k podstatné úspoře nákladů. Dell se mohl pochlubit navýšením čtvrtletního zisku o tři procenta na stávajících 784 milionů dolarů, což činí v přepočtu skoro 20 miliard korun. Podle oznámení představitelů společnosti za tímto ekonomicky pozitivním výsledkem stojí především dva hlavní činitelé. Jedná se o redukci nákladů a silnou poptávku na trhu. Tržby společnosti v prvním finančním čtvrtletí končícím 2. května vzrostly o devět procent na 16 miliard dolarů.

Dell už přibližně dva měsíce předtím oznámil svůj záměr ušetřit až tři miliardy dolarů opatřeními uvnitř firmy. Výrazné finanční úspory plánuje společnost dosáhnout v následujících třech letech. Prostředky, které by jí k tomu mohly dopomoci, by měly být značné snížení nákladů a stavu zaměstnanců. Michael Dell, generální ředitel společnosti, již v dubnu minulého roku hovořil o tom, že hodlá zrušit více než původně plánovaných 8800 pracovních míst. Jak Dell řekl, tak i začal činit. Již v listopadu právě skončeného roku prezentoval, že během několika příštích týdnů budou mít zaměstnanci Dellu možnost za zvýhodněných finančních podmínek společnost dobrovolně opustit. Detaily nebyly společností zveřejněny, mělo by se ale jednat o výhodnější nabídku než při běžném odchodu ze společnosti. Dell také oznámil omezování výroby a rušení některých směn. Takto postižení zaměstnanci budou mít nárok na neplacené volno.

Exit mobile version