Co se stane, když Yahoo! změní majitele?

Microsoft nabídl částku 44,6 miliardy dolarů v hotovosti a akciích za podíl ve vyhledávači Yahoo! Krátce potom, co Microsoft udělal tuto nabídku, se začalo spekulovat o tom, že se do hry vložil také vyhledávací gigant Google. Nyní se vedou vášnivé debaty o tom, co by sloučení Yahoo! s některým ze zájemců znamenalo pro internetový trh. ITBIZ.cz se podařilo získat vyjádření analytika Gartner a jednoho ze zástupců českých portálů.

Microsoft chce akvizicí Yahoo! posílit svoji pozici na internetovém trhu. Za každou akcii je firma ochotna utratit 31 amerických dolarů, což je prémie 62 % ke čtvrteční konečné ceně akcií na burze. Podle posledních informací, se kterými přišel Wall Street Journal, se společnosti Yahoo! zdá nabídka Microsoftu silně podhodnocena a pravděpodobně ji odmítne.

Analytici a významní hráči na trhu odhadují, jaké změny mohou nastat. Podle Andrewa Franka z analytické agentury Gartner by spojení Yahoo! s některou velkou společností mohlo znamenat zvýšení tlaku na Google. Došlo by k tomu ze strany konkurence hlavně v oblastech vyhledávacích služeb, reklamy na Internetu a kontroly bezpečnostních standardů například v oblastech komunitních sítí. Dalším důsledkem by bylo zvýšení reklamních příjmů pro vedoucí firmy na trhu.

Zákaz vstupu ostatním

Petr Kapalín, mluvčí portálu Centrum.cz, upozorňuje, že by akvizicí vzniklo podobné spojení, jako je dnes v nápojovém průmyslu Coca Cola a Pepsi Cola: „Šlo by v zásadě o zamčení trhu a další hráč by se prosazoval jen velmi obtížně.“ Podle Martina Březiny, marketingového ředitele Atlasu, se možná akvizice příliš nedotkne českého trhu. V celosvětovém měřítku však může dojít ke vzniku monopolu (v případě spojení s Googlem) a postupnému pohlcování menších hráčů. „Dlouhodobější efekt bude mít následná transformace online služeb Microsoftu,“ dodává Březina.

Analytik společnosti Gartner Andrew Frank nedokázal odhadnout, zda-li by mohla být spojením těchto společností ohrožena vedoucí pozice Google v online vyhledávání. Petr Kapalín ve své odpovědi připustil, že by mohla být výsadní pozice Google ve vyhledávání ovlivněna. Martin Březina odhaduje, že se případná změna na trhu projeví až za delší dobu.

Microhoo nebo Googlehoo?

„Případné spojení Microsoftu a Yahoo! by v dlouhodobějším horizontu mohlo znamenat oslabení stávající pozice Google, ale to pouze v případě, pokud půjde o něco více než jen o akvizici, tzn. bude následovat další rozvoj stávajících MS služeb,“ odhaduje Březina. Mluvčí Centrum.cz si myslí, že v případě spojení Yahoo! s Google by k porušení monopolních zákonů došlo.

Zjišťovali jsme také, jestli by bylo lepší spojení Yahoo! s Microsoftem či Google. Andrew Frank, řekl, že to nelze jednoznačně soudit a že by záleželo na detailních podmínkách takového spojenectví. Petr Kapalín by jako lepší viděl koalici Microhoo, protože by to přineslo větší nabídku globálních technologií i do Čech, čímž by mohl být pozitivně ovlivněn český portálový byznys. Podle marketingového ředitele Atlasu by pro uživatele bylo logicky přínosnější spojení s Microsoftem, protože konkurence prospívá rozvoji služeb a nabízí možnost volby.

Myslíte si, že vstupem Microsoftu do Yahoo by došlo k posílení vlivu této softwarové firmy v oblastech, které přímo s Internetem nesouvisejí? Napište nám své názory na redakce(zavináč)itbiz.cz.

Exit mobile version