Francie kritizuje Google kvůli AdWords

Francouzským úřadům se nelíbí údajně netransparentní a neférové politiky této nejpopulárnější internetové reklamní služby.

Za zvýšeným zájmem francouzských autorit o společnost Google stojí její spor s domácím poskytovatelem datových a GPS služeb, společností Navx. Té Google v listopadu loňského roku kvůli údajnému porušení smluvních podmínek pozastavil její reklamní účet spojený s AdWords. Stejně tak firma učinila i u dalších firem podobného zaměření. Google krok následně vysvětlil tím, že Navx dlouhodobě porušovala pravidla služby Ta byla o několik měsíců dříve skutečně změněna, jak se ale nyní ukazuje, firmy o tom nikdo neinformoval. Navx a další se tak, poměrně logicky, nemohly novými pravidly začít řídit.

Francouzské úřady tak společnosti Google Inc. a její evropské filiálce Google Ireland daly čtyřměsíční ultimátum, během kterého firmy musí předložit k analýze informace týkající se změn pravidel používání služby a pozastavení uživatelských účtů. Pokud budou shledány nesrovnalosti s postupem, ke kterému se firma koncem loňského roku odhodlala, hrozí jí pravděpodobně nanejvýš finanční pokuta. Její velikost je ovšem otázkou. Hlavní poškozený, společnost Navx, se pokouší od Googlu získat odškodnění, které jí bylo odpojením od služby AdWords způsobeno. Navx údajně utrpělo jak ztrátou klientů, tak i poškozením svého dobrého jména.

Francouzským autoritám ovšem Google leží v žaludku mnohem víc, než jsou ochotny přiznat, a než naznačuje současný spor. Další výhrady vůči AdWords se omezují prakticky výhradně na fakt, že kdokoliv si může zaregistrovat i taková slova, která představují konkrétní registrovanou obchodní značku. Vzhledem k tomu, že v této otázce už v minulosti Evropský soudní dvůr rozhodl ve prospěch Googlu, Francie nezmůže nic. Dalším problémem je pak to, že Google je největším internetovým vyhledávacím portálem a současně také největším poskytovatelem internetové reklamy. I s tím ale francouzští regulátoři pravděpodobně jen těžko budou schopni něco udělat.

Reklamní služba AdWords je úzce propojena s vlastním vyhledávacím systémem Googlu. Placené odkazy zákazníků budou při vyhledání jimi předplacených klíčových slov umístěny na předních pozicích, což maximalizuje šanci na získání zákazníka. AdWords představují největší položku příjmů Google. Ty v loňském roce dosáhly zhruba 24 miliard dolarů (401 miliard Kč).

Zdroj: Reuters

Exit mobile version