Zřizujeme firemní www prezentaci od základu – díl 2.

Na stránkách ITBIZ.cz pokračujeme v seriálu článků, které se věnují správnému postupu vybudování internetové firemní prezentace. V dnešním dílu si podrobně probereme, jak si správně vybrat doménu, webdesignové studio a jak úspěšně projít výběrem grafického návrhu. V prvním dílu jsme se zaměřili na základy, tedy definování potřeb firmy a prvních kroků k vytvoření webové prezentace.

Zvolit správnou doménu je velmi důležité, protože vaše www adresa ovlivní mnoho věcí. Minule jsme si řekli základní pravidla, která nyní doplníme o další. Jak už jste si asi všimli, ve www adresách se nedělají mezery. Chcete-li rozdělit nějaké slovo, můžete použít pomlčku: www.nejaky-nazev.cz.

Záleží na formě domény

Nevýhodou je horší zapamatovatelnost a delší vysvětlování, že v adrese je pomlčka při verbálním sdělení. Jde například o reklamu v rádiu. Na druhou stranu má tento formát pozitivní tvar pro vyhledávací roboty, protože ti rozumí pomlčkám a rozeznají, že v názvu adresy jsou dvě a i více slov, která mají velkou váhu. Jako příklad si můžeme uvést dvě totožné stránky, z nichž jedna bude mít adresu www.pracky-lednicky.cz a druhá www.prackylednicky.cz. Vyhledávač umístí na vyšší pozici právě tu s pomlčkou.

Osobně se přikláním k jednoslovným a výstižným názvům. Problém však je v dnešní době nalézt nějaký užitečný a ještě nezaregistrovaný název. Máte-li firmu, můžete si zaregistrovat stejnou doménu, jako je její název a naše ukázkové ledničky a pračky provozovat buď na subdoménách http://lednicky.vasefirma.cz nebo www.vasefirma.cz/lednicky. I tyto tvary mají pro vyhledávače váhu.

U volby webdesignového studia se řiďte cenou a referencemi

Máte vybranou doménu a neurčitou představu, co všechno můžete na svém webu provozovat a nevíte, kolik vás to bude všechno stát? To je ten pravý čas projít si stránky a hledat, co vám jednotliví tvůrci webu nabídnou. Důležité je zaměřit se na reference a ceník. Není-li jedno z toho dostupné, jděte jinam. Ceníky většinou bývají orientační, ale měli byste podle nich získat aspoň rámcovou představu, jestli vás stránky budou stát tisíce, desetitisíce nebo více, popř. se dozvíte nějaké cenové rozmezí. Webové stránky by totiž měly být originální a nelze cenu určit „natvrdo“.

Projděte si reference a porovnávejte. Zeptejte se sami sebe: „Líbil by se mi takový web?“ Sledujte nápaditost. Vypadají všechny stránky hodně podobně jen s lehkými změnami? Jestli ano, dále se tímto studiem již nezabývejte a jděte hledat další. Neméně důležitá je přehlednost. Jestli se na stránkách ztrácíte a není vám jasné, kam můžete kliknout a podobně, jděte dál.

Podařilo se a našli jste webdesignera, který má slušné ceny a dělá hezké, nápadité a přehledné stránky?

Výhoda osobního kontaktu

Dobré je osobní jednání, aby se obě strany domluvily na podrobnostech a podepsaly smlouvu. Smlouva sice není nezbytně nutná, ale je lepší se pojistit, protože nikdy nevíte, s kým jednáte a jaký má charakter. Uzavřená písemná dohoda je tak určitá jistota webdesignera i jeho zákazníka.

Před podpisem je samozřejmě nejdříve nutné se dohodnout. Měli byste říci svoji představu a zkonzultovat ji s webdesignerem. Zákazníci většinou mají nerealizovatelné či z pohledu pravidel webu zcela chybné požadavky, které je potřeba usměrnit. Například v dobách dial-up a ISDN připojení by byla chyba dát na hlavní stránku reklamní video, které by prodloužilo nahrávání vaší hlavní stránky třeba na dvě minuty. Na takové stránky by se už nikdo nevrátil. Proto je nutné si o celé záležitosti popovídat a hlavně mít důvěru v toho, kdo vám bude zajišťovat vaši prezentaci na Internetu.

Správné studio vám nabídne víc než jen vytvoření stránek. Je potřeba myslet na aktualizace a případné změny grafiky a obsahu. Dobrá je také pomoc s výběrem domény, její registrace a výběr dobrého webhostingu, včetně umístění stránek na Internet a jejich udržování. Bezpochyby důležitá služba je copywriting, což je autorské psaní textu, tedy obsahu stránek.

Rozhodně byste měli využívat tvorbu textu od profesionálů, protože sami si v kanceláři pravděpodobně nenapíšete správně strukturovaný propagační text, který se bude líbit lidem a bude dobře ceněn vyhledávači. Rozhodnete-li se přece pro vlastní tvorbu, je dobré si předem zvolit klíčová slova, která nám text rozdělí na menší celky a budou se vhodně opakovat kvůli většímu SEO ratingu. Obsah dělit do kratších odstavců, které se lépe čtou.

Věnujte pozornost grafickému návrhu

Každý správný tvůrce webu vám nabídne nějaké grafické návrhy, podle kterých si vyberete. Přece jen to bude vaše vizitka v elektronickém světě, tak by se vám měla líbit. Několik návrhů by rozhodně mělo být zdarma (v ceně) webu, ale zase nemůžete očekávat, že dostanete třicet různých grafických návrhů zdarma ke stránkám za pár tisíc. Věnujte tomuto kroku náležitou pozornost a vybírejte zodpovědně. Když se v půlce práce na www stránkách rozhodnete, že se vám to vlastně ani tak nelíbí a chtěli byste jiný layout a grafiku, zbytečně se vám to prodraží a oddálí se termín spuštění.

Podle čeho si vybrat ten správný návrh? Zamyslete se, který vás zaujal a jak byl přehledný. Dával bych také přednost stránkám se střídmou grafikou, které se rychleji nahrávají a jsou více přehledné.

Úvodní problémy máme za sebou a příště si řekneme více o obsahu, technologiích a možnostech údržby vaší prezentace.

Přečtěte si také

Zřizujeme firemní www prezentaci od základu – díl 1.
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti
Soutěž o nejlepší české firemní weby
Vybíráme redakční systém pro firemní web

Exit mobile version