ITy ženy: kdy znát méně, může znamenat více

Jste technicky zdatní? Výborně, budete pracovat zdarma přesčas! Tak nějak by se dal parafrázovat současný stav v mnoha firmách. Dnešní díl bude o zneužívání IT znalostí zaměstnanců v práci.

Co způsobují netechničtí lidé?

Před pár dny jsem si na sloupu všimla vyvěšeného inzerátu. Lákal k vyřešení všech problémů s počítači. Dole mu ale chyběla „spodnička“ s telefonními čísly připravenými k utrhnutí. Místo toho tam byl napsaný jen jeden kontakt a pod ním v závorce poznámka „napište si naše číslo do mobilu“. Autor textu se dovedl skvěle trefit do přemýšlení netechnických lidí, kteří by si právě v tu chvíli možná prohmatávali kapsy a s vnitřním konstatováním, že nemají tužku, by pokračovali v chůzi.

Jsou to právě lidé, kteří s technikou nejsou příliš zadobře, kdo podle nedávného průzkumu způsobuje v zaměstnání doslova chaos. Jejich „chytřejší“ kolegové pak tráví nemalou část své pracovní doby tím, že jim pomáhají. Odhaduje se, že ve Velké Británii se jedná o zhruba 5,3 milionu lidí. Ti řeší IT trable svých spolupracovníků nejméně dvě a půl hodiny týdně. Trpí tím nejen oni, ale i produktivita jejich práce, potažmo pak celá firma.

Nejvíce prý takto zneužívají své kolegy právníci. Více než 80 procent z nich se takovýchto problémů okamžitě zbavuje delegováním na bedra ostatních.

Média skončila až na čtvrtém místě. Před lety jsem se právě tam setkala s produkčním, na kterém byl po pracovní stránce výjimečný právě jeho technický antitalent. Neuměl poslat ani fax. Legendární se stala příhoda, jak stál nad přístrojem, zlehka do něj ťukal a volal: „Haló, je tam někdo, posílám vám fax, proč nic neříkáte?“. Abych ale byla spravedlivá, on to ani nebyl skutečný produkční, ale herec, momentálně bez práce, který se snažil trochu si přivydělat. K potěšení všech, kdo za něj museli pracovat, a zármutku těch, pro koho bylo důležitější, že je to fajn člověk, dostal po čase šanci natáčet. Dnes je z něj hvězda, a na posílání faxu a podobné „složité úkony“ už má lidi. Z práce tehdy nebyl vyhozen, ale podával výpověď on sám. Zachránilo ho, že kolem něj bylo vždy dost těch, kdo mu se vším pomáhali.

Firmy spoléhají na své IT „machry“

Podle britské studie více než polovina podniků na takovéto technicky zdatnější pomocníky dokonce spoléhá, namísto toho, aby najala specializovanou firmu zabývající se technickou podporou. Ve skutečnosti pak ale tito IT machři musejí dohánět svou vlastní práci při přesčasech. A to většinou zdarma. Zajímavé také je, že mladší lidé (19-21 let) mají údajně s počítači větší problémy než jejich starší (31-35 let) kolegové.

Někteří zaměstnanci nechtějí žadonit o pomoc a snaží se své IT potíže řešit po svém. Údajně každý dvacátý při vzniku problému odejde od svého stolu a věří, že až se vrátí, vše se mezitím jako zázrakem vyřeší samo.

Pokud mu tento magický rituál nezabírá, je pro firmu mnohem lepší, když se nakonec přece jen rozhodne ponížit a své kolegy s prosbou o výpomoc obtěžuje. Podle průzkumu totiž většina těch, kdo se pustili do oprav sami, situaci jen zhoršila…

Vybráno z blogu:
Do vesmíru zdarma
Pomáhajte světu
Zasaďte si strom na Internetu

Barbora Zychová má více než 12letou praxi jako reportérka a moderátorka různých televizních, rozhlasových, tištěných a online médií. A to jak v České republice, tak i v zahraničí. Sedm let žila v Austrálii, kde vystudovala Masters with Honours in Journalism and Mass Communication.

Po návratu do Prahy pracovala v zahraniční redakci zpravodajství TV Prima a před rokem přijala nabídku společnosti Microsoft. Od té doby pracuje v divizi vývoje na pozici Enthusiast Evangelist. Pravidelně píše vlastní blog zaměřený nejen na IT.

Exit mobile version