Firmy omezují marketingové rozpočty

Agentura Media1 prezentovala materiál zabývající se aktuálním chováním tuzemských firem, které jsou při plánování rozpočtů mnohem obezřetnější než dříve. Velmi často omezují reklamní budgety a hledají nové účinnější marketingové nástroje. Takto často vypadá reakce mnoha tuzemských firem na aktuální hospodářskou situaci. Ovšem přílišné úspory mohou firmu dovést i do nepříjemné situace.


Obezřetnost v reklamních rozpočtech

Důraz na efektivitu vynaložených prostředků

Firmy v plánování svých rozpočtů nyní kladou větší důraz na měřitelnost reklamy a její přímý vliv na obrat. Přílišná opatrnost se však firmám nemusí vyplatit.

Marketing je oblastí, která ještě nemá u firem v České republice vybudovanou tradici. Svědčí o tom nejen nedostatek odborníků či kvalitních agentur, ale i nízké marketingové rozpočty, které jsou pro většinu firem první položkou, kterou jsou ochotny obětovat. Omezení prostředků na marketing však není nejlepší cestou, potřeba je spíše vhodně skloubit jednotlivé nástroje a dosáhnout co nejvyšší efektivity vložených prostředků.

„Firmy se nyní obávají a vyčkávají. Marketingové rozpočty mají v mnoha případech přiděleny, ale nesmí je používat. Aktuální situaci bych tedy neoznačoval za krizi, ale spíše za finanční paralýzu. Je potřeba počítat s tím, že omezení marketingu se může i bez krize negativně projevit v počtu zákazníků, objemu prodaného zboží nebo množství poskytnutých služeb. A to je samozřejmě nebezpečné,“ uvedl Tomáš Jindříšek, ředitel společnosti OgilvyInteractive. Řešení vidí právě v efektivitě. Ušetřit lze především na komunikaci s neměřitelným výsledkem a na nekvalitních lidech.

Interní zaměstnance na marketingových pozicích stále častěji nahrazují externí agentury, které jsou firmám schopny nabídnout zkušenosti i potřebné znalosti z oboru. Marketingoví manažeři se velmi často věnují maličkostem, přičemž jim uniká podstata jejich existence ve firmě. Neměli by řešit barvu letáčku, ale spíše možnosti a efektivitu jednotlivých prostředků. Kvalitní agentura může být variantou, jak manažerům pomoci a nasměrovat firmu k dosažení stanovených marketingových cílů.

Trend výkonové reklamy

V současné době roste význam výkonové reklamy, především pak na internetu. Přestože internet nelze označit za nový komunikační kanál, stále má většina tuzemských firem problémy s jeho uchopením. Nejčastěji se využívá optimalizace pro vyhledávače (SEO) zvyšující pozice ve fulltextových vyhledávačích jako Seznam.cz či Google.cz, kde se počítá s profesionálně zpracovanou webovou prezentací. „Velmi silnými marketingovými nástroji jsou sociální sítě, které na českém internetu poslední rok razantně expandují. Tržní podíl se naopak silně snižuje rádiu, kterému jako komunikačnímu médiu již příliš nevěřím,“ uvedl Radek Karban, jednatel společnosti SEO Expert, která se specializuje na internetový marketing. Náklady na marketing by se podle něj měly pohybovat optimálně mezi 10 až 20 % obratu společnosti.

Exit mobile version