Trend: platby kartou přes Internet zatím Čechy nelákají

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky studie, která zkoumala platební metody používané na českém Internetu. Studie by měla poradit provozovatelům obchodů, jaké nástroje používat pro příjem peněz od zákazníků ve svém eshopu. Zatím nejrozšířenějším nástrojem zůstává dobírka, využívá ji 70 – 80 procent zákazníků. Čeští zákazníci přitom ve srovnání se světem velmi málo používají platební karty, které naopak jednoznačně vedou v zahraničí. Údajně se bojí o bezpečnost.


Češi zatím používají platební kartu jen v 10 % případů.

Studie potvrdila, že zatím neexistuje jediný jednotný platební nástroj a kvůli odlišnostem internetových obchodů bude hledání jednotného řešení složité. Kromě toho v Česku chybí více různých systémů pro drobné platby, označovaný jako mikroplatební systém. V minulosti si majitelé internetových obchodů a provozovatelé webových stránek mohli vybírat ze tří mikroplatebních systémů.

Službu DirectPay provozovala společnost Computer MCL, Monetka.cz patřila pod správu společnosti Computer Press a za mikroplatebním systémem I Like Q stála firma Villusion. Mikroplatby ovšem v roce 2003 prakticky zrušil zákon o platebním styku. Ten nařizoval provozovatelům podobných systémů, aby získali výjimku u České národní banky.

Češi se bojí o bezpečnost

Nejčastějším způsobem platby zatím zůstává dobírka, tedy platba při převzetí zboží v hotovosti. Nabízí ji 97 procent internetových obchodů. Zákazníci tuto formu využívají v 70 – 80 procentech případů. V zahraničí je však dobírka až na třetím místě, dává jí přednost jen přibližně 12 % zákazníků. Většinu obchodů uhradí zákazníci platební kartou, což je zhruba v 80 procentech případů. „Důvodem menší obliby ze strany klientů je pravděpodobně fakt, že mnozí z nich si na široké možnosti využité platebních karet teprve zvykají,“ domnívá se Bronislava Tomková, specialista platebních karet České spořitelny.

Podle ní nehraje roli zabezpečení a české banky poskytují obchodníkům rozhraní, které je plně srovnatelné se zahraničím. Citlivé údaje o platební kartě jsou zadávány pouze do platební stránky zpracovatelské banky a obchodník k nim nemá přístup. „Za nejvýznamnější trendy budoucnosti můžeme označit nárůst popularity platebních karet, rozmach elektronických peněženek a projekty mobilních plateb. Otázkou zůstává, kdy se tyto trendy prosadí,“ odhaduje budoucnost Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Nyní takto platí jen 10 procent zákazníků a umožňuje jim to celkem 60 procent obchodníků.

Příliš málo virtuálních peněženek

Virtuální peněženku pro placení nabízí v rámci svých služeb například portál Seznam.cz. „Seznam Peněženka je jednoduchá služba, která uživatelům umožňuje provádět na Internetu drobné platby od několika korun až po tisícikoruny. Služba je v první verzi určena pro platbu za služby Seznamu, jako je posílání SMS, inzerce a podobně,“ říká Rita Gabielová, tisková mluvčí portálu. Firma tuto online službu používá mimo jiné i k placení textové reklamy ve vyhledávání pomocí služby Sklik.

Určitou roli by mohly hrát také poplatky, které platí obchodník za každou transakci. Za dobírku totiž platí téměř vždy zákazník a poplatek se odpouští jen u větších nákupů. Mezi další oblíbené způsoby plateb patří převod na účet (97 %) a platba na výdejním místě (74 %), nákup na splátky (57 %) a platební a úvěrové karty (kolem 40 %). „Jako relativně nový trend identifikujeme nákupy na splátky, které kopírují trendy z kamenných obchodů,“ upozorňuje Ondřej Tichý z Asociace pro elektronickou komerci.

Informace zveřejněné ve výzkumu veřejně potvrdil například provozovatel internetového obchodu Kasa.cz. Celkem 77 % zákazníků tohoto obchodu využívá hlavně platbu na dobírku. „Podle našich zkušeností zákazníci vnímají dobírku jako nejdůvěryhodnější způsob platby,“ říká ředitel internetového obchodu Martin Kasa. Podle něj vnímají zákazníci zadání údajů o platební kartě jako možné ohrožení bezpečnosti. Stejná situace prý panuje i v jejich německé pobočce. „Rozhodně nemůžeme souhlasit s obecným tvrzením, že dobírka je českou specialitou a na západě prakticky nepoužívanou platební metodou,“ upozorňuje Kasa.

Exit mobile version