Google: díky politice Applu dostane koupě AdMob zelenou

Když Steve Jobs představoval reklamní systém iAd, nejspíš si ani neuvědomoval, že může přispět ke vzniku velmi silné konkurence.

Google ohlásil záměr koupit AdMob už v listopadu loňského roku, přičemž za většinový podíl ve společnosti nabídl 750 milionů dolarů (zhruba 14,25 miliardy Kč). AdMob je v současnosti nejvýznamnějším poskytovatelem mobilní reklamy v USA. Před několika dny na možná rizika vzniklá spojením Googlu s AdMobem upozornil americký senátor Herb Kohl. Podle něj by pohlcením AdMobu Google získal v oblasti mobilní reklamy dominantní pozici, která by bránila rozvoji konkurence. S příchodem iAd, nového reklamního systému společnosti Apple, se ovšem situace dramaticky mění. Jestliže dříve se očekávalo, že Google může být donucen část AdMobu odprodat, nyní se celá transakce ukazuje v jiném světle. Apple je jednou z mála firem, která si dokáže prakticky podrobit jakýkoliv trh, pro který se rozhodne. Bude to ale platit i v případě mobilní reklamy, nebo je Google přeci jen příliš silný soupeř?

Vstup do reklamního byznysu je ze strany Applu bezesporu logickým krokem, o kterém se v minulosti už několikrát spekulovalo. Firma před časem investovala 270 milionů dolarů (4,86 miliardy Kč) do reklamní společnosti Quattro Wireless, která se zaměřuje na vývoj reklamní aplikací pro mobilní zařízení a zajišťování obsahu do nich. Byť se Quattro Wireless nemůže, co se rozsahu služeb týká, poměřovat s AdMobe, o který má zájem Google, důležité je, že spolu s akvizicí společnosti Apple získal technologii pro mobilní reklamu. Právě ta se stala základem iAd. iAd je tedy v zásadě jakousi platformou, která umožňuje do aplikací třetích stran, které musí ještě projít schválením Applu, umisťovat reklamní bannery. Podle dostupných informací by 60% zisků z reklamy měla připadnout tvůrcům aplikací, zbytek pak Applu, který bude zajišťovat i obsah.

iAd je bezesporu zajímavou myšlenkou, která dále zvýší zisk společnosti a přispěje k většímu zájmu vývojářů o tuto platformu. Na druhou stranu její největší nevýhodou je právě omezení na některé produkty společnosti Apple, konkrétně multimediální přehrávače iPod Touch, telefony iPhone a tablety iPad, které se sice dobře prodávají, jejich celkový počet se ale nemůže měřit s počtem zařízení, na které cílí Google. Na druhou stranu představení iAd znamená, tedy přinejmenším v očích amerického antimonopolního úřadu, že AdMob spolu s Googlem už nebudou představovat prakticky jediný významný subjekt na trhu mobilní reklamy. Díky tomu, přesně jak před několika dny uvedl Eric Schmidt, CEO Google, „je prakticky jasné, že spojení (Googlu) s AdMobem dostane zelenou.“ Co se ale stane, když se jednou Google se svou reklamou pokusí proniknout i do zařízení Apple a přímo tak konkurovat iAd? Bude Apple schopen čelit takovému tlaku?

Zdroj: Reuters

Exit mobile version