Zřizujeme firemní www prezentaci od základu – díl 1.

Nadešel čas zvýšit zisky, získat nové zákazníky a upevnit pozici na trhu. Vaše firma potřebuje expandovat a zviditelnit se? Je potřeba zřídit nové profesionální www stránky. V tomto seriálu si povíme vše, co potřebujete vědět, abyste investovali do té správné formy představení firmy. Dnešní díl se týká základů, tedy definování potřeb firmy a prvních kroků k vytvoření webové prezentace.

V dnešní době platí, víc než kdy předtím, že kdo není na Internetu, jako by nebyl. Lidé jsou připojeni v práci i doma a když mají potřebu získat službu, výrobek nebo informace, usedají k počítači a hledají. Nemáte-li vlastní www stránky, pak velké procento potenciálních zákazníků nemá potuchy o vašich skvělých cenách a službách a své peníze utratí u konkurence.

Před vlastním výběrem webdesignového studia je potřeba si uvědomit, co si od www stránek slibujeme a kolik jsme ochotni investovat. Podnikatelé většinou nemají jasno, jak vlastní stránky pojmout a co všechno na nich nabízet. Často se bohužel řídí heslem: „Hlavně aby investice byla pokud možno nejmenší, vždyť kamarádův syn nám je udělá za zlomek ceny v MS Wordu.“ Výsledkem pak je reklamní leták přístupný přes Internet, zbytečná investice a žádní noví zákazníci.

Co od www stránek očekáváme?

Záleží na velikosti a zaměření firmy, ale v základu jde o dva hlavní úkoly: zvýšit prodej a získat více zákazníků. Web nám však nabízí mnohem bohatší možnosti. Otevírá firmě další kanál pro komunikaci s klienty, kteří mohou vznášet dotazy a připomínky k produktům a získat další přidané informace ve formě manuálů, tipů nebo výměny názorů a zkušeností s ostatními uživateli. Hlavně na vše může firma reagovat a udržovat dobré vztahy se svými klienty, kteří tak získají pocit jakési sounáležitosti a příště se obrátí zpět na vás.

Profesionální web musí splňovat mnoho kriterií, které se vzájemně doplňují a zvyšují použitelnost stránek. Jednotlivé požadavky shrnujeme v následující části.

Výběr domény

Před samotným vývojem stránek je dobré si zajistit doménu. Pro Českou republiku jsou nejvhodnější .cz případně .eu (doména Evropské unie) a název vaší firmy případně služeb nebo výrobků, které nabízíte. Je dobré volit zlatou střední cestu a nevybírat si příliš krátké nebo naopak moc dlouhá doménová jména. Špatný příklad: www.b.cz (na první pohled není jasné, co lze od stránek očekávat) nebo www.nejlevnejsilednickyprackyzarovky.cz (nikdo si to nezapamatuje). Dobrý příklad by mohlo být www.spotrebice.cz, www.bilatechnika.cz nebo www.lednicky.cz v případě, že jsou lednice vaším hlavním zaměřením.

Důležité je, aby vaše stránky byly vidět. V dnešní době magická marketingová zkratka SEO (Search Engine Optimalization – optimalizace pro vyhledávače) znamená, že zdrojový kód stránek a vlastní obsah bude určitým způsobem upraven, aby vyhovoval internetovým vyhledávačům a ty ho na oplátku zařadily na vyšší pozice ve výsledcích hledání na určitá předem daná klíčová slova. Je dobré poznamenat, že když si necháváte dělat úplně nový web, tato optimalizace by měla být samozřejmostí. Další populární způsob zviditelnění je kontextová reklama typu PPC (Pay Per Click) či placené zvýhodnění v jednotlivých vyhledávačích.

Obsah je důvodem, proč si vás lidé hledají

Investice do reklamy se vyplatila a na váš web přišel nový potenciální zákazník. Jako první ho nesmí odradit dlouhý čas načítání stránky. Klikne-li na odkaz a čeká půl minuty, než se mu zobrazí požadovaná stránka, odchází znechuceně pryč ke konkurenci. Platí stará známá lidová moudrost, že méně je někdy více. Když už se mu stránka rychle načetla, musí se lehce zorientovat. Na první pohled musí být jasné, kde se nachází, co nabízíte a kde zjistí, co ho zajímá.

Obsah je to nejdůležitější, co na svých stránkách nabízíte. To je ten pravý důvod, proč vás uživatelé vyhledali. Chtějí informace, kontakt, ceny apod. Hlavní chyby jsou příliš dlouhé texty o tom jak je vaše firma skvělá a nejlevnější. Nechte raději mluvit fakta – reference, ceny, fórum spokojených zákazníků atd. Opačný extrém jsou nápisy typu „Stránky jsou v rekonstrukci“. Když už musíte něco podobného provést, je lepší napsat důvod nefunkčnosti a hlavně datum a čas nápravy např. „Provádí se údržba databáze! Omlouváme se za vzniklé potíže. Konec údržby HH:MM DD.MM.RRRR!“

Výběr webdesignového studia

Hledejte firmy, které nabízejí všechny služby typu vše v jednom (návrh, grafika, implementace, copywritting, SEO, údržba, reklama a marketing). Konečná cena bude určitě příznivější, než když budete chtít úkoly rozdělit mezi více firem. Dále si projděte jejich www stránky a prosurfujte reference. Otázky zní: Líbí se vám jejich weby? Jsou firmy, pro které dělali stránky, úspěšné? Jsou dohledatelné? Jaké mají ceny? Když věnujete trochu času na takový průzkum po referencích, můžete se celkem rychle vyhnout firmě, která se ohání termíny a zkratkami, aby odvrátila pozornost od nepřiměřeně vysokých cen, za které vy jako zákazník nedostanete, co jste očekával.

V dalších dílech seriálu si podrobně rozebereme jednotlivé kroky vedoucí k efektivní a účinné webové prezentaci. Řekneme si, jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat.

Přečtěte si také

Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti
Soutěž o nejlepší české firemní weby
Vybíráme redakční systém pro firemní web

Exit mobile version