Sociální sítě a jejich doposud nevyužitý potenciál

Analytická agentura Gartner prezentovala výsledky průzkumu zaměřeného na využívání virtuálních sociálních sítí. Studie byla realizována na konci loňského roku v osmnácti zemích světa (region východní Evropy zastupují Polsko a Rusko). Výsledky průzkumu potvrzují, že většina účastníků social networking systémů je využívá z osobních důvodů a s cílem se pobavit, nikoli jako pracovní nástroj. Potenciál, který virtuální komunitní sítě mají pro firmy a podnikání, tak doposud zůstává nevyužitý.


Firmy nevyužívají sociální sítě dostatečným způsobem.

Názor analytiků společnosti Gartner však tvrdí, že social networking bude zejména pro velké firmy a jejich konkurenceschopnost čím dál významnější. Do hloubky se budou analytici problematice evoluce sociálních sítí věnovat na summitu Gartner Portals, Content & Collaboration Summit, který se bude konat od 10. do 11. září v Londýně.

Networking jen pro zábavu, ne pro byznys

Výsledky aktuální studie poukazují na fakt, že hlavním motivem využití sociálních sítí je pro jejich uživatele touha po zábavě a jejich osobní potřeby. Minimální je pak podíl těch uživatelů komunitních webů, kteří je využívají také pro byznys a jiné praktické účely.
„Social networking má enormní potenciál pro zlepšení procesů a managementu velkých korporací,“ řekl Nick Ingelbrecht, vedoucí výzkumného projektu Gartner.

Analytik dále dodal, že přestože je práce v této oblasti stále v nezralém stádiu, měly by si firmy v blízkém časovém intervalu uvědomit, co se ve světě sociálního networkingu děje, a postupně aplikovat jistou uživatelskou firemní politiku, tedy jakým způsobem by zaměstnanci měli v pracovní době sociálních sítí využívat. Doporučoval by firmám nastavení takzvané firemní policy pro použití komunitních webů, jako jsou Facebook nebo MySpace.

Průzkum partner přinesl i jiná zajímavá zjištění. Například sondoval v počtu 4000 uživatelů osobních počítačů a mobilních telefonů z osmnácti zemí, jakým způsobem se připojují k sociálním sítím na Internetu. Ukázalo se, že celých 38 % z nich využívá ke spojení počítač a neuvěřitelné méně než jedno procento uživatelů k těmto účelům pracuje se svým mobilním telefonem. Osm procent oslovených respondentů vypovědělo, že obvykle využívají oba způsoby připojení k sociálním sítím. Více než polovina odpovídajících uvedla, že nevyužívají komunitní sítě jako formu komunikace vůbec.

Nejfrekventovaněji využívají komunitní weby mladí lidé

Pokud se týká jednotlivých pohlaví, platí, že social networkingu holdují více muži než ženy. Věková struktura uživatelů je různorodá, nejvíce však vedou skupiny lidí ve věku teenagerů a lidé žijící bez partnera.

Další část průzkumu se zaměřila na analýzu důležitosti práce se sociálními sítěmi pro jednotlivce a ve srovnání s ostatními tipy komunikace. Ukázalo se, že social networking nemá u uživatelů zase tak vysokou prioritu například ve srovnání s použitím elektronické komunikace mailem nebo internetovému vyhledávání.

Pokud vezmeme všechny aspekty a druhy sociální komunikace, jako jsou instant messaging, e-mail, sdílení fotografií a jiných souborů a chatování, je vidět veliký nárůst zájmu a počtu uživatelů. Je zde také velký potenciál pro další rozvoj těchto služeb.

Komunitní weby a české firmy

Využití sociálních sítí se ITBIZ.cz věnoval nedávno v samostatném článku. Zajímali jsme se mezi tuzemskými personálními a HR subjekty, v jakém stavu je social networking a jeho využití v tuzemských firmách. Například Lukáš Dobrovolný, produktový manažer společnosti LMC, řekl, že je možné pomocí služeb typu LinkedIn zcela nahradit první osobní kontakt; „LinkedIn je pro to ideální, jelikož se protějšek rovnou může podívat na vyplněný profil toho, kdo jej kontaktuje, a zjistit, s kým má tu čest. Osobní kontakt to asi nikdy nenahradí, ale ten může následovat,“ řekl Dobrovolný. Podle Dobrovolného by určitě nebylo špatné, kdyby společnost LMC měla i vlastní interní sociální síť.

Ve společnosti Grafton Technologies má zkušenosti s využitím sociálních sítí Recruitment Consultant Roman Eibner. Podle něj nemohou služby typu LinkedIn zcela nahradit první osobní kontakt, pokud sázíte více na kvalitu než na kvantitu. Podle Eibnera se v personální agentuře Grafton Technologies upřednostňuje spíše osobní kontakt.

Roman Eibner prý osobně klasický elektronický kontakt neupřednostňuje, ovšem co se týče elektronického kontaktu LinkedIn, vidí značné rozdíly, a to v informacích, kterých se člověku dostává. Dále řekl, že na Linkedin se nacházejí aktivní uživatelé, kteří se starají o svůj osobní profil a příchozí zprávy jsou jim automaticky přeposílány na osobní e-mail.

Exit mobile version