Jak funguje e-learning ve strojírenských odvětvích?

Máme-li srovnatelné podmínky technické i finanční, to, co nám může na trhu poskytnout potřebnou převahu, je lidský kapitál naší organizace. Ten je tvořen jejími jednotlivými členy, přičemž počítáme se synergickým efektem založeným na týmové práci. Strojírenská výroba se neustále zdokonaluje, stále více procesů přebírají automatické procesy.


Pavel Ponížil

Ty ale vyžadují nové znalosti a dovednosti ke své obsluze, větší adaptabilitu a flexibilitu, pružnější přizpůsobování změnám v postupech i prostředí. Je třeba neustále sledovat vývoj odvětví, inovovat a modernizovat procesy. Z této potřeby vyrůstá nutně problém, jak zajistit permanentní zdokonalování pracovní síly organizačně, personálně, finančně i obsahově. Mnoho manažerů (nejen) strojírenských podniků se snaží vyřešit problém, jak efektivně proškolovat své zaměstnance tak, aby zbytečně nevznikaly prostoje ve výrobním procesu a současně aby vzdělávání mělo kýžený výsledek.

S firmou do školy

Potřebujeme co nejefektivněji získat nové poznatky a dovednosti pro velké množství řadových zaměstnanců i managementu – vezměme celou firmu do školy! Jistě se najde mnoho těch, které děsí představa školních lavic, ve kterých by měli trávit zbytečný čas na školení, na kterém se budou intenzivně nudit. Pokud si vzpomenete na slavný film Marečku, podejte mi pero, máte přehlídku nevhodných metod firemního vzdělávání jako na dlani.

Naštěstí doba přece jen pokročila a firma, která chce dbát o rozvoj svých lidských zdrojů, si nemusí nasazovat pomyslnou aktovku. Může zvolit z různých metod a forem firemního vzdělávání, které se v dnešní době nabízejí. U těch, které jsou založené na prezenční výuce, bude ale muset řešit stále stejné problémy: kdy, kde, s kým. Firmě nevyhovuje termín, navržený vzdělávací agenturou, agentura nemá volné kapacity v termínu, který by vyhovoval firmě. Kde najít vhodně velkou místnost, kam by se vešli všichni zaměstnanci, kteří mají vzdělávání absolvovat? A to v tomto bodu pomíjíme fakt, že učení může být efektivní, pokud je ve skupině maximálně 20 – 25 členů a že závodní jídelna je vhodná na leccos, jen ne na vzdělávací aktivity.

Firma, která má vlastní školicí středisko nebo oddělení je na tom lépe. Stále ovšem těžko dokáže vyřešit termínové kolize. Jestliže někdo nebude přítomen z důvodu nemoci apod., bude buď neproškolen – a která firma si to dovolí např. v oblasti bezpečnostních předpisů – nebo bude muset být školení organizováno znova a někteří pracovníci se ho budou muset zúčastnit „zbytečně“. To samé platí pro případy fluktuace pracovní sil. Další problematickou oblastí je aktualizace informací – organizovat školení kvůli každé dílčí novince nebo počkat, až jich bude víc a půlka už zdaleka nebudou novinky? Jedním ze způsobů, jak se těmito obtížemi vyrovnat, je e-learning.


LMS tvoří 3 integrované vrstvy, do nichž vstupují uživatelé
s různými rolemi.

E-learning: škola přišla do firmy

E-learning je výsledkem trvalé snahy využít všechny dostupné technologické možnosti k zefektivnění způsobů vzdělávání. Je plnohodnotným způsobem získávání znalostí a dovedností při navyšování kvalifikace ve firemním vzdělávání. Navíc oproti tradičnímu prezenčnímu vzdělávání přináší některé nové aspekty do způsobu řízení kvality lidských zdrojů. E-learning v několika posledních letech stále získává na oblibě pro své nesporné kvality:

Časovou a místní flexibilitu studia

Vzdělávání prostřednictvím počítače není časově vázané, můžete studovat v kteroukoli denní či noční hodinu a nejste vázáni na ostatní účastníky vzdělávání – nemusíte tedy čekat, až se vytvoří dostatečný počet zájemců, aby bylo studium realizováno, a nemáte problém s termíny školení. Svoboda e-learningu se projevuje také v tom, že vlastní délku studia řídíte vy – tempo učení i to, zda budete studovat po malých částech nebo „na jeden zátah“, závisí skutečně na vás. A rozhodně můžete studovat, kdekoli chcete, bez nutnosti např. dojíždět do jiného města.

