E-commerce na Ukrajině: obliba roste, ale pocit rizika zůstává

Již polovina ukrajinských uživatelů internetu si vyzkoušela nakupování na internetu, což je o 10% více než v roce 2009. Pro ukrajinské respondenty je nakupování online především levnější a rychlejší než nákup v tradičních obchodech, nicméně více než 40% z nich stále považuje tuto formu nákupu za riskantní. Tyto výsledky přináší nejnovější studie E-commerce, provedená společností Gemius mezi ukrajinskými uživateli internetu.

Studii E-commerce 2011 provedla agentura Gemius ve spolupráci s internetovými portály Meta.ua a Tochka.net a přináší informace o postojích ukrajinských uživatelů internetu k online nakupování, o nejpopulárnějších ukrajinských e-shopech a e-aukcích či nejčastěji objednávaných výrobcích. Podle výsledků studie, více než polovina respondentů uvádí, že je online nakupování mnohem levnější, než nákup v kamenném obchodě. Cena je při rozhodování o nákupu přes internet pro ukrajinské uživatele internetu důležitá, nicméně tím hlavním důvodem pro nákup je vysoká kvalita výrobků a strávení času příjemným způsobem.

Specifikem ukrajinského trhu je to, že mnoho zdejších uživatelů internetu stále vnímá online nakupování jako riskantní, i když jejich počet ve srovnání s rokem 2009 výrazně poklesl. Mohlo by to znamenat, že si respondenti stále více zvykají na tento způsob nakupování, což by potvrzovalo i to, že více než čtyři pětiny online zákazníků uvádí, že nakupovali na internetu více než jednou.

Ukrajinští uživatelé internetu raději nakupují v e-shopech, než na e-aukcích: zatímco 90% internetových zákazníků již někdy nakupovalo v internetových obchodech, pouze pětina na internetových aukcích. Internetové obchody jsou upřednostňovány ukrajinskými uživateli internetu díky jednoduššímu způsobu nákupu a větší jistotě, že doručené zboží bude takové, jaké si objednali. Podle respondentů, kteří již někdy nakupovali v internetových obchodech, je nejpopulárnějším e-shopem Rozetka.com (uvedlo ji téměř 20% respondentů). Na trhu online aukcí figurují dva hlavní hráči: eBay.com, který v roce 2009 vedl žebříček nejčastěji používaných online aukcí a v letošním roce svou první pozici ztratil a Aukro.ua, nový lídr mezi internetovými aukcemi (tuto online aukci používá více než 30% respondentů).

Ukrajinské odvětví elektronického obchodu je stále ve fázi dynamického rozvoje. Více než dvě třetiny uživatelů internetu uvedly, že nakupují na internetu přibližně dva roky. Ve srovnání s předchozím výzkumem je podíl nových zákazníků velmi podobný, což znamená, že online trh stále přitahuje nové zákazníky a proto má velký růstový potenciál. Tuto skutečnost by mohlo potvrzovat i to, že téměř 70 procent respondentů, kteří ještě nenakupovali na internetu, by rádi tuto možnost nákupu vyzkoušeli v budoucnu.

V porovnání s Ukrajinou je v ČR odvětví internetového prodeje daleko vyspělejší. Čeští zákazníci si už zvykli na online nakupování, nebojí se ho a využívají jeho výhod. Zatímco na Ukrajině si vyzkoušela online nakupování polovina respondentů, v ČR jich bylo v roce 2010 již 84% a lze předpokládat, že se jejich počet v letošním roce ještě zvýší. Čeští respondenti mají také, oproti ukrajinským, mnohem pozitivnější vztah k nákupu přes internet: pouze třetina z nich považuje tuto formu nákupu za riskantní a 4% za komplikovanou (43% a 10% respondentů na Ukrajině).

Exit mobile version