Firemní dobrovolnictví: výhodný altruismus

V pátek 24. června se uskuteční dobrovolnický den, kdy firmy a jejich zaměstnanci spojí své síly a půjdou pomáhat do vybraných veřejně prospěšných organizací. Čím dál větší množství společností se dnes věnuje programu společenské odpovědnosti firem. Polovina z nich zapojuje do těchto aktivit i své zaměstnance, výhodné je to pro obě strany.

Pro firmu je dobrovolnictví lacinou možností, jak rozšířit spektrum dnes značně omezovaných firemních benefitů. Zaměstnancům dává naopak novou motivaci a často také rozšiřuje jejich profesní, ale i osobní schopnosti.

Princip

V čem celý trik spočívá? Z pohledu financí jde vlastně o formu dárcovství (odepsatelný náklad). Namísto peněz zde ale firma poskytuje práci čas a dovednosti svých zaměstnanců (často takové, které v mateřské firmě neuplatní). Zaměstnanci oproti tomu získají možnost v pracovní době dělat něco zajímavého, případně získat dobrý pocit z dobrého skutku. Pro značku zaměstnavatele je zde navíc prostor si vylepšovat renomé, nutno ale říci, že s tímto aspektem zatím mnohem lépe umí pracovat za hranicemi Česka. V neposlední řadě je dobrovolnictví prospěšné i pro samotné „neziskovky“. Najdou se dokonce společnosti, jako například naši telekomunikační operátoři, kteří za podobným účelem vlastní neziskové organizace zakládají.

Možnosti uplatnění

Způsobů jak se do podobného projektu zapojit je více. Velké organizace buď založí vlastní nadaci, pod hlavičkou které pak organizují dobrovolnické aktivity, či mohou oslovit firmy, které se zabývají koordinací charitativních projektů (vhodné zejména pro SMB firmy).

Nejčastější formou dobrovolnictví jsou jednodenní akce, kdy zaměstnanci společnosti jedou sázet stromky, uklízet a renovovat zahradu dětského domova, či jinou pomoc hendikepovaným či seniorům. Společnost zaměstnancům tento den platí, jako kdyby byli v práci. V České republice takové dny pořádají především mezinárodní společnosti, které vidí přínosy hlavně ze zlepšení image společnosti,. Společnou dobrovolnickou prací se posiluje týmový duch, a zaměstnanci se mohou poznat i z kolegy z jiných týmů.

Jak si v dobrovolnictví stojí české IT a Telco firmy

Český Vodafone pořádá například akci Rok jinak. Jedná se o formu soutěže, kdy zájemci musí představit projekt, kterému by se chtěli během příštího roku věnovat. Nadace společnosti Vodafone vybere několik šťastných dobrovolníků, kteří budou celý rok vykonávat dobrovolnickou činnost za stejný plat, který měli v posledním zaměstnání.

Společnost GE Money pojala Den bez tabáku (31.5.) jako charitativní akci, za každou odevzdanou cigaretu přispěli 10 Kč na charitu. Maximálně ale na jednoho člověka 100 Kč. Den bez tabáku organizovali GE Volunteers, tedy zaměstnanci, kteří i během roku pořádají podobné charitativní akce. Vybranou částku společnost věnuje pro dobré účely.

O červnovém víkendu se skupina dobrovolníků vydá do zoologické zahrady Ohrada, u Hluboké nad Vltavou. Nedaleko od samotné zoo se nachází přirozený výskyt ohrožených zvířat, kde budou upravovat terén pro přirozené rozmnožování zvířat, natírat oplocení a hrabat seno. Cestu, ubytování a stravu platí společnost GE Money.

Společnost CA Technologies pořádá dvakrát do roka Charity day, jedná se o většinou o úklid zahrady, nějakého sociálního zařízení.

Jeden den pro váš dobrý skutek je název dobrovolnického programu, který je již sedmým rokem realizován ve společnosti T-Mobile. Tento pracovní den mohou všichni zaměstnanci strávit činností v neziskové organizaci a zaměstnavatel jim ho hradí stejně, jako kdyby byli v práci. Dobrovolníci si mohou vybrat, komu pomohou, a to prostřednictvím portálu www.zapojimse.cz. Tu spravuje partner projektu Fórum dárců. O úspěšnosti celé akce svědčí nejen počet zapojených zaměstnanců, který se z počátečních 105 zvýšil na loňských 620, ale i čím dál tím větší zájem využívat dobrovolnické dny namísto klasických teambuildingů. Rok 2011 byl vyhlášen Evropským rokem dobrovolnictví. T-Mobile se v tomto roce zaměřil na podporu prostřednictvím efektivní odborné pomoci, organizacím v neziskovém sektoru poskytne know-how z různých oblastí. Aktuálně se neziskové organizace ve speciálních PR seminářích dozvídají, jak své projekty medializovat. Zaměstnanci se mohou dále zapojit prostřednictvím Fondu T-Mobile, v němž lze na projekt „své neziskovky“ získat příspěvek až 100 000,- Kč, pokud jsou v něm sami dobrovolnicky aktivní, a pokud je také vybrán.

Nebo jiný příklad, 13 zaměstnanců společnosti Deloitte se minulý pátek účastnilo dobrovolnické akce v Toulcově dvoře. Aktivitu si navrhli sami zaměstnanci. Dobrovolníci pomáhali s malováním stájí či s výstavbou dřevěné ohrady pro husy a kachny.

Vysoké školy a závěr

Do projektů společenské odpovědnosti se zapojují už i vysoké školy. Univerzita Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu již několikátý rok pořádá akci Modrá fakulta daruje krev. Studenti se domluví s královéhradeckou transfúzní stanicí a během jednoho dne darují krev. Akce je primárně zaměřena na prvodárce, čímž je účel akce jasný, prolomit bariéry a strach a stát se pravidelným dárcem.

Letošní rok má navíc pro dobrovolnictví speciální význam, je totiž v rámci sjednocené Evropy vnímán jako Evropský rok dobrovolnictví, řídí se heslem: „Dobrovolníci mění svět“, Pokud tedy vaše firma o zapojení do dobrovolnických aktivit uvažovala, tak směle do toho. Dobrovolníci jsou potřeba, nejen ti firemní.

Exit mobile version