Facebook chce získat čas, vstup na burzu opět odkládá

facebook

Americká společnost Facebook, stojící za stejnojmennou sociální sítí, s velkou pravděpodobností odloží primární emisi akcií (IPO) až na rok 2012. Výkonný ředitel Mark Zuckerberg tak může získat více času, aby dokázal navýšit příjmy i uživatelskou základnu a akcie tak ještě více zatraktivnit. Otázkou zůstává, zda toto odkládání může být ku prospěchu věci. Občas totiž váhání připomíná spíše čekání na zázrak, který by dokázal otevřít kohoutky s proudem příjmů z prodeje reklamy.

Zprávu o tom, že Facebook s největší pravděpodobností vstoupí na burzu až v roce 2012 přinesla v závěru milého týdne agentura Bloomberg. Odvolávala se přitom na informace pocházející od tří osob, které jsou se stávající situací seznámení. Podle nich by se Mark Zurcekrberk, zakladatel a současný šéf Facebooku, mohl rozhodnout k emisi akcií prakticky kdykoliv, zatím však zřejmě bude takticky vyčkávat.

„Stát se veřejně obchodovatelnou společností dnes představuje opravdovou přítěž. Nyní Zuckerberg nemusí dávat své jméno pod každoroční finanční zprávu a nenese zodpovědnost za jakékoliv špatné rozhodnutí. V minutě, kdy půjde na burzu, se to změní,“ řekl pro Bloomberg Kevin Landis, který v posledních 16 letech investoval do technologických firem.

Čekání na zlatou žílu

Přestože podobné úvahy mohou do jisté míry sehrávat úlohu v neustálém oddalování emise akcií, hlavní důvodem však budou zatím nepříliš uspokojivé příjmy Facebooku. Objevují se totiž pohybnosti o tom, zda je společnosti vůbec zisková. Podle nedávných informací, které přinesla agentura Reuters, mohl Facebook za loňský rok vygenerovat příjmy ve výši 700 až 800 milionů dolarům přičemž čistý zisk by mohl tvořit zhruba desetinu. Právě verifikace těchto tvrzení je ovšem složitá, protože společnosti sama odmítá cokoliv komentovat.

Představitelé Facebooku v každém případě doufají, že v dohledné době začnou příjmy z reklamy růst. Právě reklama je zatím tím nejdůležitějším oficiálně přiznávaným příjmovým kanálem a s největší pravděpodobností tomu tak zůstane i nadále. Svou roli sehraje skutečnost, jak efektivně ji Facebook dokáže nasměrovat ke svým více než 500 milionům uživatelů.


Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Pokud však příjmy z reklamy stoupat nezačnou a případný vstup na burzu by byl opět posunut, hrozí nejedno riziko, které by pak samotný krok mohlo zkomplikovat. Předně by mohla klesnout důvěra v to, zda je vůbec možné, aby podobná sociální síť nějaký zisk generovala. Částka 25 miliard dolarů, na kterou je dnes Facebook oceňován, by tak mohla velmi rychle poklesnout. Facebook navíc nikde nemůže brát jistotu, že za několik let bude stále největší sociální sítí na světě. Konkurence na trhu totiž existuje a tlak z její strany se bude stupňovat, ať už jde o stále rostoucí Twitter s téměř 190 miliony uživateli nebo společnost Google s vlastním sociálním projektem Me.

Malé starosti velké sítě

Facebook také v posledních týdnech čelí velkému tlaku v mnoha jiných směrech. Před několika dny obletěla média zpráva, že se na internetu objevil balíček s osobními údaji více než 100 milionů uživatelů. Přestože šlo o nafouklou bublinu a bezpečnost sítě nebyla nijak narušena, díky senzacechtivým médiím byl Facebook nesporně očerněn v očích mnoha stávajících i potenciálních uživatelů. Ze zcela jiného soudku je pak žaloba, kterou v závěru července na Facebook podal Paul Ceglia. Ten tvrdí, že na základě sedm let staré dohody vlastní 84procentní podíl společnosti. Přestože se Facebook navenek tváří suverénně a tato obvinění nekompromisně odmítá, případná prohra u soudu by představovala více než zničující čáru přes rozpočet.

Další roční odsun emise akcií by byl v každém případě zklamáním především pro investory, kteří očekávali, že by IPO Facebooku mohlo povzbudit řadu startupů, aby se touto cestou také vydaly. „Na trhu v současné době panuje hlad po opravdu úspěšném IPO. A v případě Facebooku půjde doslova o zemětřesení v celém Valley,“ říká Ted Hollifield z advokátní firmy Dorsey & Whitney LLP, který se zabývá také investicemi do technologických trhu. Podle něj ze strany investorů existuje opravdu velká poptávka po možnosti do Facebooku investovat.

V poslední době začíná tvořit čím dál tím větší příjmovou složku Facebooku takzvaná rozšířená reklama, neboli „Engagement Ads“. Ta je provozovatelům, kteří chtějí na facebooku utrácet hromady peněz za propagaci velkých značek. Je šitá na míru hlavně mediálním agenturám, které zde mohu utrácet své astronomické rozpočty, jež pod přísliby větších i menších zázraků vymámily ze svých klientů. Čtěte více

Zatím se tak dělo zejména prostřednictvím hromadného odkupováním akcií od zaměstnanců. Před časem tak učinila například ruská společnost Digital Sky Technologies a podle některých odhadů tím mohla získat až 10procentní podíl. Svůj podíl ve Facebooku má také Microsoft, který si v říjnu 2007 za 240 milionů dolarů koupil 1,6 procenta.

Zuckerberg zatím nespěchá

Facebook se však i přes zjevný zájem o investice zatím drží zpátky. Všechny dotazy Zuckerberg odbývá tvrzením, že na burzu půjde až v okamžiku, „kdy to bude dávat smysl“ a termín se postupně posunul z roku 2010 na 2012. Nikde přitom není dáno, že zrovna ten musí být poslední. I přes zmíněná rizika totiž může právě vyčkávání představovat tu nejlepší strategii, ke které se může Facebook uchýlit. Neoficiální informace hovoří o tom, že za rok 2010 by společnost mohla svůj příjem zvýšit až na 1,4 miliardy dolarů.

Někteří analytici navíc očekávají, že během jednoho roku by hodnota Facebooku mohla stoupnout na 59 miliard dolarů a v roce 2015 dokonce překonat neuvěřitelnou hranici 100 miliard. A tendence rapidního růstů je zatím více než zřejmá, protože ještě v březnu tohoto roku byl Facebook oceňován na zhruba 11 miliard dolarů, tedy na méně než polovinu současné hodnoty. I kdyby se tedy Facebook rozhodl uskutečnit IPO nyní, překonal by pravděpodobně i nejvýznamnějších vstup na burzu posledního desetiletí – Google. Když v roce 2004 společnost na burzu vstupovala, byla oceňována na 23 miliard dolarů.

„Pokud mají dostatek jiných finančních zdrojů, bylo by pro společnost pravděpodobně lepší, pokud by IPO oddalovala do doby, než Zuckerberg získá větší zkušenosti,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Ray Valdes, analytik společnosti Gartner. Zatím to vypadá, že představitelé Facebooku v čele se Zuckerbergem smýšlejí podobně. Otázkou zůstává, zda si s trpělivostí investorů nezahrávají až příliš.

Přečtěte si také:

Zuckerberg učinil konec spekulacím, Facebook je oficiálně za hranicí 500 milionů uživatelů
Jak vlastně Facebook vydělává peníze?
Reklamní formáty na Facebooku čekají dramatické změny

Exit mobile version