Google i Microsoft silně zaujala arabština

I přesto, že arabština představuje hlavní jazyk pro 5% světové populace, jen necelé 1% internetového obsahu je dostupné v této řeči.

Hlavním současným problémem arabštiny je špatné strukturovaný a tím pádem velmi obtížně dostupný obsah. „Naším cílem je poskytnou arabským uživatelům používat takové nástroje, které jim umožní rozšiřovat obsahu, který je na internetu dostupný právě v arabštině,“ komentoval strategii Googlu Wael Ghonim, regionální marketingový ředitel pro oblast Blízkého východu a dodává: „Například Wikipedie dnes obsahuje méně textů v arabštině, než kolik jich je dostupných v katalánštině. To se do budoucna musí zcela určitě změnit.“ Microsoft svůj zájem na prosazení se v oblasti Blízkého východu demonstroval především v roce 2006, kdy v egyptské Káhiře založil Microsoft Innovation Center, které se zaměřuje především na vývoj pro tento specifický region.

Důvodem nenadálého zájmu velkých internetových a softwarových společností o arabštinu je především silný růst zájmu inzerentů o arabské uživatele. Zatímco v roce 2007 dosahoval objem internetové reklamy v tomto jazyce jen 38 milionů dolarů (684 milionů Kč), v roce 2008 66,5 milionů dolarů (1,2 miliardy Kč) a v roce 2009 dokonce 90 milionů dolarů (1,62 miliardy Kč). Bezesporu se jedná o oblast s vysokým potenciálem budoucího růstu, v současnosti ale představuje jen zlomek objemu světové inzerce. Například jen ve Velké Británii byla v loňském roce zadána internetová reklama za 5,3 miliardy dolarů (95,4 miliardy Kč).

Vysoký potenciál má přitom také počet aktivních uživatelů z oblasti Blízkého východu. V posledních letech se internetové připojení stává stále běžnější součástí domácností. Boom zažívají i smartphony a na ně návazné datové služby. Státy jako Egypt a Saudská Arábie navíc koncem loňského roku začaly registrovat internetové domény druhého řádu, které jsou psány arabským písmem zprava do leva.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version