Firemní asociace jako největší lobbisté

os

Jednou z oblastí prosazování zájmů, o které se oficiálně tolik nemluví, je lobbing. S pohledem, který se pokusil přinést nové skutečnosti o této problematice, přišla ve svém průzkumu společnost Burson-Marsteller. Ze zjištění vyplývá, že největšími lobbisty jsou podle politiků a úředníků firemní asociace.

Na druhou stranu evropský průzkum ukázal, že nejméně lobbují advokátní kanceláře. Průzkumu Burson-Marsteller se účastnili politici a vysocí úředníci z 15 evropských zemích a z Bruselu.

Z výsledků také vyplývá, že lobbing postrádá transparentnost a poskytuje zkreslené informace.

Otázky v oblasti lobbingu

Agentura Burson-Marsteller, zabývající se strategickým poradenstvím v oblasti globálních public affairs, uvedla výsledky rozsáhlého mezinárodního průzkumu o vnímání lobbingu. Šetření bylo realizováno na poměrně širokém vzorku více než pěti set respondentů z řad politiků a vysokých úředníků.

Průzkum probíhající v evropských institucích a v 15 členských zemích EU si kladl za cíl zjistit názory na efektivnost lobbingu, regulaci práce lobbistů a příklady špatného lobbingu. Společným jmenovatelem korektního lobbingu je podle odpovědí respondentů vyšší transparentnost práce lobbistů.

„Lobbing zastupuje legitimní komerční či společenské zájmy. Právo seznámit politika či úředníka se svými argumenty by měl mít každý,“ říká Tomáš Jelínek, výkonný ředitel agentury Donath-Burson-Marsteller, která je součástí mezinárodní sítě Burson-Marsteller.

Problém podle Jelínka spočívá v tom, když výlučný přístup k politikům mají jen některé zájmové skupiny. Transparentnost je podle něj cestou, jak získat důvěru zúčastněných stran a veřejnosti.

V průměru 48 procent dotázaných vnímá lobbing jako legitimní součást procesu vytváření politiky. Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou však veliké. Zatímco v Polsku tento názor podporují 3 procenta, v Itálii a Maďarsku je to až 67 procent dotázaných. V Polsku má vážné pochybnosti o průhlednosti lobbingu až 90 procent účastníků průzkumu.

Úředníci a politici v 55 procentech odpovědí říkají, že lobbisté poskytují jednostranné informace. Polovina účastníků šetření lobbing označila za dobrý způsob prosazení národních zájmů.

Společnost Burson-Marsteller jako zakládající člen The European Public Affairs Consultancies Association (EPACA) formovala etický kodex lobbingu a podporuje povinnou registraci lobbistů v evropských institucích.

Přečtěte si také

IT byznys: Na české podnikatele čeká dalších šest miliard korun
IT byznys: podnikatelé poslali žádosti o dotace EU ve výši 66,6 miliardy

Exit mobile version