Firmy využívají především PPC reklamu

Měřitelnost, rychlost a široké možnosti zacílení. Takové jsou přednosti online reklamy, do které tuzemské firmy investují každým rokem miliony korun. V souvislosti s rostoucí oblibou internetu se začínají prosazovat modernější reklamní nástroje. Klasickou plošnou inzerci nahrazují firmy především efektivním Pay per click (PPC).

Pět miliard v online reklamě

Podle průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) utratili v loňském roce tuzemští inzerenti na internetu 5 miliard korun. Z hlediska celkových investic do reklamy je tak internet po televizi a tisku na třetí příčce mezi médii, když jeho podíl dosahuje 9 %. Popularita internetu roste dlouhodobě, postupně se proto vyvíjejí nové nástroje online reklamy. Zatímco ještě před pár lety byly kromě klasických bannerů středem zájmu zápisy v sekcích katalogů či komerční sdělení, v současné době roste zájem především o PPC.

„Efektivita internetové reklamy klesá díky větší konkurenci zadavatelů. Cena online reklamy roste a rozšiřuje se také reklamní prostor na internetu. PPC nabízí řešení díky kontextovému cílení a nastavitelné ceně za proklik. V současné době je to pro nás jednoznačně nejefektivnější reklamní nástroj,” uvedl Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která provozuje internetové obchody Parfemy.cz, Hodinky.cz či Sperky.cz. Nástroje PPC se prý obecně vyplácí mnohem více ve vyhledávání než v obsahu, protože reklama ve vyhledávání je mnohem cílenější a zasahuje návštěvníka v aktivním vyhledávacím často nákupním procesu.

O rostoucí popularitě reklamy ve vyhledávání svědčí dominantní postavení PPC systémů Sklik (Seznam) a Adwords (Google), které jsou propojeny s nejužívanějšími vyhledávači v tuzemsku. Vzhledem ke skutečnosti, že tyto vyhledávače používá více než 90 % tuzemských uživatelů, začíná většina firem obracet pozornost pouze na ně a podíl menších PPC systémů (adFOX či eTarget) výrazně klesá. Objemy prodejů realizované v malých systémech, cílených převážně na inzerci v obsahu, mnohdy nepokrývají náklady na jejich správu.

„Nejvyužívanějším typem reklamy je v tuzemsku stále display, typicky bannery placené za zobrazení. Trend silného růstu vyhledávání je však opravdu zřejmý a lze předpokládat, že vyhledávání, potažmo kontextová PPC reklama, display v České republice brzy předčí,“ vysvětlila Petra Větrovská, vedoucí oddělení PPC reklamy ve společnosti H1.cz, která firmám nabízí poradenství pro internetové podnikání.

Exit mobile version