Multimediální možnosti prezentace

Nikde jinde nemáte tak široké možnosti pro názorné zobrazení popisovaných objektů, dějů, procesů atd. V e-learningu máte možnost využívat nejen psaný text nebo mluvené slovo, ale vizuální prostředky od obrázků až po video a animace. A pochopitelně jejich kombinace. Technologie umožňují zobrazení složitých výrobních procesů, různých situací či jevů, které by bez jejich pomoci byly jen těžko znázornitelné. Rovněž simulace situací je jako učební nástroj vysoce účinná. V on-line vzdělávacích systémech navíc máte k dispozici veškeré zdroje internetu, které lze funkčně propojit přímo s obsahem konkrétního kurzu.

Interaktivitu

Ačkoli často panuje strach, že v elektronickém vzdělávání nebudou studující aktivní, ztratí kontakt s lektorem a bude jim chybět možnost komunikace, pravý opak je pravdou. Virtuální prostředí motivuje naopak k mnohem většímu podílu interakcí a komunikace mezi jednotlivými účastníky vzdělávání. Kurzy mohou být s účastí lektora, s nímž studenti podle průzkumů komunikují výrazně častěji než v prezenční výuce. Současně mají studující širší možnosti testování a získávání zpětné vazby o dosažených výsledcích studia i jeho průběhu.

Řízení vlastního studia

E-learning je tzv. sebeřízené (selfdirect) učení, které ponechává na každém účastníkovi, aby rozhodl o postupu svého vzdělávání – tempu, času stráveném studiem, volbou konkrétních studijních aktivit, míře nasazení. E-learning je nabídka, ze které si každý vybere to, co mu nejlépe vyhovuje.

Všechny tyto a mnohé další vlastnosti e-learningových systémů, především LMS (learn management system), tedy těch, které podporují řízení procesu učení a interaktivní přístup, jsou pochopitelně spojeny s velkou náročností a požadavky na vývoj vzdělávacího systému. In-home systémy často trpí značným převisem vynaložené námahy a investic nad výsledným efektem. Spolehlivou cestou, jak získat výhody e-learningu, aniž byste museli investovat čas a peníze do vývoje, je outsourcing.

Tabule a křída versus počítač a internet


Komplexní pohled na LMS – řídicí systém učení, moduly aplikace.

E-learning přináší zcela odlišný přístup ke vzdělávání oproti tradičnímu vzdělávání. Zatímco při klasickém přednášení jsou studující, resp. zájemci o studium, závislí na lektorovi, v elektronickém vzdělávání si své studium „režírují“ sami. Kapacita elektronického, zvláště pak on-line studia, není nijak omezena – velikostí učebny, únosnou velikostí studijní skupiny atd. Není třeba, aby se všichni účastníci kurzu dostavili na jedno určité místo v daném čase. Tohoto faktu s úspěchem využívají především velké podniky nebo podniky s mnoha pobočkami na různých místech.

Stroj na vědomosti

Jak funguje tradiční, „normální” vzdělávání, si každý umí představit. Jak ale vlastně funguje ten e-learning? Z četných možností se zaměříme na LMS systémy, řídicí systémy učení. Jejich výhoda oproti kurzům na CD nebo DVD spočívá v tom, že studium skutečně řídí, jak vyplývá z jejich názvu. Složka organizace studia a doprovodné aktivity jsou stejně důležité jako vlastní obsah kurzu. Studující je tím motivován k aktivnímu přístupu ke studiu a efektivita jeho učení tím stoupá.

Co patří do těchto doprovodných aktivit? Vlastně vše, co dělá sám studující – aktivní plnění úkolů, hledání řešení, komunikace s ostatními účastníky kurzu a/nebo s lektorem. Systémy provozované jako ASP aplikace on-line poskytují další možnosti v propojení s internetovými zdroji. Takový vzdělávací systém, nazývaný též web-based-learning, aplikovaný do firemního prostředí, integruje tři základní vrstvy – vlastní studium, komunikaci a správu studia ve smyslu jeho plánování a hodnocení. Studující se aktivně podílí na studiu a komunikaci, tím vytváří statistiku studia, které mu naplánoval odpovědný pracovník (např. HR manažer).

Obsah studia – kurz – vytvořil autor, který v některých případech může současně působit jako lektor kurzu. Lektor doprovází studujícího na jeho cestě kurzem, pomáhá mu v obtížnějších částech, poskytuje mu zpětnou vazbu. Lektor se podílí na studiu a na komunikaci. HR manažer nebo jiný pracovník, odpovědný za vzdělávání ve firmě, plánuje zaměstnancům jednotlivé kurzy a průběžně může sledovat průběh a výsledky jejich studia.

Pavel Ponížil zastává pozici generálního ředitele české softwarové společnosti Kvintech. Má za sebou již devítiletou praxi v top manažerských pozicích. Je absolventem Vojenské akademie v Brně, specializace výpočetní technika.


Rozdíl v organizaci tradiční a elektronické výuky
Exit mobile version