Facebook prodejem dvouprocentního podílu získal 200 milionů dolarů

Deal

Společnost Facebook, která stojí za stejnojmennou sociální sítí, tento týden oznámila, že prodala podíl 1,96 procent ruské investiční společnosti Digital Sky Technologies za 200 milionů dolarů (více než 3,8 miliardy korun). Tato transakce hodnotu Facebooku vyčísluje na 10 miliard dolarů, což je o třetinu méně, než před dvěma lety, kdy podobnou investici uskutečnil Microsoft.


Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Výkonný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg uvedl, že o investici mělo zájem více společností. Přednost však získala Digital Sky Technologies, která má své hlavní kanceláře v Moskvě a Londýně, a to především díky mezinárodním zkušenostem. To jednoznačně koresponduje s faktem, že více než 70 procent z 200 milionů aktivních uživatelů Facebooku nepochází ze Spojených států.

Podle Zuckerberga je Digital Sky perspektivní také díky svým předchozím investicím a úspěchům na poli sociálních sítí. Společnost již dříve investovala do několika podniků jako Mail.ru, Forticom a VKontakte, převážně v Rusku a východní Evropě. Díky tomu pod ní dnes spadá na 350 milionů uživatelů sociálních sítí a ve třinácti zemích si drží prvenství na trhu. Digital Sky z 32 procent vlastní ruský miliardář Alisher Usmanov.

Digital Sky plánuje další investice

Zmiňovaný necelý dvouprocentní podíl získá Digital Sky okamžitě. Společnost však v současné době s vedením Facebooku vyjednává o další investici ve výši 100 milionů dolarů do zaměstnaneckých podílů. Díky tomu by zaměstnanci nemuseli čekat, než bude Facebook vypuštěn na burzu, a své podíly by mohli zhodnotit mnohem dříve. Podmínky těchto odkupů by měly být oznámeny během několika měsíců.

Co se týká samotné veřejné emise akcií, tu zatím Facebook neplánuje. „Je to věc, kterou uděláme, až na ni budeme připraveni. V dohledné době to však nebude,“ uvedl Mark Zuckerberg.

Poslední velkou investici zažil Facebook v říjnu 2007. Microsoft tehdy koupil podíl 1,6 procent za 240 milionů dolarů a celkovou hodnotu společnosti tak vyčíslil na 15 miliard. V té době byl však trh sociálních sítí na svém vrcholu a situace se do dnešního dne značně změnila. Vše navíc ztěžuje ekonomická krize, která internetové společnosti značně zasáhla.

Facebooku se prý krize netýká

Zurkerberg však v tomto směru zůstává optimistický a říká, že Facebook krize nijak výrazně nepostihne. Očekává, že v tomto roce jeho tržby porostou o 70 procent, přičemž od roku 2010 by mohl začít vydělávat. Hlavní příjem společnosti představuje prodej online inzerce, jeho velkou část však musí obratem investovat do nových serverových center, aby mohla zvládat stále rostoucí počet uživatelů s tím související datový přenos.

Právě dominance na poli sociálních sítí a globální působení jsou hlavní strategickou výhodou Facebooku a také důvod, proč láká významné investory. Díky množství uživatelských dat má obrovský potenciál v oblasti inzerce, navíc se uvažuje o zpoplatnění některých funkcí. Faceebook by se tak podle některých analytiků mohl stát nejhodnotnější internetovou společností.

Zatím však jeho příjem není nijak závratný. Analytická společnost IDC ho pro letošní rok odhaduje na půl miliardy dolarů, což představuje pouhé 2 dolary na uživatele. Vytvoření strategie pro generování zisku tak zůstává hlavním cílem Facebooku pro nejbližší budoucnost.

Exit mobile version