Antimonopolní úřad schválil spolupráci mezi Google a Yahoo Japan

Společně budou obě firmy ovládat zhruba 98% japonského trhu s vyhledáváním. Microsoft a Baidu se proti rozhodnutí bouří.

Federální komise pro obchod (FTC), známý americký regulační orgán, který má v případě významných obchodů a dohod vždy poslední slovo, oficiálně posvětil úzkou spolupráci technologického gigantu Google s japonskou odnoží stejnojmenného portálu Yahoo! Japan. To tak může pokračovat v přechodu na vyhledávací technologii Google v rámci dohody, kterou obě firmy zveřejnily v červnu letošního roku. Přinejmenším zarážející je, že dohoda dostala zelenou i přesto, že po spojení bude pomocí technologie Google v Japonsku realizováno neuvěřitelných 98% všech internetových vyhledávání. Konkurenti v čele s Microsoftem se proti rozhodnutí dle očekávání bouří.

Dle oficiálního vyjádření Federální komise pro obchod (FTC) „nebude plánovaná spolupráce narušovat japonský trh s vyhledáváním či negativně působit zájmům uživatelů a zákazníků.“ Přestože dohoda dostala zelenou, FTC prohlásila, že bude vývoj situace nadále monitorovat tak, aby nedošlo k porušení žádných antimonopolních zákonů. Google na japonském trhu s vyhledáváním drží v současnosti podíl ve výši zhruba 78%, Yahoo! Japan pak zajišťuje okolo 19% vyhledávání. Jejich spojený podíl tak dosáhne úctyhodných 98%, což lze jen stěží označit jako nemonopolní postavení.

Názor FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb na japonském trhu, především tedy americká softwarová společnost Microsoft, provozující portál Bing, či čínský Baidu. Jejich postavení je ale velmi špatné, podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání. Firmy argumentují především příliš velkým vlivem spolupracujících společností Google a Yahoo! Japan, které si tak budou moci de facto diktovat podmínky, a proti nimž nebude možné se prosadit. Proti dohodě se postavili také někteří japonští inzerenti v čele s maloobchodní sítí Rakuten Inc, kteří se obávají, že kombinovaná tržní síla Google a Yahoo! povede k růstu cen internetové reklamy.

Rozhodnutí Yahoo! Japan pro spolupráci se společností Google je ale zarážející také z toho důvodu, že mateřský americký portál Yahoo! v letošním roce implementoval vyhledávací technologii Bing společnosti Microsoft. Obecně se očekávalo, že všechny lokální pobočky Yahoo! budou tento příklad následovat. Dle oficiálního vyjádření Yahoo! Japan má ovšem technologie Bing na japonském trhu značné nedostatky, především kvůli špatným výkonům při vyhledávání v japonštině. Je možné, že spolupráce s technologickým gigantem Google předznamenává údajné chystaný prodej celé divize Yahoo! Japan, která přitahuje právě Google.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version